Tentokrát je hlavním tématem našeho podnikatelského seriálu sílící tlak zaměstnanců na růst mzdových nákladů. Dále majitel Student Agency Radim Jančura poodhalí své odvážné plány na proniknutí na českou železnici. Jeho vlaky budou prý mít kino i zasedací místnost.
Tentokrát je hlavním tématem našeho podnikatelského seriálu sílící tlak zaměstnanců na růst mzdových nákladů. Dále majitel Student Agency Radim Jančura poodhalí své odvážné plány na proniknutí na českou železnici. Jeho vlaky budou prý mít kino i zasedací místnost.
Naši podnikatelé mají stále větší problémy s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. Míra nezaměstnanosti dosáhla v červenci hodnoty 6,3 procenta, což je nejméně za poslední tři roky. Důsledkem je velký tlak na růst mzdových nákladů. „U současných zaměstnanců tento tlak nijak zvlášť nepociťuji. Jiná je situace u těch nově příchozích. Za dvanáct tisíc korun už dnes nechce pracovat ani ten, který nic neumí. Snažíme se těmto tlakům předcházet tím, že část mzdy zaměstnance je závislá na jeho výkonu. Pořád pociťuji jako výhodu to, že máme centrálu v Brně, kde je ta nezaměstnanost přece jen vyšší než v Praze,“ uvádí šéf Student Agency Radim Jančura.
Podobně řeší situaci i hostinský Karel Palán. „Jasně, že by moji zaměstnanci chtěli více peněz, ale každá koza se může pást tak daleko, jak jí dosáhne řetěz. Proto jsou moji lidé odměňování z velké části na základě tržeb, které dosáhnou,“ říká k tomu havlíčkobrodský podnikatel.
NEJDŘÍVE PES, PAK DÍTĚ
Může být řešením pro některé firmy přesun jejich výroby do Číny? „Na personálních nákladech takto žádné závratné částky neušetříme. Špičkoví technici, kteří ovládají jazyky, jsou tam dražší než u nás. Hlavním důvodem, proč tam chceme vyrábět, je fakt, že tamní trh je chráněn vysokými cly a produkce přímo v Číně je tak vlastně jedinou možnou cestou na tamní trh,“ tvrdí majitel strojírenské skupiny Wikov Industry Martin Wichterle.
A jak tedy problém nedostatku pracovníků řešit? „Obracíme se na agentury s požadavkem, ať nám přivezou kohokoli kvalifikovaného odkudkoli. Největší úspěch zatím slavíme v Polsku a na Slovensku. Rumuni ani Bulhaři se sem moc nehrnou. Poohlížíme se také na Ukrajině a v Rusku,“ reaguje Wichterle.
V předchozím díle obchodnice se zážitky Linda Vavříková poradila některým našim podnikatelům, jak zhubnout. Prý stačí pes a kancelář ve třetím patře. Radim Jančura ji poslechl a pořídil si pitbula. „Je to pro mě a moji přítelkyni také taková zkouška na otcovství, respektive mateřství. Pokud ten pes přežije půl roku, tak si dítě můžeme v klidu pořídit,“ usmívá se Jančura, který sice má kancelář ve třetím patře, ale jezdí výtahem.
RADIM JANČURA, MAJITEL STUDENT AGENCY
Ve žlutých vlacích bude i kino
Sen Radima Jančury o žlutých vlacích dostává konkrétní obrysy. Podle jeho plánu by se první soupravy společnosti Student Agency měly objevit na české železnici za tři roky, konkrétně na trase Praha-Ostrava. „Rok budeme bohatnout, abychom na ně měli, dalších 12 měsíců se vlaky vyrábějí a téměř rok homologují,“ poodhaluje harmonogram brněnský podnikatel.
Již teď má však majitel Student Agency docela přesnou představu, jak budou vlaky vypadat. „Budou to nejluxusnější vozy, jaké v Evropě budou jezdit. Přesto zaplatíme poloviční cenu než České dráhy za Pendolino. Za pět či šest souprav dáme asi 1,5 až 2 miliardy korun. Naše vlaky budou totiž lépe uzpůsobeny na české podmínky a nebudou zbytečně konstruovány na vysoké rychlosti jako Pendolino,“ uvádí Jančura.
VOZIT VZDUCH JE DRAHÉ
Ve hře o zakázku zůstaly dvě společnosti: Siemens a švýcarský Stadler. A co tak výjimečného cestující ve žlutých vlacích najdou? „Ten vlak bude mít vlastní kino a konferenční místnost pro šest lidí. Na plátně však nepoběží filmy typu Slunce, seno, jahody, ale to, co právě budou dávat v multiplexech. To vše z Prahy do Ostravy za méně než 300 korun,“ prozrazuje brněnský podnikatel.
A není to trochu proti ekonomickým zákonům, tak luxusní vozy za tak nízkou cenu? „Ten luxus není zase tak drahý a celé to může fungovat díky vysoké obsazenosti našich vlaků. Příliš drahé je totiž vozit vzduch,“ odpovídá Jančura.
AUTOBUSY VYKLIDÍ POLE
Brněnský podnikatel také počítá s tím, že po zahájení vlakového spojení mezi Ostravou a Prahou zruší spojení autobusové. „Vlak je vyšší stadium dopravy než autobus, ale jenom v případě, že jezdí hodně často a cena je nízká,“ říká k tomu. Po spojení do Ostravy by mohla následovat linka Praha-Brno. V tom případě je i tam pravděpodobné zrušení autobusové dopravy.
Uvolněné autobusy pak Jančura plánuje využít na dalších trasách, například z Prahy do České Lípy či Hradce Králové. Celá tato strategie přitom spatřila světlo světa na Jančurově dovolené v Chorvatsku, která se nesla v duchu ležení na pláži a konzumace „pašovaného“ českého piva
LINDA VAVŘÍKOVÁ, MAJITELKA FIRMY ALLEGRIA
Proklatě ostrá dovolená
Červencová horko zastihlo obchodnici se zážitky Lindu Vavříkovou na cestách. Ve dnech nejvyšších červencových teplot si totiž odskočila na týden dovolené do Maďarska.
SLUNCE JAKO PAPRIČKY
Společně s přítelem a jejich kamarády vyrazili autem na cesty po stopách ostrého guláše, pikantních klobás, paprik a za čardášem. Ujít si nenechali vyhlášené termální lázně, Miškolc a Balaton. Vyprahlá hrdla hasili s kamarády v tokajských sklípcích u buclatých lahví s úzkým hrdlem nasládlého vína. Nadšeni jeho chutí sice příliš nebyli, ale za to si pochutnali na jiné specialitě. „Podávali tam k němu obrovský bochník chleba se sádlem,“ líčí. Cestování ukončili osvěžujícím odpolednem v Čechách na Slapech.
ENERGII POLKL STEREOTYP
Po návratu obchodnici přivítalo ve schránce 350 pracovních mailů. Taková byla cena za pět dnů volna a stereotyp pracovního dne začal konzumovat načerpanou energii. „Absolvovali jsme školení jakosti. Dozvěděli jsme se přitom o řadě vyhlášek, o kterých jsme dosud nic ani netušili. Výstupem školení byl například nákup indulony na mazání rukou pro slečnu, která pracuje s penězi. Také jsme řešili - ovšem pouze teoreticky - co by se stalo, kdyby zaměstnanec spadl ze židle,“ popisuje kuriózní postup doporučení při zlepšování systému managementu.
Radost jí udělalo pozvání na Bootcamp. Jde o setkání lidí z oboru informační technologie, jehož smyslem je předání informací o novinkách ze světa obchodu a IT. V rámci tématu Jak prodávat nemožné, tam má referovat o prodeji zážitků.
„Připravila jsem si povídání o tom, jak obchod v praxi funguje a jak se liší od prodeje jiných produktů,“ popisuje Vavříková. Také prozradila, o čem se podrobněji zmíní: zážitky jsou hlavně dárky, proto musejí být perfektní. Zákazníky je potřeba přesvědčit, že zážitky jsou lepší než hmatatelný dárek, nebo že největší úskalí prodeje jsou dodavatelé, a že umění je přesvědčit odběratele o významu emocí.
MARTIN WICHTERLE, VLASTNÍK WIKOV INDUSTRY
Štípal dříví, babička vyvářela
V uplynulém měsíci absolvoval majitel strojírenského holdingu Wikov Industry Martin Wichterle netradičně jenom jednu zahraniční služební cestu. Dolaďoval založení obchodního zastoupení v Kyjevě. „V létě se příliš nepracuje, obchodní partneři jsou na dovolené, prostě v létě se nic moc neděje,“ glosuje Wichterle.
OBČAS SE TREFÍM
Tak úplně to pravda ale není. Jeho schůzka s Profitem se totiž uskutečnila v jeho kanceláři v Praze v době, kdy byl oficiálně na dovolené. „Odskočil jsem si na dva dny do pracovního procesu, potřebovali jsme dotáhnout nějaké projekty. Dovolenou trávím v širokém rodinném kruhu v domku na Drahanské vrchovině. Babička skvěle vaří a já štípu dříví, kácím stromy, hraji tenis, jezdím na kole a čtu detektivky nebo třeba Saturnina,“ vypráví podnikatel. A jak mu jde štípání dříví od ruky? „No, občas se trefím,“ reaguje s úsměvem Wichterle.
Hlavním tématem je v posledních měsících pro Wichterleho a jeho firmu sehnat kvalitní zaměstnance. Nezaměstnanost klesá, ekonomika šlape. Cítí také majitel Wikov Industry tlak na zvyšování mezd ze strany zaměstnanců? „Nedostatek kvalifikované pracovní síly je asi největší fenomén, který hýbe českým průmyslem. Pracovní trh už je hodně přebraný. Zbyli jenom ti nekvalifikovaní a ti, kteří díky štědrému sociálnímu systému pracovat nechtějí. Je to tedy přetahovaná. Když chcete někoho kvalitního najít, tak ho musíte v podstatě uloupit, tedy přeplatit,“ říká Wichterle.
ŠROUBOVAT, NEBO NEŠROUBOVAT?
O tom, o kolik více musí nabídnout novým zájemcům za práci a kterým konkrétním skupinám pracovníků, však příliš mluvit nechce. „Jsou ale profese, kde mzdy akcelerují o mnoho desítek procent. Zaměstnavatel je prakticky ochoten zaplatit cokoli. Obecně rostou více mzdy v dělnických profesích než u manažerů. Šroubovat odměny zaměstnancům není ale řešení. Snažíme se zaměstnance nalákat na to, že budou pracovat v úspěšné firmě na špičkových strojích. Máme vlastní rekvalifikační centrum a sháníme zaměstnance všude možně, teď se poohlížíme i v zemích mimo Evropskou unii,“ prozrazuje strategii majitel českého strojírenského podniku.
RADEK A ŠÁRKA GRYCOVI, SPOLEČNOST NORIS CR
Letáky překonaly mrazíky
Od chvíle, kdy manželé Grycovi odkoupili logistická centra Nestlé zmrzliny v Brně a Havířově, uběhly už čtyři měsíce. Doposud je tato anabáze stála desítky milionů korun. Také v červenci je neminuly další investice. Dokončili stavbu mrazicí cely v Havířově za milion. „Chyběl nám prostor pro zboží z nového sortimentu. Máme tak sto metrů čtverečních k dobru,“ objasňuje Šárka Grycová.
STRATEGIE NESE PLODY
Radost jim dělají výsledky prodejů. Překračují totiž dosavadní očekávání. To si však vyžádalo mnoho práce. Grycovi si dobře uvědomují, že prim v obchodě hraje strategie prodeje. Vsadili tedy na atraktivní prezentaci nového sortimentu formou letáků.
Zdánlivě banální krok se už vyplácí. „Přinesl nám stoprocentní nárůst prodejů. Znamená to, že jsme zvolili dobrou strategii,“ uvádí Šárka Grycová. To však s sebou přináší další rozhodnutí. S rostoucími prodeji přibývá práce, proto manželé hledají posilu do svého týmu na Moravě.
POMRZLÁ SEZONA
Jak už to v podnikání bývá, také Grycovi musejí čelit řadě úskalí. Tuto sezonu se například musejí poprat se zvýšenými cenami některých plodů. V květnu, s rozjezdem sběru ovoce a zeleniny, totiž přišly nečekané mrazíky. Pomrzly květy jahod, rybízu i jablek. To způsobilo zvýšení cen. „Jen u jahod o sto procent, a to se klientům příliš nelíbí. Úspěch v prodeji sklízí ti, kteří mají ještě skladem plody za nižší ceny. My prodeje doháníme geniálními letáky,“ líčí Šárka Grycová.
Horké dny manželům přidaly starosti. „Mrazicí auta dostávala v horku zabrat. Několikrát za měsíc jsme museli kontrolovat, zda mrazí tak, jak mají,“ popisuje Radek Gryc. Také vyhlídky na brzkou dovolenou se Grycovým, kvůli přibývající práci v horkých dnech, obrazně řečeno, vypařují. „Vypadá to, že minimálně do prosince se na žádnou nedostaneme,“ shodují se oba manželé. Připravují se už nyní na další strategické změny, které se uskuteční na podzim. O jaké změny se jedná, prozradí brzy.
KAREL PALÁN, HOSTINEC U PALÁNŮ
Slovenské pivo je nasládlé
Tentokrát jsme si povídali s hospodským Karlem Palánem zejména o dodavatelích. „Jak z havlíčkobrodského pivovaru, tak z Plzeňského prazdroje nám vozí pivo pravidelně dvakrát týdně a jsem s nimi spokojený,“ hodnotí podnikatel výrobce pěnivého moku. Trochu problematičtější je to však u dodávek surovin pro přípravu jídel. „Problémem je, že nejbližší Makro je pro nás buď Hradec Králové, což je 90 kilometrů, Praha se 100 kilometry, nebo České Budějovice, které jsou ještě o dvacet kilometrů vzdálenější. Vyplatí se nám ho tak využívat, jenom když jedeme okolo,“ říká Palán.
DRAHÉ SUROVINY
A není výhodnější brát zboží přímo od místního řezníka, mlékárny či pekárny? „Jak kdy, ale většinou je to Makro nejlevnější. Těží totiž z obrovského objemu zboží, se kterým obchoduje. Alkohol ale například seženu nejlevněji tady u místních velkoobchodníků. Maso mi dodávají zdejší jatka, Nowaco mi zaváží mražené výrobky, zeleninu mám od soukromníka z Havlíčkova Brodu a mléčné výrobky od Madety. Využívám také slevových akcí v dalších řetězcích, leckdy mají nižší ceny než přímý dodavatel. Zažil jsem i dodavatele, který mně vozil zboží za vyšší cenu, než za kterou to prodával ve svém obchodě,“ vypočítává různé možnosti hostinský. Výsledkem tak podle něho je, že nepřístupnost Makra znamená pro podnikatele na Vysočině vyšší ceny vstupních surovin.
HLUBOKO DO KAPSY
„Další věcí je také to, že my si tu nemůžeme dovolit napálit ceny jako v Praze, ale ani jako v Pardubicích či Hradci Králové, protože lidé zde mají hlouběji do kapsy,“ postěžuje si Karel Palán, u kterého si můžete dát hovězí gulášek s šesti knedlíky za 55 korun a k tomu desítku Gambrinus za sedmnáct. Manželé Palánovi si také konečně udělali na začátku uplynulého měsíce čas na dovolenou. Společně se vydali za termálními prameny do Podhájské na Slovensku. „Chodil jsem do těch teplých vod a léčil jsem si kostru. Bylo tam také spoustu stánků s pivem. To slovenské sice není špatné na ochutnání, ale pít bych ho celý večer nemusel. Je na mě moc nasládlé. Více mně chutnala tamní borovička,“ hodnotí podnikatel z Vysočiny.
ZDENĚK RYDYGR, VÝROBCE KARNEVALOVÝCH MASEK
Měsíc vypečených zakázek
Červenec přinesl výrobci karnevalových masek Zdeňku Rydygrovi mírně nadprůměrné tržby. Bude tedy pro něho letošní rok konečně ziskový? „Práce je dost, a to teď také proto, že má hodně lidí dovolenou. Některé zakázky jsou však na hranici ziskovosti,“ říká severočeský podnikatel.
Finančně velmi zajímavá byla podle něho naopak zakázka na výrobu čtvercových konfet. „Dostali jsme za ni 70 tisíc korun a dělali to přitom jenom tři lidi jeden den. Zákazník tají podrobnosti, ale bude se to rozhazovat někde na fotbalovém utkání. Je toho skoro tuna, takže to bude docela pěkný binec,“ vtipkuje Rydygr.
MINOTAURUS ZE ZÁKUP
Severočeskému podnikateli se také poštěstilo získat velmi kuriózní zakázku. Jednalo se o hrozivou hlavu Minotaura včetně antických náramků na paže a k dalšímu zákazníkovi putovaly také dvě hlavy boha Radegasta, vytvořené podle stejnojmenné sochy. „Na Minotaura nám odběratel poslal dokonce čerstvě uříznuté kravské rohy, ale když k nám dorazily a my je vybalili, pro strašný puch putovaly do kontejneru,“ směje se Rydygr.
Podnikatel i nadále přemýšlí o dalším snižování nákladů. Změnou orientace výroby se v prostorách továrny uvolnily dva tisíce metrů čtverečních, které Rydygr nabízí k pronájmu různým firmám. Prvotní je pro něho však rozšíření vlastní výroby. „V současné době je v jednání doplňková výroba pro automobilový průmysl. Během srpna by měly být první funkční vzorky a nadějná je i zakázka na komponenty pro zdravotnictví,“ vypočítává.
KONEČNĚ TO SCHVÁLILI
Radost mu udělala také zpráva, že Evropská komise schválila základní plán na čerpání peněz z evropských fondů. Rydygr je totiž chce využít na výstavbu muzea masek. „Počátkem září bych tak chtěl konečně naostro o peníze zažádat. Musíme ještě upřesnit stavební rozpočet. Evropská unie to chce přesně, operaci po operaci. Budeme to muset rozepsat na metry a jednotlivá okna. Dříve na to stačily dvě strany, teď asi šest,“ míní Rydygr.