Na začátku zimní sezóny jezdí 15 až 20 procent řidičů na nevhodných či zcela špatných pneumatikách. Vyplývá to ze statistik asistenčních společností, které na silnicích zasahují u havarovaných vozidel. Riziko je přitom velké, a to nejen zdravotní. Řidiči si takto říkají o problémy například při vymáhání pojistného plnění.
Od 1. listopadu mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo ji na vozovce lze očekávat.
„Přezutí na správnou sezónní pneumatiku považuji za nutnost. Nezbytná je ale také dobrá kondice pneumatiky, ta zimní musí mít více než 4 mm hluboký vzorek a je důležité sledovat stáří pneumatiky, protože starší zimní pneu ztrácejí své vlastnosti a přestávají být bezpečné,“ říká Marek Jaroš, ředitel asistenční společnosti Global Assistance.
„Nepřipravené řidiče obvykle zalarmuje první sněžení, a pak se rozhodují, zda riskovat jízdu na letních pneumatikách při teplotách pod bodem mrazu. Máme zdokumentovanou řadu případů, kdy i dobrý řidič vozidlo na letních pneumatikách nezvládl a skončilo to nehodou. Řidiči s vozidlem nevybaveným na zimu ohrožují sebe i ostatní účastníky provozu, ale také často zablokují dopravu již při lehce zhoršené sjízdnosti vozovek,“ přidává postřehy ze silnic Vladimír Fuchs, viceprezident České asociace asistenčních společností a ředitel asistenční společnosti Europ Assistance.
Co hrozí při jízdě na špatných pneumatikách |
---|
Pokuta – při jízdě ne letních pneumatikách v době a na místech, kde jsou předepsané zimní pneumatiky, může řidič od Policie ČR dostat pokutu až 2500 Kč. |
Konec jízdy – pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté oprávněni řidiči další jízdu zakázat. |
Problémy při technické kontrole – pokud se motorista vypraví na technickou kontrolu s vozidlem, které bude mít obuté pneumatiky v rozporu s požadavky uvedenými ve velkém technickém průkazu, pak riskuje, že toto vozidlo neprojde technickou kontrolou a opakovaná kontrola bude stát čas i peníze navíc. |
Riziko při likvidaci pojistné události – pojišťovna má právo krátit pojistné plnění, pokud se prokáže příčinná souvislost nehody se špatným stavem vozidla, například i špatným obutím vozidla. U havarijního pojištění pak motorista nemusí dostat celé pojistné plnění, a pokud způsobí nehodu kvůli špatným pneumatikám, pak mu hrozí, že bude muset část škody, kterou za něho pojišťovna uhradila z jeho povinného ručení, pojišťovně zaplatit. |
Pramen: Česká asociace asistenčních společností
Postřehy asistenčních služeb dokresluje i aktuální průzkum e-shopu Pneumatiky.cz. Počet řidičů, kteří měli letos v polovině října nakoupené zimní pneumatiky, je proti loňsku nižší o deset procent. Důvodem bylo dosud teplé počasí a pomalý pokles teplot.
V listopadu podle čísel z e-shopu pak vyjede na zimních pneumatikách minimálně 81,5 procenta českých řidičů, což je stejně jako v minulých letech. Statistika prodejce pneumatik ohledně „přezutí“ tak souhlasí s údaji České asociace asistenčních společností.
Zima bude dražší
Řidiči i firmy musejí počítat s tím, že za nadcházející zimní sezonu si připlatí. Některé pneumatiky letos podražily, stejně jako služby přepravních firem.
Levnější typy zimních pneumatik před sezonou zdražily v průměru o pět procent. Dražší jsou například pláště Nokian, Matador nebo Barum, naopak loňské ceny drží Michelin.
Čtěte: Končí vám platnost řidičského průkazu? Od roku 2018 se výměna zrychlí a zjednoduší
Pokračuje tak zdražování, které na začátku roku postihlo letní gumy. Důvodem je růst cen vstupních surovin a energií, vliv mají i kurzové změny a konec intervencí České národní banky.
Zvýšený zájem o zimní pneumatiky zaznamenávají rovněž přepravní firmy, které doručují gumy z e-shopů k zákazníkům nebo do pneuservisů.
Přepravci kvůli rostoucí poptávce zdražili až o 30 procent, průměrná cena doručení dvou pneu z internetového obchodu stoupla na 100 korun.
Jak si vybrat správnou pneumatiku |
---|
Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle symbolu horského masivu se sněhovou vločkou na boku pneumatiky, dále se používá označení M+S, MS, M/S nebo M.S. (z anglického Mud/Snow, Bláto/Sníh). Pozor: zimní pneumatika musí mít výšku vzorku minimálně 4 mm, na hnaných kolech se však doporučuje hranice 6 mm. Řidiči by neměli v zimním období použít letní pneumatiky, pokud venkovní teplota klesne pod 7 ˚C. |
Hlavním kritériem při výběru pneumatik je volba správné velikosti. Rozměr pneu zjistíte z bočnice pneumatiky na voze, předepsané rozměry pneumatiky naleznete v technickém průkazu v bodech 20. a 21., případně v rubrice, další informace k rozměrům pneumatik je často možné dohledat v oddílu Další záznamy. |
K běžným chybám při výběru pneumatik patří špatně zvolený nosnostní index, který přímo souvisí s rozměry pneumatiky. Proto je i v tomto případě důležité řídit se údaji v technickém průkazu, ve kterém je uvedena minimální přípustná hodnota tohoto indexu. Řidič by neměl na svém vozidle používat pneumatiky s nižším indexem, než je stanoven výrobcem vozidla ve velkém technickém průkazu. Některé osobní vozy je nutné vybavit pneumatikami se zvýšenou nosností, jedná se o zesílené pneumatiky nejčastěji označované písmeny XL nebo RF. |
Pramen: Česká asociace asistenčních společností
Čtěte také: