Nová švédská firma vyvíjí technologii na identifikaci fotek
Obrázek sice může vydat za tisíc slov, ale když použijete slov, abyste vyhledali obrázek na netu, výsledek mnohdy nestojí ani za zmínku. Jen se pokuste vyhledat na Google Images, řekněme, fotografie vašich dítek. Možná najdete jeden či dva snímky na stránce s fotografiemi, používáte-li takové služby. Ale s největší pravděpodobností se dostanete jen ke kolekci náhodných fotografií. (Jako když pro šéfa pařížské redakce BusinessWeeku hledáte vytoužené fotky Dicka Cheneyho, UFO nebo Buddhy.)
Ale Nikolaj Nyholm (32) si myslí, že to dokáže dělat lépe. Je výkonným ředitelem začínající švédské firmy Polar Rose, nové reklamně orientované služby, která poskytuje softwarové nástroje pro vyhledávání obrázků. Tyto programy - v „ajťácké“ řeči zástrčky vyhledávače - loví obrázky nejen podle titulků nebo legendy k nim připojené, ale především na základě toho, co zobrazují. Polar Rose využívá svou vlastní komunitu beta testerů, aby pomáhali s označováním fotografií v databázích.
Výsledky jsou jak povzbudivé, tak - pro některé lidi - alarmující. Identifikace obličejů lidí na veřejných fotostránkách i na jiných webových stránkách bez dovolení otevírá „Pandořinu skříňku“, říká Lee Tien, právník Electronic Frontier Foundation ze San Franciska, která se zabývá občanskými právy. „Skrývá se v tom velmi nebezpečný potenciál,“ dodává.
Než se Nyholm v roce 2006 přidal k Polar Rose, budoval společnosti na streamlinové registrace názvů internetových domén nebo pomáhal lidem sdílet bezpečně Wi-Fi připojení. Když jej ale oslovili rizikoví kapitalisté a nabídli mu rady, jak nasměrovat Polar Rose k programům na určováním tváří, Nyholma výzva zlákala a coby výkonný šéf souhlasil. Člověk vyniká schopností poznávat lidi, které zná z obrázků, bez ohledu na osvětlení nebo úhel, pod kterým je tvář vidět, ovšem počítače se nechají snadno zmást. Polar Rose řeší tento problém vytvořením virtuálního trojrozměrného portrétu na základě jediné dvojrozměrné fotografie, spíše než snahou o rozpoznání stejné tváře na dalších fotografiích.
VIDĚL JSEM JE TÁMHLE!
Funguje to dobře, jestliže je původní fotografie označena. Ale co ty miliony neidentifikovaných tváří na obrázcích, rozptýlených po celé síti? Firma Polar Rose počítá s příslovečnou moudrostí davu. Uživatelé jejího softwaru stále potvrzují a opravují výsledky programového vyhledávání – obdobně jako čtenáři vidí chyby v článcích Wikipedie.
Uživatelé mohou také zpřístupnit on-line své vlastní fotografie, jež Polar Rose může porovnat s miliony dalších. Například pokud jsou on-line vaše svatební fotografie i se všemi hosty, mohli byste být najednou schopni najít jiné fotografie stejných lidí kdekoli na síti. A jména? Nyholm říká, že 1800 beta testerů Polar Rose již prohlíží a verifikuje půl milionu fotografií denně. Na třech procentech prohlížených obrázků prý identifikují lidi, které znají. Databáze potvrzené identity tedy utěšeně roste.
Polar Rose očekává, že svou službu zpřístupní v roce 2008. Má smlouvu s „yahooovskou“ stránkou Flickr o tom, že dovolí členům označovat fotografie v jejich osobních albech. Polar Rose bude odděleně zavádět produkt, který dovolí jakékoliv webové stránce – od blogů až po velké sociální sítě – nabízet stejnou možnost přidáním několika řádek computerového kódu na každou stránku. Postupně tak bude moci každý z návštěvníků, prohlížející si fotografie na těchto stránkách, požádat o identifikaci tváří, které tam viděl.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek