Využitím VoIP technologií mohou firmy ušetřit mnoho tisíc za telefon Služby VoIP nabízejí prakticky všichni poskytovatelé telefonních služeb a připojení na internet. Je třeba si jen správně vybrat. Telefonní účty vesele stoupají, šéfové si rvou vlasy a Telecom si mne ruce.
Využitím VoIP technologií mohou firmy ušetřit mnoho tisíc za telefon
Služby VoIP nabízejí prakticky všichni poskytovatelé telefonních služeb a připojení na internet. Je třeba si jen správně vybrat.
Telefonní účty vesele stoupají, šéfové si rvou vlasy a Telecom si mne ruce. Takto vypadá situace ve spoustě malých firem, které potřebují využívat výhod telefonní komunikace, ale doplácejí na to obrovskými účty za telefon. Řešení je víc, některá jsou jednoduchá, ale ve výsledku nepříliš efektivní. Nabízejí se i řešení, která jsou o něco složitější a v prvotních investicích i dražší. V konečném důsledku však mohou firmě přinést až 50procentní úsporu oproti využití analogových telefonních linek, tedy klasických telefonů neboli pevného připojení.
Jak to vlastně funguje
Za tajemným názvem VoIP (Voice-over-Internet Protocol) se skrývá principiálně jednoduchá věc. Jedná se o konvergenci přenosu dat spolu s hlasem po místní firemní síti (tedy LAN). Do jedné zásuvky lze v tomto případě připojit počítač, zatímco do druhé se na stejnou síť napojí telefon. Tedy jak počítač, tak i telefon využívají IP protokolu k přenosu dat. Rozdíl je pouze v tom, že jedna data jsou počítačová a ta druhá se po dekódování budou tvářit jako hlas. Samotné zakódování hlasu do digitální podoby, tj. do formy vhodné pro přenos v místní síti, proběhne již v telefonním přístroji. Na zařízení zvaném switch (tedy přepínač) se tok opět rozdělí na data a hlas. Tok je poté podle toho směrován - tedy buď zpět na LAN do některého z počítačů, nebo do pobočkové ústředny, která hlasová data dále zpracuje a pošle dál, ať už po místních či venkovních linkách.
Co pro to udělat
Pokud tedy chcete začít využívat výhod, které vám VoIP technologie nabízí, musíte především „naučit“ vaši telefonní ústřednu jak zacházet s hlasovým tokem. Některé starší typy (především ty analogové) jsou však v moderním světě ztraceny a mnoho vám nepomůžou. Lépe na tom jsou ústředny, které mají tzv. ISDN modul. U některých novějších typů je šance, že k nim lze připojit další modul, který bude schopen data v hlasovém formátu H.323 rozeznat a také je kódovat a dekódovat. Takových ústředen není mnoho, ale namátkou lze jmenovat například A TEUS-DELT A od společnosti 2N, která nabízí stejně jako její kolegyně ve stejné třídě připojení k většině linek, a to jak klasických analogových, tak i euroISDN a H.323 bran. Dalším důležitým krokem je nákup telefonů, které umí využít IP protokolu pro přenos hlasu, nebo musí naopak ústředna umět převést klasické analogové spojení na H.323 protokol, který se dál přenáší po datových linkách.
Kdo to nabízí
Takováto řešení u nás nabízejí všichni alternativní operátoři už vzhledem k tomu, že jejich sítě jsou stavěny výhradně na digitálních okruzích, ať už to jsou metalické nebo optické spoje. Jediný rozdíl je v ceně a kvalitě. K operátorům, kteří vám VoIP nabídnou, se řadí především Aliatel, Contactel, GTS, Pragonet (v současnosti T-Systems), Transgasnet, Nextra, e-Tel a Český Telecom. Služby VoIP svým zákazníkům poskytují také Radiomobil s Eurotelem, ale zatím pouze v omezeném měřítku a jen ve směru do zahraničí (viz jejich služby ICall, resp. NetCall 55). Vedle samotných telekomunikačních operátorů jsou zde i tzv. integrátoři (např. Anet, Logica, ICZ), kteří implementují klientem vybrané řešení do struktury jeho firmy a přizpůsobí veškeré prvky požadavkům zákazníka. Jejich služby jsou ale dost drahé a průměrná menší firma si jejich prostřednictvím VoIP technologie zřejmě zavést nedá.
Kde, jak a za kolik
Kde si službu objednat, je nad slunce jasné - u vašeho telekomunikačního operátora. Ať už se jedná o některého z velkých výše jmenovaných gigantů, nebo o menšího lokálního providera, který v podstatě pouze předprodává kapacity větších. Ti všichni vám zřejmě ochotně nabídnou pomocnou ruku při výběru vhodného řešení. Poté už je problém složitější musíme mít všechny základní náležitosti pohromadě, ale i s tímto vám jistě váš „milý“ Telecom pomůže. Ovšem za kolik, to je otázka, nad kterou lze hloubat opravdu dlouho. Lépe ji shrnuje tabulka, v níž jsou uvedeny úspory firmy, která za použití linek dominantního operátora protelefonovala průměrně 200 000 Kč za rok a po přechodu na VoIP technologii ušetřila cca 50 000 Kč. Prvotní náklady takovéto firmy na přechod na VoIP však dosáhly minimální výše, protože v tomto konkrétním případě měla firma většinu vybavení a musely se pouze dokupovat některé telefonní přístroje a modul k ústředně pro komunikaci pomocí H.323 protokolu. Jinak lze obecně říci, že je lepší se operátora přímo dotázat na ceny, protože se tvoří dost individuálně a záleží také na tom, zda chcete celou ISDN-30 přípojku o celkové rychlosti 2 mbit/s, nebo zda-li vám bude stačit ISDN-2 o celkové kapacitě 256 kbit. Záleží především na tom, kolik vaše firma protelefonuje. Zde platí klasické přísloví, že pokud nemáš co dát, nechtěj ani brát. Jinými slovy, pokud protelefonujete 2000 Kč měsíčně, tak ani nemá cenu ztrácet čas telefonováním alternativnímu operátorovi.
Úspory při použití VoIP technologie (příklad firmy, jejíž původní náklady činily 200 000 Kč/rok)
Směr volání Placeno dříve Placeno nyní Úspora Úspora
(Kč/rok) (Kč/rok) (Kč/rok) (%)
Místní 46 000 30 000 16 000 35
Meziměsto 74 000 57 500 16 500 22
Mobilní 38 000 24 500 13 500 36
Mezinárodní 42 000 35 000 7 000 17
Celkem 200 000 147 000 53 000 26,5
Pramen: danae.cz
VoIP technologie zlevňuje komunikaci s obchodními partnery, umožňuje lacinější videokonference a podobně.
FOTO: ARCHIV