Nadšenci připravují repliku slavné Baťovy stíhačky
Deset let od svého vzniku oslavila Historická letka republiky Československé. Neziskovou organizaci, která spravuje a provozuje šest letuschopných historických letadel, v roce 2000 založili František Peřina, Martin Stáhalík a Milan Mikulecký po vzoru britské armádní letky Battle of Britain Memorial Flight. Na rozdíl od ní ale funguje bez pomoci státu a je financována ze soukromých prostředků. „Chtěli jsme popularizovat letectví a připomenout slávu československého leteckého průmyslu. Kromě toho se ale naši členové, dokud to šlo, starali i o válečné veterány,“ říká jeden ze zakladatelů a šéfpilot letky Mikulecký. Nadšenci z historické letky letouny také sami staví. Brzy se chystají dokončit stavbu legendární „Baťovy stíhačky“, modelu Zlín XIII. Stavba dvoumístného samonosného dolnoplošníku už zabrala přes dvanáct tisíc hodin, původní konstrukce Jaroslava Lonka z roku 1937 vznikla pro sportovní soutěže, ale také jako rychlý kurýrní letoun pro přesuny manažerů Baťových podniků. Do sériové výroby se však kvůli okupaci a druhé světové válce Baťova stíhačka nedostala. Stroj má podle historické letky nadčasovou konstrukci a jako vrcholný projekt tehdejší výroby letadel je schopen překonávat rekordy ve své kategorii i sedmdesát let poté, co spatřil světlo světa. Zlín XIII je druhou replikou, kterou letka staví pod vedením Marcela Sezemského. V roce 2007 díky ní vzlétla i Avie BH-5, jež byla prvním československým strojem, který zvítězil v mezinárodních závodech.