Nedávno jsem pozoroval prodavače klobouků v jednom velkém závodě. Klobouky měl narovnány pod pultem, který sice měl vpředu sklo, ale klobouků bylo tolik, že byly narovnány v několika řadách za sebou. Zajímal mne velmi způsob, jakým ukazoval zákazníkům své zboží.
Nedávno jsem pozoroval prodavače klobouků v jednom velkém závodě. Klobouky měl narovnány pod pultem, který sice měl vpředu sklo, ale klobouků bylo tolik, že byly narovnány v několika řadách za sebou.
Zajímal mne velmi způsob, jakým ukazoval zákazníkům své zboží. Byl sehnut za pultem, jednou rukou klobouky vytahoval a druhou je kladl za pult, pomalu jeden po druhém, nezvedaje se při tom a opakuje polomechanicky otázky: „Tento se vám nelíbí?“ „A co tento, nebyl by vám dobrý?“ „Tento byste nechtěl?“ To byl jeho způsob prodeje. Uvažme, kolika hrubých chyb se tento prodavač dopustil: Především je krajně neslušné ukazovat zákazníku zboží z pod pultu, takovým způsobem. Mluvíme-li s někým, jest přece nutností taktu, abychom stáli zpříma tváří v tvář. Tím spíše při prodeji. Zboží při nabídce je třeba držet tak, aby je zákazník viděl z blízka. Mávat kloboukem zespodu nad pult, to přece není vhodný způsob předvádění zboží. A pak jeho způsob řeči! Třikrát použil v malé obměně: Nelíbí se vám, Nechtěl byste, Nebyl by? To jsou nejhrubší chyby, jakých se může prodavač dopustit. Měl říci při nejmenším: „Prosím, to je náš poslední model, lehoučký, módní barvy. Račte si jej zkusit, sluší vám dobře a stojí jen 65 Kč.“
Podle časopisu
Průkopník, 1936, Zlín
(Příště: Jak předvádíte zboží?
… hlas s hůry)