Minulý týden jsem na tomto místě glosoval, jak je to s národní hrdostí při šampionátu v hokeji. Některé reakce, které jsem na svůj názor zaznamenal, mě vedou ještě k jedné poznámce o vyšponované atmosféře při sportovních turnajích.
Foto: Profimedia.cz
A to o využití hokejových, fotbalových či jiných sportovních motivů v reklamě. Často bývá komické až absurdní, to jistě znáte z vlastní zkušenosti.
Že na mistrovství světa v hokeji naváže svou reklamu sázková kancelář či výrobce sportovních potřeb, to ještě dává smysl. Ale brusle, puky nebo sportovní hantýrka se v době hokejové hysterie nehrnou snad jedině z reklam na zubní protézy. Jsou tu najednou hokejová střešní okna (?), hokej hrají v reklamním spotu hadice na benzínové pumpě (?!), či dokonce stavební materiály (!!). Jsem snad jediný, komu nad tím zůstává rozum stát?
Těžko říct, zda jsou takhle krkolomné pokusy zviditelnit značku mermomocí přes hokejovou mánii ještě pro firmy přínosem nebo spíš už konzument zakroutí hlavou nad jejich nejapností a v mysli mu ulpí negativní asociace. Navíc svévolné odkazování na hokejový šampionát či olympiádu jde často po hraně sporu s příslušnými sportovními organizacemi, které vlastní reklamní práva.
Jak si každý kouká na hokejové horečce honem honem přihřát polívčičku, zákonitě to u části publika vyvolává znechucení a pocit, že se nám tu někdo snaží něco snad až příliš vnucovat. Výsledkem je, že se od jinak pěkného sportu ledaskdo přesyceně odvrátí. Vidím to ve svém okolí a zdaleka v tom nejsem sám.
Hokejové či jiné sportovní svátky tak stíhá podobná nemoc jako svátky vánoční. Postupně je zcela pozře nevkusná komercionalizace. Myslím, že soudní byznysmeni si budou propagaci svého výrobku přes hokejové symboly rozmýšlet stále pečlivěji.