...Petrem Ryskou
Petr Ryska je generálním ředitelem Obchodních tiskáren Kolín (OTK) od roku 2006. Polygrafické společnosti, jejíž tradice sahá až do předminulého století, se tehdy nedařilo. Majitel, skupina SPGroup, tehdy vsadil na mladého manažera. Volba se ukázala jako správná, Petr Ryska dokázal společnost během několika let postavit na nohy. Před pár dny mu odvedený kus práce dokonce vynesl ocenění Mladý manažerský talent. „Zní to jako klišé, ale opravdu platí, že všechno je o lidech. Hlavní bylo překonat přežívající pracovní návyky, postavit tým správných lidí a postupně změnit firemní kulturu,“ popisuje svůj recept na úspěch.
EURO: Obchodní tiskárny v Kolíně fungují už od roku 1879, tiskly se tu kalendáře a později také hrací karty. Čím přesně se OTK zabývají dnes? RYSKA: Kalendáře, diáře či karty se v OTK dnes již nevyrábějí. Diáře a kalendáře nadále vyrábí v našem areálu v Hořovicích externí subjekt a tisk byznys karet jsme na přelomu roku prodali jiné české firmě. Jednalo se o segmenty, které měly minimální podíl na našem obratu a vysokou pracovní náročnost, neboť výroba probíhala na zastaralé technologii. Už od devadesátých let, kdy byl podnik privatizován, se OTK začaly postupně věnovat tisku nápojových etiket a flexibilních obalů. Tyto dva segmenty dnes představují více než dvě třetiny obratu a směřuje do nich i většina investic. Dalšími výrobky jsou samolepicí etikety a formuláře. Většina vod, piv a dalších nápojů na českém trhu má etiketu právě od nás, stejně tak jako různé obaly na chipsy, sušenky, těstoviny, čokolády, nanuky nebo třeba na krmení pro domácí mazlíčky. To samé platí pro výpisy z bankovních účtů, telefonních operátorů či různé složenky.
EURO: Když váš tým do firmy nastupoval, OTK byly ve ztrátě. Loni jste byli při obratu miliarda a čtvrt čtyřicet milionů v plusu. Jak se vám to povedlo? RYSKA: Klíčová byla určitě oblast lidských zdrojů. Když jsem do firmy přišel, cítil jsem občas na chodbách atmosféru ve stylu ve dvě to balíme a jdeme domů. To jsme museli změnit. Rovněž bylo důležité jednoznačně stanovit, čeho a jak chceme dosáhnout. Předtím se tu často střídalo vedení a nikdo pořádně nevěděl, kam firma směřuje. Začali jsme pořádat pravidelné schůzky se zaměstnanci, teambuildingové aktivity a další akce. Lidé spolu začali mluvit přímo, místo přes šéfy. Taky jsme museli zefektivnit provoz. Dceřinou společnost v Hořovicích jsme pronajali, pobočku v Českých Budějovicích jsme uzavřeli. Dnes má skupina OTK v Česku zhruba čtyři sta padesát lidí z původních sedmi set. V našem oboru, kde se průměrné marže pohybují mezi třemi až pěti procenty, je zefektivňování výroby každodenní boj.
EURO: Zkomplikovala vám situaci hospodářská recese? RYSKA: Rok 2009 pro nás krizový nebyl. Rozhodně jsme neměli problém s poklesem objemu zakázek a odbytem. Většina naší produkce dnes směřuje do potravinářského a nápojového sektoru. Lidé pořád jedí a pijí, to se s krizí nijak nezměnilo. Pocítili jsme ale určitě ještě větší tlak na naše prodejní ceny ze strany zákazníků. Krizí jsme tak propluli relativně dobře. Podstatně složitější situace pro nás ale paradoxně nastala loni s prudkým nárůstem cen surovin. Všechny materiály, které používáme – ať je to papír, fólie či další – výrazně podražily. Ceny některých těchto komodit se vyšplhaly na dvacetiletá maxima. A to je v polygrafickém průmyslu, kde materiálové vstupy představují největší nákladovou položku, docela veliký problém. S touto situací bojujeme i letos.
EURO: Jak jste na tom v mezinárodním měřítku? RYSKA: V Evropě patříme v našem odvětví určitě už mezi top 10 hráčů. Česko je nám dnes malé, v obou stěžejních segmentech zhruba polovinu produkce vyvážíme. Historicky máme velmi dobré vazby na Rusko, Slovensko či Polsko. Aktuálně rozvíjíme spolupráci například s Ukrajinou. Daří se nám ale i v Německu, Belgii, Nizozemsku, Itálii či Francii. Zakázek je stále víc, takže stavíme novou skladovou halu za sto milionů korun. Raději bych koupil další tiskařský stroj, ale občas musíte udělat i neproduktivní investici.