Menu Zavřít

HODINKY, BOTY, ISO

24. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Letos budou revidovány normy ISO 9000

Úspěšný podnikatel nemusí být právě manekýn, ale jeho zápěstí by neměl zdobit tikající šunt od Vietnamců a noha nonšalantně přehozená přes nohu nechť odhalí kvalitní obuv, nikoliv sešlapané mokasíny. Žádoucí by ještě bylo, aby aktovka obsahovala certifikát o uplatnění systému řízení kvality ISO 9000. Dva tisíce firem. Rodina norem ISO 9000 existuje více než deset let, ale stále jde o záležitost hlavně pro fajnšmekry. Ačkoliv se o těchto standardech poměrně často hovoří, málokdo z manažerů a podnikatelů by dokázal vysvětlit, oč vlastně jde. A to nejen u nás, ale celosvětově. Na zeměkouli uplatňuje ISO 9000 asi tři sta tisíc, v České republice kolem dvou tisíc podniků. Kvantitu ale nahrazuje kvalita. Jsou to firmy profilové, operující ve sférách prosperity, v nichž je kvalita řízení jedním ze základních pilířů činnosti. „Kdo chce něco znamenat, bez norem ISO 9000 se dnes neobejde. O budoucnosti ani nemluvě. A to neříkám jako člověk, který je vlastně ze zavádění norem ISO 9000 živ, tvrdí auditor pro systémy řízení kvality Vladimír Prágl z poradenské firmy TES Praha. „V řadě zemí je to jedna ze samozřejmých podmínek, aby se firma mohla vůbec ucházet o veřejnou zakázku. Stejně tak jde o podmínku pro získání dovozního kontraktu ve vyspělých zemích. Malé a střední firmy mají bez ISO 9000 stále menší šance prosadit se nejen v zahraničí, ale i jako dodavatelé velkých mezinárodních uskupení působících v České republice. Bez bank. Normy ISO řady 9000 vznikly z amerických vojenských standardů. Z nich se nejprve vyvinuly národní normy kvality ve Spojených státech a Kanadě, které se rozšířily do Evropy. Poté nastal protisměrný proces: V Evropě vznikly ISO normy jako mezinárodní standardy vydávané stejnojmennou organizací (International Standard Organisation), sdružující stovku států včetně České republiky, a rozšířily se na ostatní kontinenty. U nás s jejich uplatňováním začaly velké strojírenské a hutnické firmy, které cítily tlak ze zahraničí, nebo zastoupení zahraničních společností. Klasickou oblastí uplatňování norem řízení kvality ISO 9000 je automobilový průmysl, elektrotechnika a chemie. Nyní s ISO normami u nás začínají obchodní firmy (řetězce) a společnosti poskytující služby. V některých oblastech - výroba léků, jaderná energetika - jsou principy totožné s ISO nařízeny i zákonem. Zarážející a zároveň symptomatické je, že certifikát o zavedení ISO 9000 nevlastní v ČR žádná banka, ačkoliv v zahraničí je tato certifikace u velkých bank běžná. Prágl to přisuzuje tomu, že zákaznický tlak není u nás v tomto oboru tak silný jako například ve zmíněném automobilovém průmyslu. „Když hovořím s lidmi z bankovnictví, říkají, že u sebe pořádek už dávno mají, konstatuje Prágl. „Což je vidět… konstatuje týdeník EURO. Normy roku 2000. Letošní rok je pro ISO 9000 přelomový, protože dojde k jejich revizi. A to revizi „velké ve srovnání s „malou , která se uskutečnila v roce 1994. Od listopadu už budou platit revidované normy ISO 9000:2000. Znamená to, že všichni noví zájemci už letos budou certifikováni podle nových standardů a dosavadní držitelé ISO 9000 se budou muset přizpůsobit novým standardům do listopadu 2003. Vedle zjednodušení metodických principů (jednotná struktura jednotlivých norem) by revize měla výrazně zmenšit rozkošatělou rodinu norem ISO 9000, kterých je už dvacet, a napříště by měly být jen čtyři základní. Systém řízení kvality se více přiblíží ekologickým kritériím (ISO normy řady 14 000). Struktura norem lépe umožní přizpůsobit systém řízení kvality typu a velikosti organizace. Větší, i když nikoli dostatečný důraz je kladen na personalistiku a informace a vnitřní komunikaci v organizaci včetně jejich technologického zajištění. Na klíč ne. Inženýr Prágl výslovně zdůrazňuje procesní charakter revidovaných norem. To znamená, že nejde o jednotlivé úkony zajišťující kvalitu výsledného procesu, ale o metodu, o procesy vedoucí k dosažení určitého cíle, kterým je uspokojování potřeb zákazníků. Základní filozofie ISO 9000 je následující: Firmy, ať už z oblasti výroby nebo služeb, existují pro zákazníky a díky zákazníkům, měly by ve vlastním zájmu co nejlépe uspokojovat nejen jejich současné, ale i budoucí potřeby a nabídnout jim nejen to, co chtějí, ale i více, než očekávají. „Nelze si ovšem myslet, že bezprostředním výsledkem zavedení ISO 9000 je nějaká kuchařka kvality, upozorňuje Prágl. „To je až následující krok. Prvotním výsledkem by měla být kuchařka jiného druhu, zahrnující jednotlivé činnosti a celé procesy vedoucí k tomu, aby požadavky kvality prostupovaly pokud možno všechny činnosti firmy. Nejde o to ,co , ale ,jak to udělat, aby to ,co - tedy konečný produkt - bylo opravdu kvalitní. Z toho také vyplývá, že seriózní poradenské firmy, v ČR je jich v oblasti řízení kvality asi čtyřicet, nenabízejí dodání ISO 9000 na klíč. Jejich úkolem je pomoci managementu k tomu, aby si systém řízení kvality sám ušil na míru a uměl ho používat, tedy také dál rozvíjet. Základ. ISO 9000 roku 2000 zohledňují většinu základních principů vyššího systému řízení kvality TQM (Total Quality Management) a dále se přiblížily dnes zřejmě nejuznávanějšímu modelu pro dosažení dlouhodobé prosperity a podnikatelské úspěšnosti, který je znám pod názvem EFQM (European Found for Quality Management) Excellence Model. „Přesto je třeba upozornit, že ani po revizi nebudou ISO 9000 dostatečně provázány s ekonomickou úspěšností firmy, připomíná Prágl. „To by byla nereálná očekávání. Podniky, které před několika lety vznikly někde v garáži a dnes zaměstnávají sto, sto padesát lidí, dospěly ve svém vývoji do fáze, kdy potřebují systém řízení. Sáhnou tedy po ISO, zjistí, že ty pojmenují a zmapují řadu činností potřebných pro úspěch firmy, ale stejně jsou zklamány, protože nepojmenují činnosti všechny. To řeší právě TQM a hlavně EFQM Excellence Model. Zvládnutí norem ISO je ale předpokladem přechodu k dokonalejším principům řízení. Akceptováním principu vnitřního sebehodnocení organizace z pohledu silných a slabých stránek v jednotlivých oblastech systému řízení a ukazatelů výkonnosti se normy ISO 9000 Modelu více přibližují.

  • Našli jste v článku chybu?