Menu Zavřít

Honda CR-Z: Krotký sporťák

9. 1. 2011
Autor: profit

Automobily s hybridním pohonem přestávají být na silnicích raritou. Honda však vykročila z vyšlapané cesty a zkusila vytvořit hybrid, který má být nejen úsporný, ale také zábavný. Tak vznikl model CR-Z.

Foto: Honda

Design modelu jasně navazuje na oblíbenou a legendární Hondu CR-X vyráběnou mezi roky 1983 a 1991. A když už jsme u vzhledu, ten se designérům skutečně povedl. CR-Z je, jak se na sporťák patří, nízké a široce rozkročené, přední maska vypadá i díky LED diodám pro denní svícení poměrně agresivně. Není divu, že v ulicích vzbuzuje dost pozornosti.

Skoro jako motokára

Kdo nezná současný Civic nebo Insight, druhý hybridní model v nabídce Hondy, bude si uvnitř CR-Z asi připadat jako v kokpitu „Malého Sokola“ z Hvězdných válek. Přístrojový štít působí především po nastartování dost futuristicky: Podle stylu jízdy mění barvy, rychlost ukazuje 3D displej uprostřed otáčkoměru, k dispozici je například také indikátor asistence či rekuperace elektromotoru.

Dostatečné pohodlí řidiče a případně i spolujezdce zajistí povedená sportovně střižená sedadla (mohou být i vyhřívaná). Skvělá je pozice za volantem. Řidič totiž sedí tak nízko, až se silnice zdá být nebezpečně blízko zadní partii těla. Tak to má ale u sporťáků být. Mnohem horší to je s výhledem dozadu. Dveře od zavazadelníku totiž tvoří dvě okna, která dělí zadní spoiler. Jenže ten často zakrývá i auta jedoucí za vámi. To menší a užitečnější okno se navíc rádo špiní – v takovém případě i kvůli absenci stěrače není vidět už vůbec nic.

I když má CR-Z zadní sedačky, rovnou na ně zapomeňte. Pohodlně se do nich neusadí ani dítě a prakticky jediný způsob, jak je využít pro převoz osoby, jsem našel v příčném ulehnutí v dost krkolomné pozici. Opravdu nic komfortního. Zadní sedadla proto raději chápejte jako praktický odkládací prostor. Navíc se dají snadno sklopit, díky čemuž naroste objem kufru z 214 až na 400 litrů.

Podívejme se ale také pod kapotu. Hybridní Hondu pohání benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru, kterému pomáhá elektromotor. Výsledkem je maximální výkon 91 kW (124 k) a točivý moment 174 N.m dostupných už mezi 1 000 a 1 500 ot./min. CR-Z díky tomu dokáže upalovat rychlostí 200 km/h a z klidu na stovku zrychlí za 9,9 vteřiny. Malé kupé sice nabízí slušný zátah už od nízkých otáček, ale jsem přesvědčený, že by si zasloužilo více výkonu.

Mobilní zahrádka

Teď je ale třeba krátká odbočka. Hlavní předností použité hybridní technologie IMA má být úspora paliva. Protože se ale CR-Z prezentuje jako sportovní hybrid, musel se najít způsob, jak uspokojit i nároky na dynamiku. V Hondě proto sáhli k řešení v podobě tří nastavitelných režimů jízdy: ekonomický, normální a sportovní. Jako výchozí funguje samozřejmě ten prostřední – Normal, tedy kompromis mezi úsporou a dynamikou. Zajímavější jsou však dvě zbývající nastavení. Mód Econ jsem ocenil především ve městě. Auto sice reaguje na sešlápnutí plynového pedálu neochotně, ale zato neplýtvá palivem. Nějakou tu kapku v tomto případě ušetří i povedený systém Stop&Start a ukazatel správného řazení rychlostních stupňů. Jak moc ekonomicky jedete, můžete sledovat na netradičním displeji s kytičkami. Čím více kytiček uvidíte, tím ekonomičtější řidič jste.

Honda CR-Z

motor zážehový čtyřválec a elektromotor

  • *objem 1 497 cm3 max. výkon 91 kW (124 k) max. rychlost 200 km/h max. toč. moment 174 N.m z 0–100 km/h 9,9 s spotřeba 5,0 l/100 km cena test. modelu 629 000 Kč Druhým „extrémem“ je režim Sport. Po jeho spuštění se podsvícení přístrojové desky změní na červenou, motor po sešlápnutí plynu reaguje dychtivěji, volant v ruce ztuhne a z výfuku se ozve hrubší zvuk. „Cé er zetko“ se v tomto režimu příjemně řídí, podvozek je dobře naladěný, auto ochotně mění směr jízdy, dokonce je mírně přetáčivé. Ke kladům patří i poměrně citlivé řízení a krátké a přesné řazení. Přesto ale Honda zůstala spíše na půli cesty, možná i kousíček dál. Není nezábavná, ale na sportovní auto má prostě málo výkonu. Spotřeba a cena**

Údaj o spotřebě je v tomto případě důležitý. Nikoho nepřekvapí, že závisí na stylu jízdy. Když si dáte záležet, umí CR-Z dlouhodobě jezdit pod hranicí šesti litrů. Ve sportovním režimu a s těžkou nohou počítejte i s devíti litry benzínu. Ani to ale není špatné.

MM25_AI

CR-Z hraje především na emoce, i proto Honda možná nasadila poměrně vysokou cenu. Za základní a chudě vybavenou verzi S (chybí jí například litá kola) požaduje 569 tisíc korun, testované provedení GT Top (má například audiosystém, tempomat, parkovací senzory, xenony, vyhřívaná kožená sedadla, panoramatickou střechu) přijde na 629 tisíc.

A ještě poznámka na závěr. V poslední době se objevily zprávy, že Honda chystá CR-Z s klasickým a výkonnějším pohonem… Už se těšíme!

  • Našli jste v článku chybu?