Firmy se zaměřují hlavně na ochranu životního prostředí, vzdělávání, charitu či podporu znevýhodněných, ale i na transparentní komunikaci a podporu finanční gramotnosti. Společenská odpovědnost firem neboli corporate social responsibility (CSR) představuje poměrně širokou oblast aktivit, které primárně neznamenají pro firmu zisk. Z dlouhodobého hlediska jsou nicméně přínosné pro všechny, protože pomáhají vytvářet dobré povědomí o značce a zvyšují důvěryhodnost firmy.
Aktivity v rámci CSR lze dělit na ekonomické, sociální a environmentální. „Podniky se v rámci CSR nejvíce zaměřují na ochranu životního prostředí, vzdělávání či podporu znevýhodněných. Můžeme vidět také větší zaměření na pomoc místním komunitám,“ uvádí Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
„Mnoho firem například poskytuje své služby a expertizu neziskovým organizacím a projektům, které mají na své aktivity omezený rozpočet,“ dodává Lucie Mádlová s tím, že firmy, které dokážou začlenit udržitelnost a CSR do celého svého výrobního a obchodního procesu, podle výzkumů poté těží i finančně.
Široký záběr aktivit v rámci společenské odpovědnosti má například společnost Arval CZ, přední poskytovatel operativního leasingu. „Naše společnost doporučuje v rámci odpovědnosti k životnímu prostředí firmám vozidla podle emisí CO2. Zároveň pracujeme na snížení dopadu uhlíkové stopy financováním různých ‚zelených‘ projektů. Mimo jiné provozujeme největší flotilu CNG vozů v Česku a firemním řidičům rovněž nabízíme kurzy ekonomické a ekologické jízdy,“ uvádí Jiří Solucev, obchodní ředitel leasingové společnosti Arval CZ.
Společenská odpovědnost se přitom netýká jen velkých či nadnárodních firem. Mnohdy je naprosto přirozenou záležitostí pro řadu malých a středních podniků či rodinných firem. „Menší a rodinné firmy většinou působí lokálně a často ani význam zkratky CSR neznají. Majitelé nebo zakladatelé se však přesto soustředí na společensky odpovědné aktivity, protože je k tomu nutí osobní hodnoty,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J. I. P. pro firmy, jež působí na poli revitalizace zejména středně velkých podniků.
O společenské odpovědnosti firem dále čtěte: