Opatření, jimiž se celý svět snaží bojovat s koronavirem, odnášejí všechny
segmenty byznysu. Včetně toho zbrojního. A pociťuje to i Česko. Dnes, když jsou
v běhu strategické zakázky za desítky miliard korun, se ztratily zrušením
veletrhů a velkých akcí i platformy, na nichž soukromý byznys obvykle diskutuje
se zástupci ozbrojených sil. Veřejně, i tajně za zavřenými dveřmi, v barech či
v lobby hotelů.
I to byl zřejmě jeden z důvodů, proč letošní Dny NATO proběhnou. „Osobní jednání a rozhovory a prezentace jsou a budou nenahraditelné a to myslím neplatí jen pro oblast obranného a bezpečnostního průmyslu,“ reaguje Zbyněk Pavlačík, zakladatel a hlavní organizátor ostravské přehlídkové akce.
A tak zatímco víkendová přehlídka na mošnovském letišti bude v okleštěné formě bez přístupu veřejnosti, přímo v Ostravě už ve čtvrtek a pátek proběhne řada setkání a rozhovorů. Zástupci ministerstva obrany, generálního štábu a zbrojních firem budou mluvit především o nákupu 210 pásových bojových vozidel pěchoty. Projekt za 51,6 miliardy korun se má během příštích týdnů výrazně posunout. V plánu jsou srovnávací testy obrněnců v terénu.
„Zájem našich marketingových partnerů, kteří tvoří majoritní část
financování Dnů NATO, nás rovněž přesvědčil o opodstatněnosti tohoto
specifického formátu konání,“ přibližuje Pavlačík další důvod, proč akce
proběhne. Pro představu – hlavními marketingovými partnery jsou letos i
globální zbrojovky BAE Systems a General Dynamics, jejichž pásová bojová
vozidla jsou v hledáčku české armády. Vedle nich figuruje na seznamu partnerů i
Zetor Engineering, jehož taktické vozidlo Gerlach 4×4 usiluje o zavedení hned v
několika evropských armádách.
A v neposlední řadě Dny NATO potěšily i ostravské hoteliéry. Díky stovkám
hostů se alespoň částečně zhojí po sezoně, z níž vypadly velké hudební
festivaly, jejichž návštěvníci obvykle přes léto hotely táhnou. „Vnímáme, že je
konání Dnů NATO, díky kterým mají některé plnou obsazenost, rozhodně těší,“
dodává Pavlačík.