Obchodníci květnový kontrakt prodávali za každou cenu, aby jim ropa nezůstala. Kvůli krizi v důsledku šíření koronaviru a výrazně nižší poptávce teď nemá o ropu téměř nikdo zájem, což platí také o amerických rafineriích. Po přetlaku nabídky se tedy trh zhroutil. Ve Spojených státech rovněž citelně ubývá kapacit k uskladnění ropy v zásobnících, což je významný důvod, proč nikdo z obchodníků teď ropu nechce vlastnit.
Nastupující červnový kontrakt na WTI, který má mnohem vyšší vypovídací hodnotu, klesl o 18 procent na 20,43 dolaru za barel. Severomořská ropa Brent s dodáním v červnu odepsala zhruba osm procent na 25,87 dolaru.
Bezprecedentní dohoda nepomohla
Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) a její spojenci se tento měsíc dohodli na výrazném snížení těžby, aby kompenzovali pokles poptávky a podpořili cenu ropy. Podle části analytiků však dohoda skupiny označované jako OPEC+ není dost výrazná na to, aby odstranila převis nabídky nad poptávkou.
"Netrvalo dlouho, aby trh poznal, že dohoda OPEC+ ve své současné podobě nebude stačit k obnovení rovnováhy na trhu," uvedl podle serveru BBC analytik Stephen Innes ze společnosti Axicorp.
Skupina OPEC+ se dohodla, že v květnu a červnu sníží těžbu o 9,7 milionu barelů denně. "Stále panují určité obavy, že snížení o deset milionů barelů denně nedokáže vykompenzovat destrukci poptávky," podotýká analytik společnosti CMC Markets Michael McCarthy.
Kvůli klesající aktivitě rafinerií se nyní zvyšuje objem ropy ve skladovacích zařízeních v USA, zejména v důležitém překladišti Cushing v Oklahomě. "Ještě nebylo dosaženo plné kapacity, ale panují obavy, že se tak stane," upozornil McCarthy. To je i jeden z hlavních důvodů, proč tak výrazně klesá cena ropy s dodáním v květnu, zatímco kontrakt s pozdějším dodáním je výrazně dražší.
Hlavní ekonom české investiční společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda ČTK řekl, že cenový rozdíl mezi ropou WTI a typem Brent je teď největší od roku 2015.
"Levná ropa a nezájem o paliva ale není postrachem jen v Texasu. S tím, jak na českých silnicích ubývají řidiči ochotní tankovat, klesá tuzemským čerpacím stanicím objem doplňkového prodeje - například nápojů či potravin. Z tohoto druhotného prodeje přitom v běžných časech měly často citelně vyšší marži než z prodeje samotných paliv," uvedl Kovanda. "Ve výsledku jsou tak zejména mnohé menší pumpy existenčně ohroženy. Pokud současný stav bude trvat delší dobu, nelze vyloučit krach značného množství čerpacích stanic v ČR," dodal.