V evropském kontextu se Česko řadí mezi země s vysokým
podílem online obchodu na maloobchodním obratu. Ten s 11,5 procenty odpovídá
2,7procentnímu podílu na HDP, meziročně u nás toto odvětví roste o 15 procent.
Podle Tomáše Hájka, ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu
(ADMEZ), se jedná o dlouhodobý celoevropský trend, který neustane ani po
skončení pandemie.
Zavřené obchody a podniky znamenaly pro řadu českých
prodejců těžké období - ne však pro ty, kteří podnikají online. „Současná
situace znamená, že si e-commerce z pomyslného koláče obratů letos ukousne
podstatně více. Jeho pozice bude dále sílit, a to v kontextu koronaviru i
dlouhodobých trendů, které sledujeme také v zahraničí,“ uvádí Tomáš Hájek,
výkonný ředitel ADMEZ.
Vývoj obratu e-commerce na celkových maloobchodních tržbách
přibližuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet:
„Meziročně se jeho obrat zvýšil o patnáct procent. Klasický prodej v kamenných
obchodech naopak stagnuje, nebo dokonce klesá.“
Růst o dvacet procent
Rozvážka a zásilkové nebo kurýrní služby rovněž odpovídají
na zvýšenou poptávku mobility zboží. E-shopům i kamenným obchodům, které tak
nemohou učinit samy, pomáhají distribuovat potraviny, hygienické pomůcky nebo
dezinfekci.
„Doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o
více než dvacet procent,“ popisuje současnou situaci Štěpán Čekal, ředitel
korporátního obchodu České pošty.
Pozitivní předpověď |
V sousedním Německu tvořilo e-commerce až 11 procent loňského maloobchodního obratu. V Česku je tento podíl v současnosti ještě o půl procentního bodu vyšší, dosahuje tedy 11,5 procenta.
Ve Velké Británii dosáhne elektronické obchodování na zhruba osm procent HDP, ve Francii se jeho podíl pohybuje okolo pěti procent. Růst výnosů z internetového obchodu je v Evropě všeobecným trendem již několik let. |
„Spousta tradičních obchodníků se na nás nově obrací s tím,
že startují prodej po síti. To je pravděpodobně i jedním z důvodů, že je podíl
zboží placeného na dobírku i přes výzvy spojené s epidemiologickou situací
stále 28 procent. Dobírka je totiž stále nejjednodušším nástrojem pro
začínající e-shopy,“ dodává Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS
Česká republika.
Role call center
Karanténní opatření, informace ohledně šíření covidu-19 nebo
prevence patří mezi nejčastější dotazy na tísňové lince 1212. Linky
hygienických stanic byly stejně jako informační covidová linka 1212 v prvních
týdnech karanténních opatření přetížené a nedařilo se jim kapacitně zvládat
nápor tazatelů. Volající se tak častěji obraceli na telefonní číslo 1188. V
polovině března proto operátoři této nonstop linky odbavovali denně až
čtyřikrát vyšší počet hovorů.
Call centra ale nevypomáhala jen přetíženým ústřednám.
Jejich role se vyvíjí společně s e-commerce a zvýšenou poptávkou po
telefonickém vyřízení poradenských nebo bankovních služeb.
„Vlivem současné situace očekáváme růst přibližně o dvacet procent. Předpokládáme, že celkový trh v rámci call center čeká podobný vývoj,“ říká Petr Studnička, generální ředitel největšího českého provozovatele call center Conectart.