Je strašně těžké udržet se v klidu, říká šéf volební kampaně ODS
Jiří Šneberger (46) se narodil v Plzni. Vyučil se soustružníkem, dálkově vystudoval střední školu pro pracující ve Škodě Plzeň, posléze absolvoval plzeňskou Vysokou školu strojní a elektrotechnickou, obor technická kybernetika. Šest let pracoval ve Škodě Plzeň jako systémový analytik. V roce 1991 vstoupil do ODS a stal se předsedou okresní privatizační komise (1992-1994). Od roku 1994 je členem plzeňského zastupitelstva a v letech 1998 až 2005 zastával post primátora města. Na podzim 2004 byl hned v prvním kole voleb (50,52 procenta hlasů) zvolen senátorem za obvod Plzeň-jih. Loni jej ODS ustavila šéfem své volební kampaně pro letošní volby do sněmovny. Šneberger, přezdívaný mezi spolustraníky „Šnek“, je ženatý a má dvě děti.
EURO: Varovali jste minulé pondělí média před trestným činem, pokud by zveřejnila policejní odposlechy Mirka Topolánka pořízené v souvislosti s kauzou Kořistka. Co je to za třaskavinu, že jste sáhli k tak neobvyklé prevenci, téměř výhrůžce? ŠNEBERGER: Upozornění médiím nepodávala ODS, ale právní kancelář, která stranu zastupuje. Takže to nemělo mít nějaký politický podtext. Nikomu nevyhrožujeme. Šlo pouze o to, že kauza Kořistka je státním zástupcem uzavřena a byla odložena. Pokud by odposlechy unikly, může v nich být spousta soukromých záležitostí, které se mohou stát třeba pro bulvár zdrojem senzací.
EURO: Jaké soukromé záležitosti? ŠNEBERGER: Vedete-li soukromé rozhovory, a někdo by vás odposlouchával, také jistě řeknete věci, které by v médiích vypadaly zajímavě. Je otázkou, co by z těch policejních odposlechů bylo použito: zda soukromé rozhovory mezi Topolánkem a třeba jeho manželkou nebo jeho přáteli. To já neumím v tuto chvíli říct, ale nikdo není rád, když mu novináři vstupují do soukromí. Jde hlavně o to, že obsah určitě nemůže souviset s kauzou Kořistka.
EURO: Pokud se někde odposlechy přesto objeví, podáte žalobu? ŠNEBERGER: Nevím. To je věc právníků, ne volebního štábu.
EURO: Předseda Mirek Topolánek se domnívá, že právní řešení si zaslouží i negativní kampaň ČSSD nazvaná ODS mínus, ovšem prý až po volbách (rozhovor EURO 20/2006). Takže teď úsměv, potom soud? ŠNEBERGER: Do voleb by se to nevyřešilo, bylo by komplikované nechat udělat předběžná opatření. Ještě bychom tomu zbytečně dělali politickou reklamu. Po volbách však ta věc ztratí aktuálnost.
EURO: Jenže podle Topolánka šla ČSSD za hranu zákona. Nemohla by být vaše benevolence precedentem pro další volby? ŠNEBERGER: Je to jistě flagrantní porušení slušnosti. Na billboardech ODS mínus bylo zvláštní, že nebyly podepsány. De facto občanům znechuceným už politikou řekly jedno jediné: v politické kampani a v politice je možné vše. Klamat, lhát, podvádět, to jsou dovolené metody. My budeme další postup zvažovat, až skončí kampaň, v tuhle chvíli na to nemáme dostatek času. Máme právní rozbory, podle nichž jde o zcela evidentně klamavou anonymní kampaň, pravděpodobně bychom vyhráli soud pro poškození dobrého jména. Možná její autoři chtěli, abychom na to přehnaně reagovali, a dali tomu náležitou publicitu. A aby začala nechutná agresivní, politická válka. Na to my ale přistoupit nechceme.
EURO: Proč si ODS nechala sociální demokracií vzít oranžovou volební barvu? Loni na podzim jste se v oranžovém jako první představili vy, dnes je ale oranžová synonymem pro ČSSD. ŠNEBERGER: My jsme vždycky říkali, že jsme konzervativně liberální strana a že naše základní barvy jsou modrá a bílá. Oranžová je pro nás pouze doplňkovou volební barvou. Že jsme si ji nechali vzít? Pokud dnes někdo používá jenom oranžovou, a ačkoli celá léta funguje v jiných barvách, na volby změnil styl, aby vypadal jinak, tak to spíš necháváme na úsudku lidí. Proti tomu se nedá účinně bojovat. Abychom chodili a říkali, vy jste nám ukradli oranžovou? To jsou metody, ke kterým se alespoň v této kampani uchylovat nechceme.
EURO: A nevadila oranžová spíš některým vašim spolustraníkům? ŠNEBERGER: To ne. Grafický koncept jsme si zvolili už loni v listopadu a používáme jej dosud. Řekli jsme si, že neuděláme chybu jako v roce 2002, že začneme měnit koncept kampaně těsně před volbami. Prostě pojedeme ten koncept, který máme schválený, protože mu věříme. Myslíme si, že je dobrý, že má nějakou logickou návaznost a že nějak stupňuje kampaň.
EURO: To vás žádný z tahů soupeřů nevyvedl z míry, abyste přizpůsobili reakci? ŠNEBERGER: Ne. Víte, je to strašně těžké udržet se v klidu. Mnoho věcí vás rozčiluje, rozčilují vás plakáty, které nejsou podepsané, plakáty, kde naši konkurenti využívají jméno Mirka Topolánka. Snaží se nás vyprovokovat. Nicméně pokud chceme občanům něco sdělit a chceme-li si v tomto státě zachovat jakous takous politickou kulturu, tak se na to reagovat nedá. Protože kdyby negativní kampaň zabrala, máme se v příštích volbách opravdu na co těšit.
EURO: Já spíš myslel, zda jste přizpůsobili počty billboardů nebo styl sdělení. ŠNEBERGER: Hlavní problém je v tom, že nemůžete měřit sílu volební kampaně, když si ji neporovnáte se sumou peněz, které do ní vložíte. Není žádné umění zakoupit pět tisíc billboardů a olepit celou zem. Pokud ty peníze máte. My máme omezené prostředky, prostě nemáme bezednou kasu, do které sáhneme a budeme reagovat tím, že víc zaplatíme. Když si spočtete marketingový náklad, tak abyste udělal absolutní protikampaň, která bude mít efekt - tedy ne že vylepíte pár plakátů někde po vesnicích - tak ta by vás vyšla na třeba 20 milionů korun. Ty peníze nemáme.
EURO: Překročili jste už avizovaných osmdesát milionů korun? ŠNEBERGER: Stále se do té sumy snažíme vejít. Naopak veselá mi přijdou slova sociální demokracie o jejich sto milionech na kampaň. Stačí si vzít tužku a papír, spočítat průměrné ceny ploch a každý solidní ekonom ihned zjistí, že je to výmysl. Jen ta jejich kampaň v pražském metru, to jsou přece neskutečné peníze.
EURO: Z vašich billboardů skoro není poznat, že lídrem ODS je Mirek Topolánek. Bojíte se, že není moc populární? ŠNEBERGER: Ne, tak to není. My si myslíme, že politika má být o cílech, a ne o lidech. Mohu mít skvělého člověka, ale když mám blbý cíl, tak ten člověk nezmůže nic. Strana musí mít nějakou vizi. Také soudíme, že vyvěšovat politiky na billboardy a na plakáty je už trošku přežitek a že moderní politické kampaně mají být o něčem jiném. Mirek Topolánek velmi dobře představil vizi České republiky a tak má vypadat volební lídr: nemá být diktátorem ani despotou, na kterém jeho strana stojí a s ním padá. To vidíme u našich soupeřů a je to krátkozraké, protože - a to říkám jenom tak - pak najednou toho lídra přejede auto a strana nemá nic. Lídr má být manažerem, který stojí v čele strany a má ji někam dovést.
EURO: Jenže shodou okolností váš lídr nepatří k nejpopulárnějším politikům. Takže to vypadá, že děláte z nouze ctnost. ŠNEBERGER: Já bych žebříčky popularity politiků příliš nepodceňoval, ale ani nepřeceňoval.
EURO: Jak tedy nižší Topolánkovu popularitu zohledňujete v kampani? ŠNEBERGER: Jako že je méně populární?
EURO: Ano. Že není v první pětici politiků, zatímco Jiří Paroubek je. ŠNEBERGER: Ale tak to bylo s ODS vždycky, i za Václava Klause. Tehdy byl nejpopulárnějším politikem nikoli Václav Klaus, ten jím nebyl nikdy, ale Vladimír Dlouhý. Přitom jeho ODA se těžko dostávala do Parlamentu. Sociologové vám řeknou, že tyhle výzkumy, kdo je populární, jsou nejméně důvěryhodné. Myslím si, že popularita člověka se dá těžko zkoumat a úplně nevyjadřuje, jakou má dotyčný politik pozici na politické scéně. Mirek Topolánek se prezentuje docela dobře. Zná ho přes 98 procent lidí čili víc, než dnes populárnějšího Pavla Béma. Představujeme lidem více politiků i proto, že nás dříve média kritizovala, že jsme stranou jednoho muže. To už skutečně nejsme.
EURO: Ano, dáváte to najevo sloganem „společně“. ŠNEBERGER: Tím ukazujeme, že strana je jednotná, že to není strana jenom Mirka Topolánka, že vládneme v krajích, ve městech a že jdeme do volebního souboje společně.
EURO: Nekalkulujete s tím, jak blízko má slovo společně k pojmům sociálně, sociální? Společník má latinský ekvivalent socius. ŠNEBERGER: Ne, ne, ne. Tak to vysledované nemáme. Osobně si nemyslím, že by slovo společně nějak souviselo se slovem sociálně. Slovo společně má jiný efekt. Jednak dovnitř strany, že strana není rozštěpena na ty, co jsou v regionech, a na ty v Praze. Že to je jedna strana, že zastává stejné názory. A vně, že do toho chceme vzít i lidi, kteří se o politiku běžně nezajímají.
EURO: Z klidné kampaně ODS musí téct některým vašim spolustraníkům občas nervy. Nežádají přitvrdit? ŠNEBERGER: Skutečně spousta členů ODS by chtěla, abychom byli tvrdší. Abychom vraceli údery, abychom bojovali, abychom byli taky agresivní.
EURO: Říká to i někdo ze členů výkonné rady? ŠNEBERGER: Ne, běžní členové. V tomto je vedení vzácně jednotné, že bychom měli zůstat klidní. Když se budeme chovat slušně, věřím, že to dostane sociální demokracii do jisté izolace a že ona bude nakonec vypadat jako ten, kdo je agresivní, nenávistný, kdo stále používá jenom negaci a poukazuje na někoho jiného. Kdo neprezentuje svoje myšlenky, ale neustále před něčím varuje, před něčím mobilizuje.
EURO: Ano, s mobilizací máte zkušenosti. Když Jiří Paroubek po zvolení předsedou ČSSD vyloučil koalici se zelenými a vsadil vše na menšinovou vládu, jako by inovoval jiné vaše heslo: S Paroubkem, nebo doprava. Využijete této změny kurzu ČSSD v kampani? Budete si víc namlouvat zelené? ŠNEBERGER: Já jsem volebním manažerem, povolební potenciál je na vedení strany.
EURO: Já ale myslel předvolební namlouvání. ŠNEBERGER: Všimněte si, že my nijak nekritizujeme ostatní politické strany ani zelené. To jsou jenom individuálně některé záležitosti. Nechceme si zavřít koaliční potenciál, jako to bývalo někdy v minulosti. Zelení jsou reálnou politickou silou a musíme s nimi počítat.
EURO: Slovem společně boříte obraz strany jednoho muže, varujete před komunisty, v kampani vás opět podporuje Lucie Bílá. Samé evergreeny. Proč ODS tolik vylepšuje taktiku svých starých bitev s minulými nepřáteli, zatímco dnes jde o něco jiného? ŠNEBERGER: Vidím, že ač novináři rádi kritizují, že strany využívají před volbami billboardy a plakáty a že je to vlastně zbytečné, tak kampaň posuzují výhradně podle těchto nosičů. To je legrační.
EURO: Jako řidič se billboardům neubráníte… ŠNEBERGER: Nevedeme žádný boj s minulým nepřítelem, to jsou prostě emoční záležitosti. Billboard slouží jen k evokaci pocitu, programové informace jsme letos přesunuli do médií. Kromě Lucie Bílé máme dvě osobnosti, které v minulosti ODS nikdy nepodporovaly – Waldemara Matušku a Milana Baroše. Jejich sdělení je jednoduché: „Volím ODS.“ Když se podíváte na billboardy ostatních stran, všechny tam mají buď nějaké vymezení, že něco chtějí nebo nechtějí, to má ČSSD, nebo takové to lidovecké „policie a pořádek“. To je všechno silné klišé.
EURO: Jak se vám dělá kampaň zaměřená na reformu v době, kdy je česká ekonomika v boomu? ŠNEBERGER: Je to těžké. Spoléhám na zdravý rozum, že lidé mají vlastní domácnost. Že většina lidí ví, že spravovat stát je podobné jako spravovat domácnost. Když peníze mám, tak se snadno utrácejí, ale když je najednou přestanu mít, tak najít zdroj peněz a řešit krizovou situaci je těžké. Říkám, že každý si šetří, aby v krizové situaci měl nějaké peníze. Jen jedna instituce v této zemi to nedělá, a to je český stát.
EURO: Občas to ale vypadá, jako by vaše Modrá šance neměla nikoho bolet. ŠNEBERGER: My si pořád myslíme, že nastavíme-li dobrý ekonomický systém, který odblokuje šedou ekonomiku, že nebude třeba dělat tak dramatické ekonomické změny. Čili že to lidi zase tak bolet nebude. Pokud ovšem reformy dobře nastavíme. My věříme, že se nám to podaří.
EURO: Vyhraje-li ODS volby, chtěl byste vykonávat funkci ve státní správě? ŠNEBERGER: Ne. Jsem rozhodnut, že se vrátím do Senátu. Nemám žádné jiné ambice.
EURO: Kde a jak bude vedení ODS čekat na výsledky voleb? Před čtyřmi lety byli jeho členové vesměs dlouho mimo dosah médií… ŠNEBERGER: Já osobně budu napjatě čekat v tiskovém středisku. Kde ale bude třeba Mirek Topolánek, zatím nevím.
EURO: Kdy vám Topolánek naposledy vynadal? ŠNEBERGER: Mirek Topolánek mně zásadně nenadává.
EURO Myslím samozřejmě pracovně. ŠNEBERGER: My spolu ale nemáme žádné dramatické pracovní spory. Já si ho vážím jako člověka, on má skutečně zvláštní styl jednání a chování. Pokud jej umíte akceptovat, je s ním v zásadě docela přátelská domluva.
EURO: Dříve býval Mirek Topolánek velmi cholerický a nervózní, teď působí jako kliďas. Dalo hodně práce této změny dosáhnout? ŠNEBERGER: Víte, to je těžké. Povahu člověka lze jen těžko změnit. My jsme se nesnažili Mirka Topolánka přetvořit. Já si myslím, že není úplně jiný. Spíše možná tak působí na lidi, na novináře. Jiný je ten vnější atribut chování, už není arogantní, expresivní ve výrazech, ale myslím, že v jádru je pořád stejný.
EURO: A má podobně jako Jiří Paroubek snahu osobně dohlížet na každý detail kampaně? ŠNEBERGER: Ne, nemá. Jsem strašně rád, že takový je. Vybral po domluvě s grémiem tým, kterému věří, a věří, že ten tým pracuje. A že by musel každodenně dohlížet na práci, kterou tým dělá? To ne. Věří týmu, že dělá všechno na maximum proto, aby uspěl. Vůbec nepozoruji snahu plést se do práce volebního štábu. Že by usměrňoval nebo říkal, co se má dělat? Jakou držet taktiku? V žádném případě. Já jsem v tomto typově podobný jako Mirek Topolánek. Najdu-li odborníky, tak jim musím věřit. A pokud nemám důvod jim věřit, tak je vyměním za jiné. Ale člověk, který spoléhá jenom sám na sebe, nikomu nevěří a neustále musí o všem vědět, ten se časem buď zblázní, nebo v politice zkrachuje.
EURO: Je váš předseda hodně ostrý, pokud věci kolem kampaně neprobíhají podle jeho představ? ŠNEBERGER: Jsem docela rád, že ve vedení ODS není taková ta hysterie, kdy by se okamžitě na něco reagovalo. Prostě korigují se občas názory, ale to je běžné. Hysterie se musíme vyvarovat. Buď si věříme, že to, co děláme, děláme dobře, nebo pokud si nevěříme, tak to dělat nemůžeme.
EURO: Jak vycházíte s Markem Dalíkem, šéfem Topolánkových poradců? ŠNEBERGER: No, já vycházím s každým dobře.
EURO: Vaše kompetence se ovšem asi často překrývají, navíc on má k předsedovi blíž už jen tím, že jejich byty sousedí. ŠNEBERGER: Já respektuji jeho, on respektuje mě. V zásadě spolu nemáme žádné velké spory. A když je máme, tak je řešíme.
EURO: Jaký nápad letošní kampaně vás zatím nejvíc pobavil? Že by Paroubkova výzva k duelu adresovaná Topolánkovi? ŠNEBERGER: To vůbec nebyl vtipný nápad. Jsou to taková ta omšelá teatrální klišé, která já moc rád nemám. Docela vtipné mi přišly klipy Filipa Renče pro ODS. Za nejlepší však považuji, že strany jenom nevylepily plakáty a nerozdaly materiály, ale využily moderních prostředků. Jiná otázka ovšem je, jaký to všechno má vliv. Bylo by zajímavé vidět, jak by dopadla strana, která by si troufla vůbec nedělat kampaň. Kdyby za peníze, které se používají na kampaň, postavila třeba domov důchodců.
EURO: Vy byste snad měl tu odvahu? Nebo ODS? ŠNEBERGER: Já jsem už tu odvahu měl. V roce 2002 jsme se při komunálních volbách za ODS v Plzni dohodli s ostatními stranami, že nebudeme nikdo dělat žádnou kampaň. Že kvůli povodním nebudeme vyhazovat peníze. Média to hlídala a nikdo dohodu neporušil.
EURO: Jenže to je snadné, všichni jste na tom byli stejně. Hrdinství by bylo jít do toho jednostranně… ŠNEBERGER: To jo. Myslím si, že takovouto odvahu žádná strana asi nikdy nenajde.