PRAHA – Automobilka Opel se od letošního podzimu chystá obohatit bezpečnostní výbavu některých modelů o další výrazný prvek: velkoobjemové průběžné hlavové airbagy. Ty na levé i pravé straně vozu kryjí oblast předních i zadních bočních oken a mají podstatně snížit riziko poranění pasažérů při bočních nárazech. Průběžné hlavové airbagy o objemu 25 litrů, vyvinuté specialisty Mezinárodního technického a vývojového centra ITDC, se po aktivaci naplňují během pouhých 25 až 30 milisekund a formují se do tvaru 150 milimetrů silné okenní „záclony . Ta pružně zachytí hlavy pasažérů při nárazech ze strany – nebezpečí poranění hlavy a krční páteře se tak výrazně snižuje. Nové plnoobjemové průběžné hlavové airbagy budou nejprve k dispozici pro vozy Opel Corsa, Astra a Zafira, později se podle šéfů Opelu objeví i v dalších modelech.
„Rozhodnutí zavést plnoobjemové průběžné hlavové airbagy nejprve do našich nejprodávanějších modelů, zejména do populárního velkoprostorového kompaktu Zafira, plně odpovídá naší strategii co nejrychlejšího zavádění nejmodernějších technologií do velkosériově vyráběných modelů, říká ředitel vývojového centra firmy Hans H. Demant. „Díky komplexní škále ochranných prvků, která obsahuje například čelní a boční airbagy, pyrotech–nické předpínače bezpečnostních pásů, bezpečnostní uchycení pedálů PRS (Pedal Release System), aktivní opěrky hlav a nyní i plnoobjemové průběžné hlavové airbagy, nabízejí naše modely skutečně maximální míru bezpečnosti, dodává.
Zcela naplněné průběžné hlavové airbagy mají objem 25 litrů. Inženýři Opelu věnovali velkou pozornost především umístění jejich předních a zadních kotevních bodů. Hlavní snahou konstruktérů bylo umístit kotevní body co nejníže tak, aby naplněné průběžné airbagy poskytovaly co nejúčinnější ochranu bez ohledu na nastavení sedadel pasažérů a jejich velikost. Systém průběžných hlavových airbagů je zabudovaný do plastové trubky nad horní rám bočních oken na levé i pravé straně vozu. Po naplnění kryje „závěs celou oblast interiéru od předního sloupku až po zadní okno (u Zafiry chrání oblast boků na úrovni první a druhé řady sedadel). Vyvíječ plynu pro plnění airbagu je umístěn v zadní části vozu také nad horním rámem oken.
Průběžné hlavové airbagy se aktivují na základě signálu senzorů, zabudovaných do boků vozu. Využívají stejné senzory, které slouží i k aktivaci bočních airbagů. Boční i hlavové airbagy jsou ovládané stejnou řídicí jednotkou. Během náročných testů, při kterých byly simulovány nejrůznější druhy nárazů do boků vozu, byl systém vyladěn tak, že se nejdřív během prvních deseti milisekund aktivují boční airbagy, chránící oblast hrudníku, a během dalších patnácti milisekund dojde k naplnění průběžných hlavových airbagů.