Apple
Společnost Apple dělá v podstatě všechno špatně. Firma nabízí málo produktů za hodně peněz. A přesto. Když její šéf Steve Jobs ohlásil, že světu představí další želízko z kalifornské ITkovárny, zástupci mezinárodních médií se kolem něj v den premiéry tlačili jako dvanáctiletí kluci kolem hanbaté fotky své paní učitelky. Byla to třetí prezentace za posledních deset let a vše probíhalo podle známého scénáře. Na pódiu se – jako vždy – objevil Jobs osobně. Jako vždy vypadal zbytečně pohuble a nezvykle vysmátě. Jako vždy měl na sobě černý rolák, džíny a tenisky a s sebou v kapse – ostatně jako vždy – revoluci.
Ta od 27. ledna 2010 nese jméno iPad. Je to přenosný počítač typu tablet s dotykovým displejem, takový „zvětšený iPhone“ anebo „zmenšený Mackbook“ anebo taky něco mezi notebookem a smartphonem. Ale o to tady vůbec nejde. Důležité je, co z „prcka“ s 25centimetrovou úhlopříčkou v příštích měsících a letech vyroste.
Začátkem roku 2001 téměř nikdo netušil, co vlastně znamená MP3, a už vůbec ne, jak s takovým souborem dat naložit. Dne 23. října 2001 však Apple představil iPod. Od té doby se z multimediálního přehrávače stal walkman nového tisíciletí. A aby walkman měl co papat, vynalezl tatínek Jobs iTunes Store, dnes nejúspěšnější systém pro on-line prodej hudby. Skrze něj se prodalo již více než dvě miliardy písniček. Apple je současně největším prodejcem muziky na světě.
V roce 2007 Apple představil iPhone. „Chytrý“ telefon sklidil zpočátku plno kritiky. Dnes se ale žádným mobilním přístrojem nesurfuje více po internetu než právě s iPhonem. A protože i iPhone potřebuje občas nakrmit, vytvořil tatínek Jobs App Store, virtuální obchod s různými aplikacemi a programy. Od roku 2008 se prodalo rovněž více než dvě miliardy Appů.
Dá se tedy předpokládat, že i právě narozený iPad už brzy dostane obrovský hlad. A protože je větší, nebude mu stačit iTunes Store brášky iPoda ani App Store brášky iPhona, bude od tatínka Jobse vyžadovat vlastní store. Pro začátek mu Jobs otevřel knihovnu iBook s tituly velkých nakladatelství, jako jsou Penguin, HarperCollins anebo Macmillan. Společnost Apple ale zároveň ohlásila novou spolupráci s deníkem The New York Times, a tak můžeme očekávat, že Jobs využije současné krize na trhu s tištěnými médii a již brzy vznikne nějaká ta iTrafika. Nový iPad bychom pak všichni společně velmi snadno nakrmili.