UPC připravuje vysokorychlostní připojení k internetu
Sto tisíc domácností v Praze a dalších padesát tisíc rodin v Brně se může těšit, že do konce roku budou mít doma internet po kabelové televizi. Nabídnout jim ho chce společnost United Pan–Europe Communications (UPC), která nemá v České republice téměř konkurenci. Vlastní totiž kabelové společnosti Cable Plus a Kabel Net a nedávno zakoupila i dalšího významného hráče na tomto poli, firmu Dattelkabel. V souvislosti se zaváděním nové služby přijde na podzim do Česka firma Chello, internetová divize UPC, která 31. května zahájí veřejné obchodování svých akcií na trzích v Amsterdamu a v New Yorku. Chello nyní v rámci UPC funguje jako poskytovatel vysokorychlostního internetového připojení na třech kontinentech. V sedmi evropských zemích, v Chile a v Austrálii má nyní zhruba 170 tisíc zákazníků. Zároveň dodává obsah, což znamená, že tam, kde působí, má internetové stránky v lokálním jazyku. Vedle internetového připojení nabízí také informace a služby. Nejinak tomu má být i v České republice. Pražská kancelář společnosti Chello však teprve vzniká. „Přijíždějí sem jejich lidé z Londýna a z Amsterdamu a jednají s potenciálními partnery, kteří by mohli poskytovat informace a služby v češtině, vysvětluje Martin Fraj, finanční ředitel akciové společnosti Cable Plus. Tvrdí, že Chello připravuje expanzi nejen do Česka, ale míří i do dalších států střední a východní Evropy. Právě minulý týden proto UPC pořádala v Budapešti schůzku svých regionálních zástupců. Chello už nyní působí v Rakousku a na podzim nabídne své služby i v Polsku a v Maďarsku. „Se Slovenskem se zatím nepočítá, říká Fraj. Do Ostravy. Pro vysokorychlostní internetové připojení po kabelové síti jsou nutné technologické úpravy. „Jen letos hodláme investovat zhruba jednu miliardu korun do zlepšení našich sítí, říká František Malina, tiskový mluvčí společnosti Cable Plus. Proto bude služba Chello v první fázi nabídnuta jen omezenému počtu klientů v Praze a v Brně. O přípravě pražské sítě říká, že postupuje z jižní části města na sever. „Vysokorychlostní internetové připojení budeme nabízet postupně v těch domech, v nichž zkvalitníme síť. Tomu říkáme měkký start a začít bychom měli někdy v září. Až se akce rozběhne, provedeme takzvaný tvrdý start, spustíme mediální slávu, představuje plány společnosti Malina. V roce 2001 hodlá UPC začít pokrývat i Ostravu. „Je to tak trochu symbolické. Když tam nevede pořádná dálnice, měla by tam vést alespoň telekomunikační superdálnice, říká Malina. Dodává, že důležitý není jen počet domácností připojených ke kabelové síti, ale také množství potenciálních klientů, kteří se nacházejí takzvaně v dosahu kabelu. „Když pokryjeme v jedné ulici deset domů z jedenácti, nabídneme kabel i tomu jedenáctému, popisuje Malina, co to znamená ve skutečnosti. A takových domácností má nyní UPC v Česku zhruba osm set tisíc. Přímý přístup. Své zkušenosti s připojením k internetu po kabelové síti mají už někteří pražští zákazníci společnosti Dattelkabel (EURO 20/2000). Ta jim už od loňského roku postupně nabízela službu Mistrál, za níž se skrýval internet po kabelu za pět set korun měsíčně bez ohledu na to, kolik času uživatel na internetu stráví. Oproti jakékoli jiné nabídce, postavené na telefonních sítích Českého Telecomu, nabídka královská. Koncem letošního března se ale kapacita sítě naplnila a následně přetížila. Společnost UPC tvrdí, že její nabídku internetového připojení hořký konec nečeká. „Koncepce UPC je na rozdíl od jiných založena na špičkovém technickém připojení společností Cable Plus a Kabel Net (a po dokončení všech příslušných procesů spojených s koupí i společnosti Dattelkabel) nejen na místní poskytovatele internetového připojení, ale i do vlastní mezinárodní sítě Chello. A právě přímý přístup do sítě Chello zakládá nejdůležitější konkurenční výhodu oproti jiným provozovatelům, tvrdí František Malina. Ztrátový podnik. Na další expanzi nejen po České republice bude ovšem UPC potřebovat peníze. Rozvoj služby Chello se proto rozhodla financovat z peněz získaných na veřejných trzích. Po oznámení plánu na veřejný úpis akcií společnosti Chello ovšem akcie UPC zaznamenaly 19. května prudký propad o 21,5 procenta. Cena akcie UPC poklesla o 5,85 eura na úroveň 21,40 eura, čímž snížila tržní hodnotu podniku o 2,6 miliardy eur. Oproti maximu z letošního 8. března to znamenalo snížení ceny o 74 procent. „Investoři konečně pochopili, že firma UPC teď bude mít problémy s financováním a dosahováním uspokojivých výsledků, uvedl v rozhovoru pro agenturu Bloomberg Henk van de Meent, analytik společnosti NIB Capital. Prodej akcií by měl firmě Chello přinést zhruba 770 milionů eur. Další akcie mají koupit Microsoft a Liberty Media Group, což je dceřiná firma AT&T. Tržní hodnota společnosti Chello se nyní odhaduje na 4,6 miliardy eur. Její hospodaření skončilo v loňském roce ztrátou ve výši 140 milionů eur. A ani v následujících minimálně třech letech nebude zřejmě vykazovat zisk. UPC je druhou největší kabelovou společností v Evropě, jejími největšími akcionáři jsou však americké firmy. Zhruba sedmiprocentní podíl drží americká sofwarová společnost Microsoft. V prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenala UPC ztrátu ve výši 467,4 milionu eur. Podle oficiálního vyjádření představitelů společnosti to způsobily převážně vysoké investice do internetových a hlasových technologií.