Menu Zavřít

„Hon“ na chlubící se čínské boháče dopadá na tržby luxusních značek. Menší prodeje hlásí i LVMH

26. 7. 2024
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Světové luxusní značky čelí poklesu poptávky ze strany čínských spotřebitelů
  • Nižší tržby hlásí třeba francouzský koncern LVMH vlastnící značky jako Louis Vuitton či Hennessy, britská módní ikona Burberry či prodejce švýcarských hodinek Swatch Group
  • Za propadem je kromě náročné makroekonomické situace nutné hledat také snahu čínských úřadů bojovat proti okázalému chlubení se bohatstvím

Zdá se, že snaha čínské vlády zasáhnout proti chlubení se bohatstvím ze strany movitých obyvatel, o které jsme informovali minulý týden, dopadá na první luxusní značky. Pokles tržeb v Asii hlásí třeba největší světový prodejce luxusního zboží LVMH, do jehož skupiny patří mimo jiné výrobce kabelek Louis Vuitton, producent šampaňského Moët & Chandon a koňaku Hennessy či prodejce šperků Tiffany & Co.

Jen v asijských zemích, které v tomto případě zahrnují Čínu, ale chybí v nich například Japonsko, se tržby od dubna do konce června propadly meziročně o 14 procent, zatímco v prvním kvartálu byl pád oproti loňskému roku šestiprocentní. I vlivem toho zpomalil celkový růst tržeb skupiny na jedno procento.

Rekordman z Paříže. Arnaultovo LVMH je první evropskou společností s hodnotou vyšší než 500 miliard dolarů
Přečtěte si také:

Rekordman z Paříže. Arnaultovo LVMH je první evropskou společností s hodnotou vyšší než 500 miliard dolarů

„Výsledky za první pololetí odrážejí pozoruhodnou odolnost LVMH v prostředí ekonomické a geopolitické nejistoty. I když skupina zůstává v současném kontextu ostražitá, k druhému pololetí přistupuje s důvěrou,“ uvádí deník The Guardian s odkazem na předsedu představenstva a generálního ředitele skupiny Bernarda Arnaulta.

Trend napříč luxusním světem

Zatímco loni v dubnu se LVMH stala první evropskou společností s hodnotou vyšší než 500 miliard dolarů (tehdy asi 10,7 bilionu korun), aktuálně čelí 20procentnímu poklesu ceny svých akcií. Na druhou stranu s prodeji v Asii ani zdaleka nebojuje sama. O pětinu klesly tržby v pevninské Číně třeba britské luxusní módní značce Burberry. A horším výsledkům čelí i švýcarský výrobce hodinek Swatch Group, jehož tržby v Číně se v meziročním srovnání za první pololetí letošního roku propadly o 14,4 procenta.

Slabší prodeje hlásí i společnost Richemont, jež vlastní producenta šperků Cartier. Její tržby se v pevninské Číně, Hongkongu a Macau na konci druhého čtvrtletí meziročně propadly o 27 procent. Kvůli obavám ze slabé spotřebitelské poptávky snížil své prognózy také módní gigant Hugo Boss, a to nejen kvůli upadajícímu zájmu ze strany Číny, ale například i ve Velké Británii. Během tohoto týdne mají finanční výsledky oznámit i další významní hráči v tomto odvětví, včetně Hermes a Kering, která je vlastníkem značky Gucci.

FIN25

Nižší zájem o luxusní zboží ze strany čínských nakupujících souvisí s celkově slabou spotřebitelskou poptávkou v zemi. Podle Reuters se růst tamních maloobchodních tržeb zastavil na 18měsíčním minimu. Čínská ekonomika navíc v druhém kvartálu rostla nejpomaleji od prvního čtvrtletí loňského roku. Za původní prognózou 5,1 procenta zaostávala o 0,4 procentního bodu.

Konec ,levných‘ diamantů? Podle analytiků letos jejich cena povyskočí až o 10 procent
Přečtěte si také:

Konec ,levných‘ diamantů? Podle analytiků letos jejich cena povyskočí až o 10 procent

Kromě toho zemi nepomáhá ani vleklá realitní krize či současný trend takzvané luxusní hanby, kdy se Číňané za nákup luxusního zboží stydí. Jedním z důvodů je skutečnost, že se tamní vláda v posledních třech letech snaží prosazovat společnou prosperitu, tedy životní styl, v rámci kterého žijí obyvatelé na obdobné úrovni. Proti chlubení se bohatstvím pak začaly úřady zasahovat od letošního dubna, kdy několika čínským influencerům s okatým luxusním životním stylem zakázaly přístup na sociální sítě.

  • Našli jste v článku chybu?