Prudce rostoucí ruský trh mobilních telefonů vytvořil novou skupinu mladých magnátů
Před deseti lety bylo Jevgeniji Čičvarkinovi dvacet a živil se jako drobný obchodník – jako tisíce jiných Rusů – prodejem oblečení a cigaret na rušném tržišti v Lužnikách v západní části Moskvy. Jeho blízký přítel Timur Artěmjev si vydělával na skromné živobytí montáží kabelových telefonů a jejich prodejem přes inzeráty v novinách. Na druhé straně města, na tržišti v Mitinu, sedmnáctiletý Maxim Nogotkov rozkládal každý den malý stolek, na němž nabízel mohutné kalkulačky, walkmany a další elektronické přístroje.
Dnes Čičvarkin a Artěmjev vlastní Euroset, největší ruskou maloobchodní firmu prodávající mobilní telefony. Vzhledem k tomu, že prodeje Eurosetu dosáhly loni 970 milionů dolarů, tak jde vlastně o největší maloobchodní firmu v Rusku vůbec – po řetězci supermarketů Pjatoročka a společnosti Eldorado obchodující s elektronikou. Patří jí osmnáct procent trhu s mobilními telefony a odhaduje, že se letos její prodeje zvednou o šedesát procent.
Těsně v patách Eurosetu je konkurenční Maxus, který vlastní Nogotkov a jehož prodeje dosáhly loni 663 milionů dolarů. Ruský časopis Finans nedávno odhadl Nogotkovo čisté jmění na 90 milionů dolarů, což z něho dělá druhého nejbohatšího podnikatele v Rusku do třiceti let. Jmění Čičvarkina a Artěmjeva, společníků Eurosetu, odhadl časopis u každého z nich na 60 milionů dolarů.
Tito mladí milionáři v obchodě s mobilními telefony dokazují, že aby člověk měl v Rusku úspěch, nemusí být oligarchou rekrutujícím se z vládních kruhů. Střední třída je stále početnější a země nabízí dostatek příležitostí podnikatelům, aby vyplnili mezery na maloobchodním trhu.
Překonat lze i takové překážky jako nechvalně proslulou ruskou byrokracii a chabý bankovní systém. Když Čičvarkin a Artěmjev v dubnu 1997 zakládali Euroset, investovali do počátečního kapitálu po 2500 dolarech. Loni dosáhly zisky jejich soukromé společnosti deseti milionů dolarů po zdanění. Nogotkov tvrdí, že narazil jen na málo byrokratických překážek, když rozšiřoval Maxus, který měl v roce 1995 jeden prodejní stánek a z něhož vybudoval podnik s 500 provozovnami po celém Rusku. Přiznává, že si nikdy nepomyslel, že vytvoří velký podnik. „Prostě byl pořád větší a větší,“ říká.
Mladí magnáti mohou přisuzovat hodně ze svého úspěchu explozivnímu růstu celkového trhu s mobilními telefony. Čičvarkin tvrdí, že v roce 1996 mělo jen deset tisíc Moskvanů mobilní telefon, který stál kolem dvou tisíc dolarů. Dnes má mobily 80 milionů Rusů – asi 60 procent obyvatel – a cena spadla na zhruba sto dolarů. Většina Rusů si pořád kupuje telefon od malých obchodníků. Ovšem s tím, jak trh zraje, zákazníci i dodavatelé dávají přednost větší spolehlivosti, kterou představuje obchodování s velkými a známými firmami.
Kouzlo nahoty.
Jak Euroset, tak Maxus podnikající pod značkou Svjaznoj prodávají telefony a smlouvy na služby v zastoupení hlavních ruských mobilních operátorů, jimiž jsou MTS, Beeline a Megafon. Svjaznoj se zaměřuje spíše na technologii a servis, kdežto Euroset klade důraz na nízké ceny a ztřeštěný marketing. Například mobil Motorola C650, patřící do střední třídy, stojí ve firmě Svjaznoj 126 dolarů a 116 dolarů u Eurosetu. V určité dny prvních deset mužů a deset žen, dostavivších se do libovolné prodejny Eurosetu bez oblečení, dostane telefony zdarma. „Když se nám podaří vyvolat úsměv, dosáhli jsme cíle,“ uvádí Čičvarkin.
Základním pilířem budoucího růstu obou společností je vytvoření distribučních sítí v celém Rusku: ziskové marže v regionech můžou být až o třicet procent vyšší než v Moskvě. Loni Euroset rozšířil svou prodejní síť z 328 na 1177 provozoven, přičemž 90 procent nových prodejen bylo otevřeno mimo Moskvu. Také Maxus se rychle rozrůstá a jeho cílem je, aby měl do roku 2008 šestnáct set poboček a prodeje ve výši 2,5 miliardy dolarů. Prodává nové služby, jako hry a vyzváněcí melodie, a má i širší sortiment výrobků včetně fotoaparátů a přehrávačů MP3. Oba řetězce nedávno otevřely nápadné nové megastory. Je přitom docela dobře možné, že na doširoka otevřeném ruském trhu je prostor pro víc než jednoho vítěze.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jiří Kasl, j.kasl@volny.cz