Čínština ve školce – kuriozita, nebo nejlepší příprava pro budoucnost?
V pražských Modřanech otevřela dveře první česko-čínská školka ChinCen. Děti ji začaly navštěvovat už letos v lednu, v plné sestavě se sejdou v září. Učí se tu jazyku nejlidnatější země světa především formou her a to, co se naučí, mohou hned odzkoušet v nenásilné interakci s čínskými dětmi.
Posláním školky v rodinném prostředí rekonstruované vily není ovšem jen naučit školkáčky cizí jazyk. Seznámí se s odlišnou kulturou Číny, zároveň se v malém kolektivu procvičí v základech slušného chování a stolování, vyzkouší si ale třeba i golf, tenis nebo lekce plavání.
Cizí jazyk už ve školce?
Cizojazyčné školky nenavštěvují pouze cizinci, jak by se na první pohled mohlo zdát. Naopak stále více rodičů si uvědomuje, že je v dnešní době důležité, aby jejich dítě bylo do života vybaveno znalostí více jazyků. A právě tento věk je pro zahájení výuky ideální. Dětský mozek je schopen pojmout neuvěřitelné množství informací a děti si ve školce velice rychle osvojují nové dovednosti včetně těch jazykových. Zároveň je velká pravděpodobnost, že pokud je získají v takto raném věku, vydrží jim opravdu dlouho.
Zejména pak u jazyků z odlišných jazykových skupin (jako je např. čínština) je důležité, aby se s výukou začalo co nejdříve, ideálně ještě v předškolním věku.
Proč vybrat čínskou školku místo anglické?
Angličtina pochází ze skupiny indoevropských jazyků stejně jako čeština. Je tedy pro nás mnohem snazší se tento jazyk naučit i v pokročilejším věku. Napomáhá tomu podobná skladba vět, písmo apod.
Čínština pochází z naprosto odlišné skupiny jazyků. Pro nás je nejvíce odlišné písmo a také tónové vyjádření slabik. Díky tomu se řadí čínština k nejtěžším jazykům, zejména pak pro dospělého člověka.
Pro dítě, právě díky schopnosti pojmout velké množství informací, je učení mnohem snazší a brzy jsou vidět rychlé pokroky. Angličtina je dnes běžně vyučována v základních školách, takže o ni dítě nepřijde. Jen si k ní přidá další jazyk, který pro něj v budoucnu může být důležitou výhodou.
Jak probíhá výuka v takto odlišném jazyce?
V naší mateřské škole ChinCen pracujeme s velmi malým počtem dětí. Díky tomu je možné volit individuální přístup. Dětem je k dispozici jedna čínská a jedna česká paní učitelka, které se o děti v malých skupinkách starají po celý den. Výuka probíhá nejen aktivně v cílených výukových blocích, ale i pasivně během každodenních činností.
V rámci jednotlivých témat se rozvíjejí jejich jazykové dovednosti a rozšiřují si slovní zásobu. Navíc při hře s čínskými dětmi mohou získané znalosti rovnou použít.
Dětem se snažíme dát kromě jazykových dovedností kompletní základ od slušného chování, základů stolování přes motorickou a manuální zručnost až třeba po výuku plavání, tenisu nebo golfu.
Kromě jazykových znalostí je dalším velkým přínosem poznání rozdílné kultury.
Důvodem neúspěchu podnikatelských aktivit v Číně není většinou neznalost jazyka, ale spíše neznalost kultury, která je zcela odlišná od té naší české a i evropské. Právě neporozumění, které plyne z těchto kulturních odlišností, ztěžuje nejen obchodní jednání, ale i třeba vedení podřízených.
Předškolák, jenž absolvuje naši školku, by neměl být jen připraven pro další stupeň vzdělávání, ale měl by se umět chovat ve společnosti, umět stolovat, pohybovat se v mezinárodním prostředí. Navíc nemá problém se dorozumět v češtině, čínštině a má položeny základy pro další rozvoj angličtiny.
O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz