Hezky česky nakupujeme, hezky česky nám hrají rádia, hezky česky trávíme dovolenou, hezky česky tweetuje ministr zemědělství Marian Jurečka… Hezky česky vaří i Jiří Babica.
Mediální pojetí tématu však začíná připomínat štvavou kampaň proti volnému trhu placenou českou zemědělskou lobby a novináři jako by přestali úplně přemýšlet. Vrcholem je reportáž České televize o českých pěstitelích papriky, které prý ničí levnější dovoz.
Jeden z pěstitelů se před kamerou upřímně dožadoval, aby někdo koupil jeho papriky, protože je přece nevyhodí, ne? Načež štáb ČT vyrazil do hypermarketu, kde objevil velký zločin: prodávali tam zahraniční papriku. Nejsmutnější na všem bylo, že hypermarket měl tendenci se za to omluvit. Logicky, kvůli PR. Dobré PR prodává.
Evropský zemědělský trh je samozřejmě jeden velký dotační svinčík a s volným trhem nemá nic moc společného. Přesto: proč si nikdo nepoloží otázku, proč bychom měli kupovat zrovna českou papriku? A proč by ji měly povinně prodávat hypermarkety? Fakt jen proto, že se někdo rozhodl ji pěstovat?
Zatím u nás naštěstí neplatí žádné zákonné kvóty na podíl tuzemských potravin v hypermarketech, a jak se zdá, upustil od svého populistického nápadu zavést je i Jurečka, jenž zpravidla nemine jedinou příležitost zavděčit se svému venkovskému agrárnímu publiku.
Velká mediální masáž na podporu tuzemských potravin za každou cenu začala už před časem a určitě patří k nejúspěšnějším. Nálada ve společnosti je dnes taková, že koupit si místo hermelínu skutečný francouzský camembert se rovná národní zradě, pokud vás u toho načapá někdo osvícený jako třeba senátor a bývalý šéf Agrární komory Jan Veleba, který vždy nejvíc ze všeho myslí na svá prasata.
Přitom málokoho zajímá kvalita domácích potravin. Ty nejlepší má například propagovat označení KLASA, které, jak už to se státní propagací bývá, vůbec není nejlevnější. Zde je jen menší ochutnávka z její sekce „Lahůdky“: Palmeta Salát á la krab s jogurtem, Aljašská pomazánka nebo Bramborák s uzeným masem. I Babica by měl problém udělat z toho jídlo. Horší, ale dražší než zahraniční je i spousta české zeleniny nebo ovoce.
Agrární lobby úspěšně zkouší změnit naše zákaznické myšlení z tradičního ekonomického, kdy se při koupi rozhodujeme podle ceny a kvality, na ryze vlastenecké, kdy primárně nakupujeme podle původu zboží.
Není to český patent, lidé bývají patrioti všude na světě, dokonce i v Rusku. I britské hypermarkety podporovaly prodej britských jablek se sloganem „Kupujte britská jablka“. České na celé kampani ovšem je, že při tom jako obvykle často zapomínáme na kvalitu. Pod záminkou češství nám naši zemědělci často nutí druhořadé zboží, protože ho přece nevyhodí, ne?
Čtěte také:
Řetězce: Českých potravin máme v nabídce od 40 do 75 procent