Ekonomická krize vede automobilky k propagaci malých a provozně úsporných vozů. Na letošním ženevském autosalonu, který začal minulý týden, jsou proto k vidění hlavně miniauta.
Opel chce př íští rok zahájit výrobu malého elektromobilu.
Autor: Opel
Malá a úsporná auta, to je hit letošního ženevského autosalonu. Zájemce o malé vozy láká například kabrio Fiat 500, nový Chevrolet Spark nebo třídveřový Hyundai i20. Nízkou spotřebou se zase chlubí nový Volkswagen Polo, který měl v Ženevě světovou premiéru. Jeho koncept BlueMotion slibuje spotřebu 3,3 litru na 100 kilometrů a emise oxidu uhličitého v průměru 87 gramů na kilometr.
Zmenšovalo se i u Rollsů
Na menší vůz vsadil dokonce i Rolls-Royce, který představil koncept 200EX. Ten je téměř o půl metru kratší než model Phantom a v nabídce se má objevit příští rok pod označením RR4.
Stále více značek do svých vozů zavádí technologii nazývanou stop-start, která sama vypne motor vozu například na křižovatce nebo při stání v zácpě, popřípadě řidiče alespoň vyzve, aby motor při uvedení vozu do klidu vypnul. Tuto technologii nabízí u některých modelů například Volkswagen, Seat, Peugeot, zavádí ji Hyundai, ale i Land Rover u svého hybridního Freelanderu.
Samostatnou kategorií jsou vozy s hybridním pohonem, kde se za hlavní konkurenty považují Toyota Prius a nová Honda Insight. Ještě dál šli výrobci elektromobilů. Auta „do zásuvky“ již má například Smart nebo Mini. Příští rok je chce sériově vyrábět Opel nebo Peugeot.
Na ekonomii provozu a ekologii jsou výrazně zaměřeny i expozice Volva nebo BMW, které propaguje svůj program EfficientDynamics na snižování spotřeby u všech svých modelů. Od roku 1995 klesla spotřeba vozů BMW o čtvrtinu a letošní rok chce firma nabízet 49 modelů, s předstihem plnících emisní normu Euro 5. Škoda rozšířila svou řadu Greenline o Octavii s motorem 1,6 TDI. Podle mluvčího automobilky Evžena Krauskopfa razí cestu snižování objemu motorů, ale zároveň zvyšuje jejich výkon použitím přeplňování, přímého vstřikování paliva a dalších technologií.
Zájem je i o sporťáky
I letos však v Ženevě budí pozornost výrobci, kteří si s úsporností a emisemi hlavu příliš nelámou, a přesto mají odbyt zaručený. Například Ferrari přišlo se závodní edicí 599XX, vycházející z modelu Fiorano, která má výkon 700 koní, a stranou nezůstávají ani další producenti supervýkonných strojů. Bentley představil model Continetal GT Speed s výkonem 610 koní a maximální rychlostí 326 kilometrů v hodině, Pagani Zonda slibuje 750 koní a více než 350 kilometrů v hodině, a Koenigsegg dokonce přes 800 koní.
Honba za výkonem se ale nevyhnula ani velkým sériovým výrobcům. Jedním z hlavních taháků na stánku Fordu je Focus RS s výkonem 305 koní, spotřebou 9,4 litru na 100 kilometrů a emisemi CO2 v průměru 225 gramů na 100 kilometrů, Renault pak vedle ekologického GrandTour nabízí sportovní Clio GT.
Jaké další novinky se ukázaly u Ženevského jezera? Hlavním tahákem automobilky Hyundai je koncept sportovně užitkového vozu SUV pod označením HED 6. Ze společného výrobního závodu Toyoty, Peugeotu a Citroenu v Kolíně jsou na výstavě v expozicích těchto značek k vidění modernizované verze mini vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1.