Společnost se stále častěji pouští mimo počítače a zatím jí to vychází
Čísla naznačují, že Apple Computer znovu čekají potíže. Když ředitel Steven P. Jobs v roce 1997 opět převzal kormidlo, zajistil úspěšný návrat na scénu, ale jednorázové náklady (například na uzavírání provozů) zatlačily rozpočet společnosti na dvě čtvrtletí do červených čísel. Za kvartál končící 28. prosincem Apple ohlásil čistou ztrátu ve výši osmi milionů dolarů při příjmech 1,47 miliardy, přičemž zisk ve srovnatelném období roku 2001 činil 38 milionů dolarů. Ještě horší je, že podíl Apple Computer se na americkém trhu s počítači se podle analytika konzultační firmy IDC Davida Daouda pohybuje kolem 3,5 procenta. Ještě před deseti lety činil 13,4 procenta a v roce po Jobsově návratu 4,2 procenta.
Věrní příznivci značky se však nemusí bát. Apple sice už nikdy neohrozí pozice Microsoftu ani jeho spojenců ze světa PC, ale o své místo na trhu se bát nemusí. Trh s počítači má dnes hodnotu 160 miliard dolarů a tříprocentní podíl by měl firmě Apple stačit, aby mohla financovat vývoj a udržet se technologicky na špici. Dokud budou ortodoxní „mekaři” platit firmou stanovené vysoké ceny, zůstávají její osmadvacetiprocentní marže pro konkurenci jen nedostižným snem. Tím spíš, bude-li Steve Jobs i nadále rozšiřovat nabídku o další nepočítačové produkty, jako je přehrávač MP3 s názvem iPod. „Bitva o podíl na trhu skončila už před deseti lety,“ konstatuje analytik Don Young z firmy UBS Securities, „ale pro firmu, která přichází stále s něčím novým, se na něm místo vždycky najde.“
Pro spotřebitele to je dobrá zpráva. Apple Computer bude i nadále určovat trendy v počítačovém průmyslu, který se až příliš soustředí na snižování nákladů, a nikoli na nová řešení. V předchozích letech jeho zařízení pro bezdrátové sítě AirPort či počítač iMac s plochou obrazovkou napodobovala spousta výrobců. Na vývoji ani v současnosti nehodlá Jobs šetřit. Přes pokles příjmů z osmi miliard dolarů v roce 2000 na loňských 5,7 miliardy náklady Apple na vývoj stouply, a to z 380 milionů na 446 milionů dolarů.
A nové produkty stále přicházejí. Na konferenci Macworld na počátku ledna představil Jobs světu dva líbivé notebooky. Významnější však byla premiéra softwaru iLife, nové sady programů pro video, hudbu a fotografování, díky níž doma natočené záběry dostanou profesionální lesk. Tato novinka bezpochyby časem skončí také v klasických PC.
Apple přesto nic nedostává zadarmo. Rychle ztrácí své pozice ve školství, které bývalo jeho doménou. Společnost IDC uvádí, že školy nakupují levnější PC s Windows a čipy Intel, takže podíl Apple Computer – který ještě v roce 1998 činil 21,5 procenta – spadl ve třetím čtvrtletí 2002 na 12,7 procenta, a jen málokdo věří v obrat. V loňském čtvrtém čtvrtletí klesl prodej počítačů Power Mac o 27 procent v porovnání se stejným obdobím roku 2001. Důvodem je zpoždění nové verze životně důležitého softwaru pro DTP od firmy Quark a také stále výraznější pokulhávání čipů PowerPC za konkurencí od Intelu, používanou ve většině osobních počítačů.
Jobs ztrátu kompenzoval zvýšeným prodejem spotřebitelům. Podle dat IDC podíl Apple Computer na americkém trhu vyskočil z 2,2 procenta v roce 2001 na 3,9 procenta v prvních třech čtvrtletích roku 2002. Jedním důvodem je otevření 51 firemních obchodů, dalším kampaň „Switcher“, již Apple zahájil před šesti měsíci s cílem přesvědčit uživatele PC k přechodu na své produkty. Zhruba polovina těch, kdo si v posledním loňském čtvrtletí zakoupili tyto počítače ve firemních obchodech, tak učinila poprvé v životě. Znamená to asi 23 tisíc nových zákazníků – nikdo však neví, kolik z těch původních mezitím přešlo k PC.
Příští rok možná Apple pozice na trhu profesionálů posílí. Až Quark uvede na trh svůj software, řada grafických studií bude muset koupit nový počítač s posledním operačním systémem OS X. Totéž platí pro malé firmy, které se těší na první upgrade účetního programu QuickBooks od roku 1995, jejž dodavatel, společnost Intuit, pro počítače Apple nabídl. Obchodníci navíc hlásí, že mají značné množství předběžných objednávek na dva nové notebooky.
A konečně: nejde už jenom o počítače. Do prodeje přišel 25. ledna softwarový balík iLife za 49 dolarů. Přehrávač iPod je dva roky velkým hitem a jeho odbyt stále neklesá. Přes vysokou cenu 299 až 499 dolarů jich firma jen za poslední loňské čtvrtletí prodala 216 tisíc a výrobek ve své – velmi perspektivní – kategorii kraluje trhu.
Mnozí experti z Wall Street zatím o moudrosti Jobsových investic pochybují. Kromě vývoje totiž pumpuje značné částky i do prodejní sítě: tento rok to má být 77 milionů dolarů, přestože obchody nejsou ziskové. Kritici však nechápou to podstatné: pokud chce ředitel Apple Computer přicházet s novinkami, musí být velkorysý. Jen tak totiž firma může tři a půl procenta amerického trhu obrátit v recept na úspěch.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Martin Janda, www.langpal.com