Mazda
LONDÝN (han) – Období velkých manažerských změn světových automobilových značek postihlo i japonskou Mazdu. Úspěšného jednačtyřicetiletého Američana Marka Fieldse vystřídá na konci června zkušenější padesátník Lewis Booth. „Fieldse čeká povýšení, půjde na místo viceprezidenta divize luxusních značek koncernu Ford,“ říká generální ředitel českého dovozce Mazdy Jindřich Nevrla. Americký Ford totiž v Mazdě vlastní třetinový podíl a fakticky společnost ovládá. „Za Fieldse hovoří výsledky, po letech totiž vrátil automobilku k zisku,“ říká Nevrla. Mazda Motor byla prakticky celá devadesátá léta ve ztrátě a až nyní začíná šestiletá restrukturalizace přinášet ovoce. Pátá největší japonská značka hospodařila v loňském finančním roce končícím v březnu s čistým ziskem 8,83 miliardy jenů (68,72 milionu dolarů) ve srovnání s předchozí ztrátou 155,24 miliardy.
„Letos očekáváme nárůst čistého zisku o 127 procent na dvacet miliard jenů,“ řekl Fields nedávno v Londýně před novináři v řeči, za niž by se nemusel stydět ani americký prezident. Není divu, že Fields umí hovořit – absolvoval totiž Harvard s diplomem MBA. Ve Fordu pracuje od roku 1989 a prezidentem Mazdy se stal před třemi roky. „Byla to závratná kariéra, málokomu se něco podobného v osmatřiceti letech podaří,“ míní Jindřich Nevrla.
S Angličanem Boothem, kterému Fields v Londýně symbolicky předal žezlo, přichází do čela Mazdy zkušený harcovník. Dosavadní šéf korporátní strategie Mazdy a liverpoolský rodák má technické vzdělání, se kterým přišel do evropské pobočky Fordu už v roce 1978. Postupně se pak propracovával přes různé pozice v koncernu, měl například na starosti kontrolu plánování, karosářskou a montážní divizi a nakonec skončil jako prezident pacifické divize značky. Ředitelem strategie Mazdy je od roku 2000, šéfem podniku bude jmenován 25. června. „Rádi bychom tento rok zvýšili provozní zisk o 79 procent na 51 miliard jenů z předchozích 28,5 miliardy jenů,“ řekl v britském hlavním městě Booth. „Letos hodláme uvést na trh tři nové modely a budeme pokračovat ve snižování nákladů.“
Mazda už letos (po dvou letech odmlky) uvedla na japonský trh nový model Mazda 6 (EURO 2, 18, 21/2002). „Nová šestka je pro nás prvním významným krokem k oživení aktivit a my si teď nemůžeme dovolit žádnou chybu,“ prohlásil Mark Fields.