Počátek jejich nadšení vznikl při společných cestách po festivalech s tematikou destilátů. Nejprve je nadchlo ochutnávání rumů, postupně se dostali až k whisky. Alkoholové festivaly paradoxně nejsou o konzumaci ve velkém, ale o degustaci a vzdělávání. Jak s tím ale pracovat dále, aby se mohli dostat k ochutnávání zajímavějších lahví? Tak vzešla myšlenka Hedonism Clubu. Po roce přišel nápad otevřít tuto možnost i pro veřejnost, a tak vznikl projekt Hedonism Spirit.
* Nápad na investice do alkoholu byl cílený, nebo k vám přišel náhodou?
Vít: Víceméně náhodou. Nejprve nás bavilo ochutnávat - to nás baví dodnes. Sháněli jsme lahve pro degustace a všímali jsme si, jak se rok od roku některé hůře získávají, měnila se i jejich cena. Lahev, kterou si Martin koupil před rokem, měla na trhu najednou vyšší zhodnocení. Začali jsme se tedy více zajímat o alkohol jako o možnou investici.
* Martine, proč je investice do alkoholu tak sexy?
Martin: Většina zná pouze klasické produkty jako spoření, podílové fondy, akcie, teď jsou na řadě alternativní investice, mezi které patří alkohol, víno, starožitnosti, auta… Za posledních deset let udělaly největší zisk z alternativ právě destiláty, nejvíce whisky. Její index vyrostl za tu dobu o 900 %.
* Co vás často překvapí?
Martin: Například to, že i řadová lahev může najednou skončit ve výrobě a spousta lidí to ani nezaznamená včas. Najednou se automaticky dostává do kategorie sběratelského unikátu - to vše s Víťou neustále sledujeme. Vít: Dám vám příklad zhodnocení. U japonské whisky Yamazaki Sherry Cask 2013 se retailová cena v roce 2014 pohybovala kolem 140 dolarů. Na podzim vyšla Whisky Bible, obdoba michelinského průvodce pro whisky, kde získala první místo. A reakce na trhu? Během měsíce skočila cena na 4000 dolarů!
* Jaký typ lidí kupuje investiční alkohol?
Vít: Rozdělil bych kupce do tří skupin. Za prvé jsou to milovníci destilátu, kteří rádi ochutnávají jako my v Hedonism Spirit. Pak jsou to investoři, kteří nakupují za účelem zhodnocení. A samozřejmě sběratelé. Někteří vlastní sbírky v milionech korun, ale nikdy ze své sbírky nic neochutnají.
* Jaká padla rekordní cena za lahev?
Vít: Soukromý sběratel v Dubaji koupil dvě lahve šedesátileté whisky The Macallan 1926 v celkové hodnotě 1,2 milionu dolarů (zhruba 25 milionů korun)! Na trh byla uvedena v roce 1986 v počtu čtyřiceti kusů. Tehdy stála jedna lahev „pouhých“ 20 000 dolarů, nyní se prodala za 600 000 dolarů.
* Módní značka Burberry nedávno spálila všechno, co neprodala, aby se neznehodnila její cena. Jak zabránit znehodnocení značek u alkoholu?
Martin: Hodně věcí se falzifikuje, snad co je obchod obchodem. Problém je, že na internetových obchodech typu E-bay se prodávají prázdné lahve, které pak skupují podvodníci a nabízejí v originální lahvi falešný destilát. Dost často se to děje například s koňakem Louis XIII (výrobce Rémy Martin). Proto - stejně jako Burberry - doporučuju raději lahev zničit než ji prodat, to říkáme i na každé degustaci.
* Neplánujete i cestovní degustační pobyty?
Martin: Plánujeme, a dokonce už nabízíme v menším měřítku. Nejvíce nás lákají výlety do palíren ve Skotsku - nejinvestovanější alkohol je totiž stále whisky.
* Jaký je současný trend u nás? Co nejvíce letí?
Donedávna to byly rumy, které jsou zde stále velmi populární. Na vrcholu obliby ve světě je nyní gin. V Americe už se nějakou chvíli dostává do popředí mezcal, tak uvidíme, jestli se chytne i u nás. •
CELEBRITY JAKO INVESTOŘI
Investovat, a dokonce mít vlastní značku alkoholu je trendy i mezi celebritami. Například George Clooney před časem prodal svoji tequilu Casamigos za miliardu dolarů a zřejmě tím inspiroval ostatní. • AC/DC tequila Thunderstruck • David Beckham whisky Haig Club ve spolupráci s Diageo • Justin Timberlake tequila Sauza 901 • Matthew McConaughey spolupracoval na výrobě nového bourbonu Wild Turkey Longbranch • Metallica připravuje vlastní produkci whisky • Motorhead a The Rolling Stones mají vlastní značky whisky • Ryan Gosling Aviation Gin • Nejnověji se přidal Bob Dylan. Před pár dny představil vlastní značku whiskey Heaven’s Door, kterou připravuje ve spolupráci se zakladatelem Angel’s Envy Bourbonu.