V obou případech se uvnitř hodinek natahuje pero, které pak předává energii všem soukolím hodinkového mechanismu. Většinou jsou mechanické hodinky vyrobeny z nestárnoucích materiálů, jako jsou ocel, keramika, titan, karbon či zlato a platina.
Některé hodinářské značky mají dokonce populární téma udržitelnosti součástí sloganu. Třeba manufaktura Patek Philippe, jejíž hodinky koupíte i českém trhu, již mnoho let používá motto „You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation což volně přeloženo znamená, že hodinky této značky ve skutečnosti nevlastníte, jen se o ně staráte pro příští generaci. Hodinky s iniciálami PP jsou jistě tím nejlepším příkladem zachování kvality a peněz (některé vintage kusy i současné modely stoupají rok od roku stále více na hodnotě).
Charita
Hodinářský svět se již mnoho let zajímá o život kolem nás a většina značek tak dlouhodobě podporuje nejrůznější charitativní akce a nadační fondy. Možná jste nevěděli, že nejpopulárnější značka na trhu, společnost Rolex, je od roku 1945 nadací, která peníze vydělané z prodeje hodinek investuje do životního prostředí, umění a vědy. Nadace nese jméno zakladatele Hanse Wilsdorfa. Vizionář a filantrop změnil status společnosti, neboť věděl, že ji tím udrží věčnou. Slovo věčnost nebo také perpetual se tak časem stalo synonymem pro značku, která pořádá charitativní programy po celém světě.
Mezi nejpostiženějšími místy planety jsou vody oceánů. Do akcí podporujících obnovu mořské fauny a flory se zapojují hodinářské firmy pravidelně. Možná je to i tím, že hodinky určené potápěčům jsou historicky jakýmsi pomyslným motorem značek a „potápky“ patří mezi prodejně významné modely. O záchranu mant velkých se stará nadace British Manta Trust, již podporuje značka Carl F. Bucherer, některé limitované edice mají řemínky vyrobené z PET láhví. O oceány se stará projekt Planet Ocean od Omegy a značka Blancpain spolufinancuje expedice na záchranu podmořských živočichů pod názvem Ocean Commitment. Asi nejzajímavějším počinem poslední doby je propojení hodinářské manufaktury Breitling s ultra zelenou firmou Outerknown amerického surfaře Kellyho Slatera. Jeho společnost vyrábějící oblečení produkuje materiál zvaný Econyl. Ten se vyrábí z rybářských sítí a lan, které lodě a jejich posádky nechávají v mořích. Nejen že tenhle nevítaný odpad zamořuje oceány, ale také v nich umírají tisíce ryb a mořských želv, které se v nich zamotají. Z Econylu se vyrábějí speciální textilní pásky na hodinky SuperOcean Heritage II.
Etický přístup
Bohulibý je jistě i fakt, že se mnoho značek začalo zabývat původem materiálů, z nichž se vyrábějí pouzdra. Rodinná společnost Chopard koupila zlatý důl v Latinské Americe a vyrábí vlastní fairmined zlato. Etický přístup k těžbě dokazuje i spojením s organizaci RJC (Responsible Jewellery Council), díky níž může odebírat certifikované fairtrade zlato, diamanty a platinu. RJC zajišťuje malým i velkým firmám v hodinářském i šperkařském oboru eticky vyráběné zlato a podporuje tak zúčastněné strany ve společensky odpovědném podnikání. S RJC spolupracuje také hodinářská manufaktura IWC ze švýcarského Schaffhausenu. Firma před nedávnem otevřela novou manufakturu, která využívá obnovitelnou elektrickou energii. Závazek šetřit přírodu přichází u IWC také se změnou obalů a krabiček minimalizací plastů až o 90 procent. I v Německu myslí na životní prostředí. Manufaktura A. Lange & Sohne z Glashutte v nové výrobní části využívá geotermální tepelná čerpadla. Stejně jako IWC spolupracuje s organizací RJC a odebírá od ní drahé kovy a diamanty, současně je dlouholetým členem asociace IRV (Internationaler Reptilleder Verband), což znamená, že kůže použitá na řemínky z aligátora byla vyrobena jen ze zdrojů dostupných na amerických farmách, kde jsou dodržovány etické zásady chovu zvířat. •
O autorovi| Jindřich Hubený, spolupracovník redakce