Jeden ze tří výrobních areálů Hamé na Uherskohradišťsku v Babicích najdete na kraji obce za tratí. Že zde denně z výrobních linek vyjíždějí paštiky či hotová jídla, napoví snad jen podniková prodejna poblíž vjezdu do areálu a starý cihlový komín s nápisem Hamé, který dnes již slouží jen mobilním operátorům. Závod v Babicích je tím vůbec největším, a právě v Babicích to pro firmu zaměstnávající dnes přes dva tisíce lidí téměř před sto lety celé začalo.
V roce 1922 tu totiž huštěnovický živnostník pan Varmuža zřídil konzervárenskou dílnu. Kromě ovocných marmelád, povidel a šťáv v ní vyráběl i lihoviny. V roce 1933 pak tuto dílnu koupila brněnská společnost Biochema a s ní přišlo i obchodní označení Hamé, znamenající ve staroirštině „domov“. Právě Irsko a Velká Británie se totiž staly po vzniku Československa prvními exportními trhy firmy.
Hamé se na ostrovech snažilo zaujmout svými marmeládami, ovocnými šťávami, ale třeba i kečupy. Logo s červeným medvědem (které bylo používáno až do roku 2013) podtrhlo pověst sebevědomé firmy, která chtěla mezi svými zákazníky získat image silné a zdravé značky.
Pomazánky zdravější a světové
Zahraniční trhy jsou pro firmu stejně důležité i dnes: Své výrobky tam nejen vyvážejí, ale v některých státech je i přímo vyrábějí. „Dnes export Hamé představuje asi 50 procent z celkových tržeb. Naše výrobky lze koupit ve více než 40 zemích světa na pěti kontinentech, nově se nám otvírají trhy střední Afriky. V loňském roce se nám dařilo i v Číně, kde jsme se do obchodních sítí dostali zejména s kojeneckou výživou,“ komentuje aktuální kondici generální ředitel Martin Štrupl.
Tržby firmy překročily v roce 2017 hranici pěti miliard korun.
Domácí spotřebitel si Hamé spojí zřejmě nejčastěji s paštikami Májka, dětskou výživou Hamánek, okurkami Znojmia nebo kečupy Otma. Celkem čítá portfolio výrobků Hamé přibližně 1700 výrobků, od trvanlivých potravin typu paštik, masných výrobků či kečupu přes dětskou výživu, mražené výrobky až po čerstvé bagety a sendviče.
Trendy v současném způsobu stravování se na jedné straně odrážejí i v rozšiřování výrobků Hamé, například o moderní zeleninové či rybí pomazánky, na druhé straně si potravináři na Slovácku ponechávají i své tradiční receptury a postupy. Příkladem budiž šlapání kysaného zelí přímo ve velkých tancích v kunovickém závodě. Během jedné směny tu pracovnice a pracovníci našlapou deset kilometrů.
Dodávky tepla s úsporami a bez starostí
Potravinářský průmysl rovná se nejpřísnější hygienické normy. Nezvykle čisté prostředí tak najdete i v technickém zázemí babického areálu Hamé, které prochází velkou obnovou.
„V současnosti modernizujeme prakticky všechny naše závody a současně s tím se snažíme co nejvíce zefektivňovat nakládání se všemi zdroji včetně energií, protože jejich cena se do budoucna bude spíše zvyšovat,“ konstatuje výrobnětechnický ředitel skupiny Hamé Petr Novák.
Energetika jako obor teď prochází podle odborníků největší revolucí za posledních zhruba 50 let. Hodně se mluví o obnovitelných zdrojích, ale rychlý pokrok dělají i další technologie. Řada z nich se dnes už obejde zcela bez dotací a firmám naopak přinášejí velké finanční i provozní výhody. V Hamé třeba vsadili na kogeneraci.
„Kogenerace znamená společnou výrobu elektřiny a tepla, čímž se šetří palivo i peníze,“ vysvětluje Kamil Čermák, generální ředitel společnosti ČEZ Esco. „Zatímco při běžné výrobě elektřiny teplo uniká jako odpad do vzduchu, u kogenerace se využívá k vytápění nebo přípravě teplé vody.“ Právě ČEZ Esco, respektive jeho dceřiná firma ČEZ Energo, kogenerační jednotku v areálu Hamé instalovala, financovala i provozuje. Hamé nemuselo vynaložit žádné investiční náklady.
„Hlavní výhodou kogenerační jednotky je, že z ní využíváme odpadní teplo, a tím šetříme vlastní náklady na provoz kotelny,“ vysvětluje hlavní energetik průmyslového areálu firmy Miroslav Hanák.
Teplo z kogenerace předehřívá páru, která se používá při výrobě potravin.
Ročně ho kogenerace vyrobí téměř osm tisíc gigajoulů, což se rovná zhruba desetině spotřeby. Celkově Hamé provozem kogenerace za rok ušetří zhruba milion korun. ČEZ Energo si k tomu od podniku pronajímá část prostoru kotelny, za což mají v Babicích příjemný měsíční příjem navíc.
„Kogeneraci vyprojektujeme, postavíme i pak provozujeme, přičemž zákazník získává vedle tepla i peníze z pozemku, který si pronajímáme. Elektřinu dodáváme do distribuční sítě. Je to win-win schéma pro nás i pro zákazníka. Celkem tímto způsobem provozujeme v Česku 118 kogenerací a jsme jedničkou na trhu,“ dodává Čermák.
Dnes export Hamé představuje asi 50 procent z celkových tržeb. Naše výrobky lze koupit ve více než 40 zemích světa na pěti kontinentech, nově se nám otvírají trhy střední Afriky.