Menu Zavřít

Hitparáda užitečných

17. 5. 2006
Autor: Euro.cz

Popularita jednotlivce není pro výsledek voleb důležitá

Předseda ČSSD Jiří Paroubek stále více propadá ve schopnosti přesvědčovat váhající voliče jiných stran, zatímco jeho rival, předseda ODS Mirek Topolánek se právě v tomto umění dostává na vrchol hitparády. Vyplývá to z květnového výzkumu společnosti General Marketing, která přišla s alternativou k tradičním výzkumům oblíbenosti politiků. Má-li politická strana ve svých řadách nejpopulárnějšího politika, jako třeba mívala ODA ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého, vzhledem k volebnímu výsledku to neznamená vůbec nic. Ostatně konec ODA to ilustruje velmi přesvědčivě. Je-li například určitý politik ČSSD sympatický voličům všech ostatních stran, ale nemá-li sílu je přesvědčit, aby šli volit ČSSD, přínos jeho popularity pro stranu nulový. Společnost General Marketing se proto rozhodla v rámci výzkumů veřejného mínění měřit schopnost politiků zvyšovat loajalitu svých váhajících voličů a také jejich schopnost působit na váhající voliče jiných stran. „Skutečným měřítkem praktické užitečnosti politika je jeho volební přínos pro vlastní stranu, tedy jeho schopnost pozitivně působit na její volební výsledek. Tuto schopnost lze podle nás posuzovat podle tří kritérií. Prvním je schopnost nejen neodrazovat, ale také zvyšovat loajalitu nepřesvědčených voličů vlastní strany. Druhým je schopnost přitáhnout voliče jiných stran k vlastní straně a třetím pak schopnost přivést k volbám nevolící příznivce vlastní strany,“ říká René Henc, ředitel společnosti General Marketing.
Data k analýze byla získána při osobních rozhovorech s 954 respondenty, kteří byli reprezentativním vzorkem pro všechny občany České republiky s volebním právem. Sběr dat se uskutečnil na přelomu dubna a května.

Nejlepší jsou Topolánek a Zahradil.

Pro ODS jsou z hlediska udržování stávající voličské základny nejužitečnějšími politiky Mirek Topolánek, Ivan Langer a Jan Zahradil. Druhý jmenovaný ale dopadl zcela tragicky ve schopnosti působit na váhající voliče jiných stran, a proto je jeho stranická užitečnost velmi sporná. Naproti tomu Topolánek se Zahradilem jsou na prvních dvou místech i ve schopnosti působit na váhající voliče jiných stran.
General Marketing prováděl stejný výzkum i v únoru 2006 a prosinci 2005, a tak je možné sledovat i určité trendy. Z nich je vidět, že Mirek Topolánek, Jan Zahradil, Petr Bendl a Petr Gandalovič jsou v lákání voličů stále lepší, zatímco Ivan Langer, Tomáš Julínek a Miroslava Němcová se zdokonalují v jejich odrazování.

Nejhorší je Rath.

Lídr ČSSD Paroubek je sice podobně jako Topolánek také nejlepším stranickým politikem ve schopnosti zvyšovat loajalitu váhajících voličů své strany, ale zároveň je s výjimkou Davida Ratha naprosto nejhorším sociálnědemokratickým politikem ve schopnosti působit na váhající voliče jiných stran. Ministr zdravotnictví je suverénně poslední v obou kritériích.
Kázeň vlastních voličů nejlépe - kromě premiéra - udržují ještě ministři Vítězslav Jandák, Petra Buzková a Bohuslav Sobotka. Dva posledně jmenovaní jsou potom nejlepšími i v lanaření cizích voličů.
V horizontu uplynulého půlroku má nejhorší vývoj formy již zmíněný ministr kultury Jandák, ale také předseda sněmovny Lubomír Zaorálek. Zajímavý je také relativně prudký růst schopnosti ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha působit na váhající voliče jiných stran. Mezi politiky ČSSD zařadila společnost General Marketing i ministra vnitra, nestraníka Františka Bublana.

Kalousek poráží Svobodu.

Poslední stranou, jejíž politiky General Marketing hodnotí, je KDU-ČSL. Její předseda Miroslav Kalousek dosáhl nejlepších výsledků v obou kritériích, a pokud jde o utužování disciplíny vlastních řad, dosáhl absolutně nejlepšího výsledku (tedy i ve srovnání s politiky ODS a ČSSD). Kalouskův vnitrostranický sok Cyril Svoboda skončil až ve spodní polovině, podobně mizerně dopadl i ministr dopravy Milan Šimonovský. Druhým nejpřínosnějším lidoveckým mužem je ministr životního prostředí Libor Ambrozek.

Schopnost zvyšovat loajalitu vlastních voličů ODS

  • Topolánek 71 %
  • Langer 62 %
  • Zahradil 61 %
  • Gandalovič 56 %
  • Bém 55 %
  • Tlustý 53 %
  • Julínek 47 %

ČSSD

  • Paroubek 65 %
  • Jandák 62 %
  • Buzková 61 %
  • Sobotka 60 %
  • Zaorálek 48 %
  • Bublan 47 %
  • Rath 47 %

KDU-ČSL

  • Kalousek 74 %
  • Ambrozek 70 %
  • Kasal 66 %
  • Svoboda 61 %
  • Šimonovský 56 %

Schopnost lákat váhající voliče jiných stran ODS

  • Topolánek 52 %
  • Zahradil 49 %
  • Bém 46 %
  • Gandalovič 44 %
  • Tlustý 42 %
  • Julínek 39 %
  • Langer 36 %

ČSSD

bitcoin_skoleni

  • Sobotka 56 %
  • Buzková 56 %
  • Jandák 51 %
  • Zaorálek 45 %
  • Bublan 44 %
  • Paroubek 41 %
  • Rath 34 %

KDU-ČSL

  • Kalousek 53 %
  • Ambrozek 52 %
  • Svoboda 49 %
  • Šimonovský 48 %
  • Kasal 47 %

Data: General Marketing, květen 2006

  • Našli jste v článku chybu?