Unionisté začali dupat nožkou
Špidlova koalice sto jednoho hlasu minulý týden při hlasování o důvěře vládě fungovala i přes první vážnější koaliční roztržku. Místopředsedkyně sněmovny za US-DEU Hana Marvanová potrápila své vládní kolegy nejprve podporou opozičního návrhu na zřízení vyšetřovací komise ke kauze Srba a korupci na ministerstvu zahraničí, a sociální demokraté ji za to odmítli zvolit šéfkou mediální rady sněmovny. Karel Kühnl potom v diskusi k vládnímu prohlášení otevřeně varoval, že vláda si musí podporu unionistických poslanců zasloužit. Přesto bylo hlasování zcela jasné a bez zádrhelů. Špidlův kabinet má podporu a hlasy z kuloárů říkají, že více než verbálně vzpurní unionisté jsou mu nebezpeční neuspokojení poslanci ČSSD.
Samotné vládní prohlášení nepřekvapilo v zásadě žádnou novinkou. Mnoho slov a vět v zásadě odráží vše, co koaliční strany dohodly v několika povolebních týdnech. Pasáže věnované ekonomice jsou v zásadě okrajové a nepřinášejí žádné zásadně nové myšlenky.
Ostrou diskusi v koalici lze patrně očekávat nad státním rozpočtem na příští rok. Vláda v noci po zasedání sněmovny totiž schválila rámec příjmů a výdajů tak, jak ho navrhlo ministerstvo financí. Schodek má dosáhnout částky 157,3 miliardy korun. Záležitost měla vláda projednat již o týden dříve, ale právě s ohledem na hlasování o důvěře tento bod odložila.
Posvítit na rejstříky.
V oblasti podstatné pro podnikání převažují obvyklé fráze o podpoře podnikání a zlepšování podmínek pro investory. Konkrétních záležitostí vláda slibuje jen minimum a lze je poměrně snadno shrnout.
Mezi pozitivní kroky, kterých je dobré si všimnout, patří záměr reformovat obchodní rejstříky. Vláda se zavazuje analyzovat jejich činnost a učinit kroky, které odstraní kritická místa systému včetně korupčních rizik. Vláda má připravit předpis, který urychlí zápisy. V prvním stupni by tuto agendu neměly vykonávat soudy a podmínky zápisu mají být zjednodušeny. Poměrně zásadní je, že vláda chce předložit nové verze všech hlavních kodexů. Přepracovány mají být zákoníky občanský, obchodní, trestní i práce. Nová kodifikace čeká úpadkové právo.
Podstatného zpružnění má doznat i stavební řízení. Měl by být připraven nový stavební zákon dotýkající se činnosti veřejné správy, územního plánování i samotného povolování staveb.
Novelizován má být zákon o telekomunikacích, který by měl zpřístupnit místní telekomunikační vedení alternativním operátorům a kromě toho vytvořit podmínky pro zavedení digitální televize.
Ve vládním prohlášení je i záměr zřídit pozemkovou banku, která by měla financovat privatizaci státní půdy.
Vláda slibuje, že na podporu regionálního rozvoje Moravskoslezského kraje vyčlení v následujících pěti letech 20 miliard korun. V rámci podpory bydlení rovněž hodlá ponechat stavební práce v kategorii služeb daněných nižší sazbou daně z přidané hodnoty. A to i po vstupu České republiky do Evropské unie v rámci přechodného období.
Ber, kde to jde.
Daním a veřejným financím je v programovém prohlášení věnován poměrně značný rozsah, nicméně novinek je minimum. Vláda deklaruje svůj zájem na konsolidaci veřejných financí, nicméně schodek je dikcí prohlášení zmrazen v rozmezí 4,9 až 5,4 procenta HDP. Tedy neměl by být překročen ani na horním, ale ani na dolním konci. V tomto směru má být upraven i předvstupní program do Evropské unie, který zatím počítá s podstatně nižšími hodnotami. Podíl schodku na státním rozpočtu se má začít snižovat teprve v roce 2005. Týdeník EURO odhaduje, že to bude zhruba ze sedmi procent HDP. Během roku 2005 a 2006 by tedy měl celkem klesnout o nepříliš ambiciózních 1,6 procenta.
K posunu dochází ve formulaci daňové politiky, kde vláda na rozdíl od koaliční dohody začíná pracovat nikoli s prostou, ale se složenou daňovou kvótou. Reformy mají být v zásadě fiskálně neutrální. Zvýšení příjmů se očekává jednak od razantního růstu spotřebních daní, jednak od přesunu položek z nižší do základní sazby DPH. Vzhledem k tomu, že jsou vyloučeny stavební práce, má se patrně posun dotknout široké oblasti tržních služeb, dodávek energií a telekomunikačních služeb. Poměrně podstatnou skutečností je záměr přesunout správu spotřební daně z daňové správy na celní správu. Příjmovou stranu rozpočtu má posílit i zvýšení vyměřovacího základu sociálního pojištění pro osoby samostatně výdělečně činné.
Dolů opatrně.
Snížit se má daň z příjmu právnických osob, prohlášení se však zdržuje jakékoli kvantifikace. Podobné je to i se záměrem ekologické daňové reformy, která má patrně zvýšit daňové zatížení produktů poškozujících životní prostředí, nicméně má být fiskálně neutrální, takže naopak kdesi by měly nastat úlevy. Fyzické osoby se mají dočkat povolení opasku jen ve formě společného zdaňování manželů. Dořešit chce vláda plné pokrytí výdajů nově zřízených krajů z jejich vlastních příjmů. Příslušná změna zákona o rozpočtovém určení daní by měla platit nejpozději k počátku roku 2004 a zároveň má začít platit zákon, který by reguloval možnosti zadlužování obcí a samosprávných celků. Podle očekávání má narůst rozsah sociálních dávek a dalších transferů obyvatelstvu. Jejich rozsah může dosáhnout až 20 miliard korun ročně.