Co s klasickou poštou v době bleskové elektronické komunikace? Privatizovat a zdražit, omezit služby, nebo se smířit s velkými ztrátami
Jednou to nastat muselo: z Kanady přišla 11. prosince zpráva, že tamní pošta přestane od roku 2015 doručovat zásilky a zároveň o více než polovinu zdraží poštovní známky. Na první pohled to nezní logicky; proč by si měl někdo kupovat známku, když pošta nedoručuje, zní otázka. Ne, vedení Canada Post se nepomátlo, výše uvedené kroky jsou kompromisním řešením rébusu, s jehož řešením si lámou hlavu pošty na celém světě: jak přežít v době, kdy hlavní objem jejich práce zastanou počítače?
Důvod razantních změn v poštovním provozu je jednoduchý: Canada Post prodělává miliony dolarů ročně a podle vlastních prognóz by při současném stavu věcí byla do roku 2020 v minusu jedné miliardy dolarů.
Tento stav má tři hlavní příčiny: zaprvé, neúprosná zeměpisná realita – kanadská pošta obhospodařuje větší území než kterákoli jiná podobná služba světa (včetně Ruska, kde tři čtvrtiny Sibiře žádnou poštu nedostávají). A na té obrovské ploše žije pouhých pětatřicet milionů lidí, méně než v Polsku.
Zadruhé, poštmistrům logicky berou práci digitální technologie. A zatřetí, kanadská pošta má 71 tisíc zaměstnanců, což firmu obrovsky zatěžuje na důchodech. Canada Post je státní firma, ale měla by se o sebe starat sama. Vláda sice nedávno slíbila, že do černé díry zvané důchodové pojištění Canada Post nasype chybějících 6,5 miliardy dolarů, ale to je jednorázové opatření.
Takže došlo na změny a úspory, z čehož plyne i ona zdánlivá nelogičnost z úvodu článku. Jenže není tak docela pravda, že si Kanaďané už nebudou moci posílat dopisy. Jen to bude pro adresáta o něco složitější než dosud: bude si muset pro dopis či balíček zajít sám do takzvané komunitní poštovní schránky (viz rámeček). Vedení pošty doufá, že úspory budou dostatečně razantní, aby firmu vrátily do černých čísel. To ovšem zdaleka není v jejich rukou. Práce totiž rychle ubývá. V roce 2012 doručila Canada Post pouze 9,8 miliardy dopisů, když ještě v roce 2008 to bylo 11,8 miliardy.
Kanada je první zemí skupiny vyspělých ekonomik G7, která se rozhodla k razantní proměně poštovního systému přistoupit. To však neznamená, že by to v jiných zemích měly pošty kdovíjak jednoduché (ačkoli nemají výše zmíněnou nevýhodu obrovské rozlohy území).
Už pohled k jižním sousedům Kanady je neveselý: americká společnost United States Postal Service (USPS) na konci září neodvedla povinnou zálohu na důchody ve výši 5,6 miliardy amerických dolarů, k čemuž ji zavazuje zákon. USPS přitom krvácí ještě masivněji než její kanadská kolegyně; jen za rok 2012 přišla o 5,11 miliardy dolarů.
Kongres od té doby řeší, co s tím, a protože debata o každém centu je předmětem ostrých ideologických sporů, řešení je v nedohlednu. To Britové letos v říjnu ze dvou třetin zprivatizovali svoji Royal Mail. Podnik tak získal tržní hodnotu v nečekané výši šesti miliard liber. I jeho úspěch však může být jen dočasný: investorům se zejména líbilo, že noví majitelé osekali důchodové platby na minimum a vyjednali se zaměstnanci novou kolektivní smlouvu. Jestli to bude stačit, neví nikdo.
Jak to bude v Kanadě
1. Skončí doručování zásilek domů. Namísto toho si adresáti budou chodit pro zásilky do „komunitní poštovní schránky“. 2. Cena dopisní známky stoupne ze 63 centů na jeden dolar (nebo 85 centů, pokud si jich koupíte sto a více). 3. Mnoho poštovních poboček bude zrušeno a namísto nich bude fungovat franšízový systém (pošta bude v lokálním obchodě, na benzinové stanici, v restauraci a podobně). 4. Canada Post investuje do vozidel s co nejúspornějším provozem. 5. Letos bude zrušeno 8000 pracovních míst (a během následujících pěti let ještě jednou tolik).
Co je komunitní poštovní schránka
Od konce roku 2104 začne Canada Post zřizovat takzvané komunitní poštovní schránky, které během následujících dvanácti měsíců kompletně nahradí tradiční doručování zásilek do domácností. Jak to funguje? Ve městech a vesnicích vyrostou krabice podobné malým bezpečnostním schránkám určeným pro úschovu zavazadel na nádražích. Každá domácnost v okolí k jedné ze skříněk dostane klíč. Že vám přišla pošta, poznáte tak, že u vaší schránky je zdvižený červený praporek. Vyzvednete si zásilku a naopak vlastní poštu, kterou chcete odeslat, do schránky vložíte. Pošťák ji při příští cestě (obvykle na druhý den) zase vybere. Jak hustá bude síť těchto schránek (a například jak si mají poradit hůře pohybliví lidé), ještě není jasné.
O autorovi| Daniel Deyl, deyl@mf.cz