Provoz na blogových vyhledávačích houstne. Kdy se do boje zapojí Yahoo! a Google?
Na Wall Street je doba oběda. Obchodník při pojídání pastrami na žitném chlebu zaslechne zvěst o blížícím se skoupení jakýchsi akcií. Když je zpátky u pracovního stolu, chce se podívat, jestli o tom někdo v posledních několika hodinách hovořil. Kde bude hledat? V Googlu? Na webovém vyhledávači patřícím mezi ty nejlepší by se mu mohly objevit odkazy až z roku 1999. Kdepak, když se chce člověk dozvědět, co se děje právě teď, klikne na weblogový vyhledávací stroj, jako je Technorati, Feedster nebo Blogdigger. Pokud si člověk vybere minutu po minutě nejnovější záznamy z asi dvanácti milionů blogů, tyto stránky mu ukážou neustále se měnící mozaiku toho, co má svět za lubem. A právě po tom baží spousta lidí, od politických pletichářů až po šéfy reklamních agentur a právníky žalobců.
Současné prudké zvýšení provozu na blogových vyhledávacích stránkách vyvolalo očekávání, že by se tímto směrem mohly brzy vrhnout obří firmy Google, Yahoo! a Microsoft MSN. Blogy by jim poskytly další nástroj k prodeji reklam na vyhledávacích stránkách. Stejně podstatný význam má to, že blogové vyhledávání bude zřejmě podporovat čilý provoz, protože se blogování bude věnovat více surfařů – denně zhruba čtyřicet až padesát tisíc lidí.
Vypadá to, že čas dozrál. Mocní představitelé odvětví působí bezbranně, když se snaží třídit záplavu nových dat proudících do jejich serverů. Adam Hertz, šéfinženýr společnosti Technorati, uvádí, že se společnost denně vypořádává s 850 tisíci webovými záznamy, což znamená sedmdesátiprocentní zvýšení během tří měsíců. Hertz tvrdí, že přidat servery je hračka. Ovšem přestavět systémy tak, aby strávily všechna data, „je jako vyměnit vypuštěnou pneumatiku u jedoucího auta“.
Není proto velkým překvapením, že tempo mnoha blogových vyhledávačů je hlemýždí. Na některých se hledání vleče 30 i více sekund a v blogosféře se ozývá hlasité naříkání. Vždyť bloggeři s těmito vyhledávacími stroji počítají, aby mohli stopovat ty, kteří píší o nich a jejich aktivitách. A to většinu z nich upřímně zajímá. Dne 8. července požádal blogový podnikatel Jason Calacanis o pomoc. Na svém blogu žádal, aby Google a Yahoo! věnovaly své síly blogovému vyhledávání. Blogová komunita jeho návrh rychle podpořila. Generální ředitel společnosti Technorati David L. Sifry na to reagoval prosbou o trpělivost. „Mrzí mě, jestli neplníme vaše očekávání,“ napsal do Calanisova blogu, „šíleně ovšem dřeme, abychom poskytovali ty nejdůležitější informace, které v blogosféře můžete najít.“
Yahoo, Google a Microsoft MSN sice odmítají mluvit podrobně o svých plánech, ale pozorovatelé z branže tvrdí, že je to pravděpodobně otázka měsíců, kdy se velká trojka pustí do blogového vyhledávání. A možná převezme jeden nebo dva blogové vyhledávací stroje, jimž přeje štěstí. Dne 8. července byl krátce k vidění prototyp blogové vyhledávací stránky Yahoo!, než ho společnost zase stáhla. „Kdyby tito tři obři nebyli zapojeni do blogového vyhledávání do konce roku, velmi by mě to překvapilo,“ přiznává analytička Charlene Liová z firmy Forrester Research.
Je to logické. Blogy jsou nejrychleji rostoucím segmentem na internetu a záznamy – mnohé z nich expedované přímo účastníkům – jsou jako stvořené pro ten typ cílené reklamy, jaký upřednostňují vyhledávače. Ze strategického hlediska platí, že ta společnost, která ovládne blogy, získá náskok: své archivované poklady může včasně aktualizovat z blogů.
Je-li blogové vyhledávání tak významné, proč se k němu obři stavějí rozvážně? Podle pozorovatelů je to zčásti proto, že spojení blogů s vyhledáváním na síti je komplikovaný hlavolam. Vyžaduje přidání rozměru času k tradičnímu vyhledávání. Vyhledávací hierarchie, jež v současnosti používá Google a jeho konkurenti, definují významnější a méně významné položky v obrovské knihovně, která se ze dne na den mění jen málo. Stránky stoupají v pořadí, jsou-li častěji navštěvovány a když se k nim připojují další stránky.
Velkým úkolem je skloubit tuto uspořádanou síť s nekonečným proudem efemérních záznamů v blogosféře. Zkoumat blogy a hledat v nich klíčová slova by nemělo být tak obtížné. Ovšem problémem je přijít na to, které záznamy by měly být zařazeny v pořadí jako první. Měly by to být prostě ty nejnovější? Nebo ty od populárního bloggera? Nebo snad ty od bloggera, kterého si uživatel už označil, či snad dokonce záznamy od lidí, které má uživatel na seznamu kamarádů?
Je možné, že vyhledávací stroje zpočátku blogy od zbytku sítě oddělí. Avšak náročnějším cílem je poskytnout čtenářům a inzerentům tu správnou směs. Tato práce bude nutit machry na vyhledávání, aby sestavili své zatím nejúchvatnější algoritmy. Ti, kterým se to podaří, mohou očekávat, že se stanou hybnými silami světa blogů, zásobníky každodenního cvrkotu.
STATISTIKA
450 %
Očekávaný letošní nárůst návštěv na Technorati, předním blogovém vyhledávači.
Pramen: Hitwise
Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl