Menu Zavřít

Havárie pod drobnohledem

23. 6. 2014
Autor: Euro.cz

Specialisté ze Škodovky ročně vyjedou ke stovce nehod. Data pomáhají nejen automobilce, ale i policii

Skrumáž modrých majáčků na silnici obvykle znamená, že se stala nehoda. Pokud havarujete a vlastníte novější model Škody, může se stát, že za vámi dorazí i stříbrný mladoboleslavský speciál s oranžovým majáčkem a červenými pruhy na boku. Tým škodováckých odborníků sice neurčí, na čí straně je vina, může ale přispět k tomu, že se jinému řidiči už totéž nestane.

Projekt rychlých výjezdů k nehodám funguje od roku 2008 a opírá se o podobný model, který odzkoušel již mateřský koncern Volkswagen. Jeho prvním článkem je avízo od policie a samozřejmě také souhlas účastníků nehody se zapojením do šetření. „Máme tři výjezdová vozidla a tým čítá deset lidí různých odborností. Jsou mezi nimi experti na bezpečnostní systémy vozidla, úrazovou medicínu, psychologii, nehodové analýzy, simulace nehodových dějů či preventivní aktivity,“ říká Jiří Haman, vedoucí Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto, s tím, že základny týmů jsou v Mladé Boleslavi, Praze a Kolíně.

Na místě pak škodovácký tým provádí měření na vozovce i na havarovaném voze, zakresluje, fotí, hovoří s účastníky nehody a snaží se zjistit, jak a proč k havárii došlo. „Náš tým nezkoumá právní stránku, neřešíme, kdo zavinil dopravní nehodu. Náš úkol je jiný – co nejvíce poznat celý mechanismus nehody, od prvotních příčin přes vliv všech okolností až po způsobené následky. Následně analyzujeme, jak by takové nehodě šlo zabránit nebo alespoň zmírnit její následky,“ vysvětluje Haman.

Umění sedět Konkrétní data o lidech, autě i nehodě jsou anonymizována a Škoda je využívá pro technický vývoj vozů. Některé obecné informace ale mají větší dopad. „Zjistili jsme například, že lidé v autě často špatně sedí,“ popisuje Haman. Data nasbíraná v terénu u nehod se Škodě hodí také pro odborná školení a praktické tréninky. Třeba hasiči si díky informacím od výjezdových týmů mohou nacvičit rychlejší vyprošťování zraněných.

Poslední dobou se „červený tým“ zaměřuje na nehody s účastí chodců a v hledáčku má i vozy Citigo.

Kopíruje tak evropský trend, který zjistila i letošní studie německé společnosti Dekra. Zatímco počet mrtvých na silnicích v Evropě stále lehce klesá, přibývá zranění zejména ve městech. „Nikde jinde se na tak úzkém prostoru nepohybuje tolik rozdílných účastníků provozu. Silní (auta a nákladní vozy) se často střetávají se slabými (chodci a cyklisté), a nebezpečí se tak zvyšuje,“ konstatuje Dekra. Potvrzují to i údaje z českých policejních statistik, podle nichž roste počet nehod v obcích, na místních komunikacích a za denního světla.

Volkswagen se proto zapojil do projektu Dekry a společně s ostatními německými výrobci se podílí na vývoji aktivních detektorů, které mohou kolizi zejména v městském provozu zabránit. Jedním z cílů je včasné detekování takzvaných jaywalkerů, chodců, kteří přecházejí v nepřehledných místech nebo nečekaně změní směr chůze na vozovce.

Výzkum chování Vývoj asistenčních systémů založených na kamerovém nebo radarovém snímání okolí má prioritu ve všech automobilkách. A data nasbíraná v reálném prostředí skutečných nehod napomáhají takové systémy vyvíjet a programovat. Nejde jen o ryze technické informace a „tvrdá data“, ale i modelové příklady chování účastníků silničního provozu. „Spolupracujeme s vysokými školami, a to nejen s technickými obory, ale i humanitními,“ dodává Haman.

Data získaná a zpracovaná škodováckým týmem jsou navíc plně kompatibilní s podobnými projekty, které v rámci německého automobilového koncernu provádí Volkswagen a Audi. Mladoboleslavská výjezdovka tak může přispět k tomu, že se díky nové technice a prevenci začne bezpečněji jezdit nejen u nás, ale i jinde v Evropě. (red) Kam vyráží výjezdovka ze Škody

Graf

Podle typu nehod (v %)

Ostatní nehody 15

Nehoda s chodcem 20

Nehoda s jiným autem 40

Náraz do pevné překážky 25

Zdroj: Škoda Auto

Město jako riziko

Úmrtí chodců při dopravních nehodách v ČR, 2012

Vesnice 44

Dálnice 4

bitcoin_skoleni

Město 115

Zdroj: Evropská komise

  • Našli jste v článku chybu?