Letošní 88. ročník francouzského vytrvalostního maratonu byl výjimečný hned z několika pohledů. Namísto tradičního červnového termínu se odjel až během posledního letního víkendu. A stovky tisíc fanoušků, kteří každoročně na slavný okruh La Sarthe vyrážejí, měli letos utrum. Kvůli hrozbě šíření koronaviru proběhl za zavřenými dveřmi.
V sobotu 19. září o půl třetí odpoledne vyrazilo na start čtyřiadvacetihodinovky celkem 59 týmů. Kompletní pole vedl prototyp Toyota TS050 Hybrid se startovním číslem 7, který ovládl kvalifikaci. Od té chvíle toyota před sebe nikoho jiného nepustila, zatápěl jí pouze soukromý švýcarský tým Rebellion Racing. Jeho prototyp R13 s motorem Gibson proháněl japonské vozy LMP1 zvláště v okamžicích, kdy za jeho volantem seděl Bruno Senna, synovec brazilského pilota Ayrtona Senny.
Le Mans 2020 |
• Absolutní vítěz a vítěz kategorie LMP1: Toyota Gazoo Racing #8 (Toyota TS050 Hybrid, jezdci Sebastian Buemi, Brendon Hartley a Kazuki Nakajima)
• Vítěz kategorie LMP2: United Autosports #22 (Oreca 07 - Gibson) • Vítěz kategorie GTE Pro: Aston Martin Racing #97 (Aston Martin Vantage AMR) • Vítěz kategorie GTE Am: TF Sport #90 (Aston Martin Vantage AMR) |
Do cíle nakonec jako první dojela toyota s číslem 8. Sesterský vůz totiž ztratil téměř třicet minut v noci v garáži, kde mu mechanici museli vyměnit turbodmychadlo, a po stíhací jízdě dojel třetí. Mezi obě toyoty se tak vklínil pouze Rebellion Racing.
Velký souboj se po celou dobu odehrával i v kategorii vozů GTE Pro, kde proti sobě bojovaly tovární týmy Ferrari a Aston Martin. Britská značka nakonec byla ta šťastnější, když v kategorii brala zlato i bronz.
Naopak zklamáním závod skončil pro Porsche. To si letos připomínalo 50 let výročí od svého prvního vítězství. Jeho nový model Porsche 911 RSR-19 však měl problémy s řazením a rychlostí a ve své kategorii GTE Pro obsadil až 5. a 6. místo.
Svým vítězstvím japonská automobilka zaznamenala v Le Mans hattrick, zlato totiž se svým hybridním prototypem TS050 brala i loni a v roce 2018.