Modernizace sedanu střední třídy prospěla
S milionem v kapse a se zájmem o prémiový vůz střední třídy se lidé v české kotlině chovají poměrně stereotypně. Jak naznačují statistiky svazu dovozců, míří kroky potenciálních zájemců nejčastěji do autosalonů značek německé provenience. Za takzvanou velkou trojkou, tedy v řeči konkrétních modelů za Audi A4, BMW 3 a Mercedesem C, se trochu neprávem krčí prodej značky Lexus, která do tohoto ostrého souboje nasazuje sedan s označením IS.
Střední třída, a její prémiová část zejména, je už několik let postižena odlivem zákazníků směrem k segmentu SUV, a konkurence zuří na plné pecky. Podíváme-li se na výbavu, kterou ulovený kupující získá do vozu za své peníze, už dávno neplatí, že od německých automobilek v základu dostane pouze čtyři kola a volant. Lexus IS jde do boje s trošku pošramocenou pověstí, která je však modelu s nebývalou základní výbavou připisována trochu nezaslouženě. Většina dříve vytýkaných vlastností vozu byla dána jeho primární orientací na americký trh. Po aktuálním faceliftu však víceméně všechny drobné nedostatky zmizely, tedy až na vnitřní prostor, který patří ve srovnání s konkurencí k těm menším.
Zatímco souboj tří německých prémiových značek se odehrává v duchu „kdo je víc sportovec“, Lexus se s modelem IS drží na opačném břehu a jeho největší přidanou hodnotou je komfort. Auto je naprosto tiché. Jediné zvuky, které pronikají do kabiny, jsou původem ve valivém odporu kol. Dokonce i vytočený šestiválec o sobě dává vědět jen vzdáleným sametovým mručením. Do této stylizace skvěle sedí perfektní kožené sedačky s odvětráváním, což ani dnes není ve střední třídě úplně obvyklým standardem, špičkové materiály v interiéru a interesantní audio systém od Marka Levinsona. Cestování s Lexusem IS připomíná stav, kdy se řidič skorem těší více na samotnou jízdu než na její cíl.
Testovaný vůz poháněl vidlicový šestiválec spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou. Spolupráce je to na jedničku, jeden z nejkultivovanějších šestiválcových motorů dneška rád chodí do otáček a převodovka i přes komfortní profil vozu řadí rychle a zcela čistě, bez sebemenšího náznaku trhání. Reaguje dostatečně inteligentně na to, aby jí někdo mluvil do řemesla, a ani esprit vozu nevybízí k převzetí kontroly nad řazením. Lexus řidiče hýčká a člověk nakonec zjistí, že sekvenční řazení, na rozdíl od sportovněji laděných konkurentů, vlastně ke štěstí a spokojenosti vůbec nepotřebuje.
Komfortní ráz auta však neznamená, že jde o nějakého lenochoda. Dvě stě a deset koní sice není žádný zázrak, avšak pokud se motor drží v otáčkách, IS dokáže vystrčit drápky. V zatáčkách se chová hodně neutrálně, ostatně výkon není dostatečný na to, aby záď nějak obzvláště snadno oddělil od vozovky. Případná nedotáčivost se objevuje až na hranici, kterou většina majitelů vozu nikdy ani nezahlédne, a i pak je lexus schopen problém ve spolupráci s řidičem snadno řešit. Zrychlení je dostatečné na pohodlné předjíždění a brzdy s hodně ostrým nástupem zkrotí sedan s nadprůměrnou účinností. Nejlépe se však IS cítí na dlouhých cestách, kdy optimální cestovní rychlostí kolem 160 kilometrů v hodině konzumuje vzdálenosti s naprostým pohodlím pro posádku, a navíc s docela přijatelnou spotřebou. Ta během zhruba tisícovky kilometrů redakčního testu dosáhla poměrně uspokojivé hodnoty 9,2 litru benzinu na sto kilometrů. Pro toho, kdo chce prémiové auto a nemá ambice hledat na silnici sportovní vyžití, je Lexus IS 250 přinejmenším motivem k zamyšlení.
klady
Mimořádně kultivovaný motor
Tichý interiér
Bohatá základní výbava
Komfort jízdy
zápory
Vysoký posaz za volantem
Malý vstup do zavazadlového prostoru
Tabulka:
Lexus IS 250
Motor: zážehový vidlicový šestiválec
Objem: 2500 ccm
Nejvyšší výkon: 154 kW
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,4 s
Spotřeba město/mimo/kombi: 12,7/7,0/9,2 l/100 km
Cena: 829 000,- základní