I přesto, že hybridní vozy značky Honda jsou na trhu již deset let, budí tato technologie u zákazníků stále velkou míru nedůvěry a pochyb. Většina těchto názorů jsou však pouze mýty vytvořené na základě zkušeností z dob začátků hybridní technologie, ale především mýty vzniklé z neznalostí dané problematiky.
Autor: Honda
Automobilka Honda se jako jeden z leaderů na poli hybridních pohonů rozhodla prostřednictvím modelu Insight všechny tyto zavedené mýty zbořit a nabídnout automobil pro široké spektrum zákazníků.
Mýtus první – Co je to hybrid?
Už samotný pojem „hybrid“ je často spojen s řadou mylných názorů. Označení hybridní automobil znamená, že vůz v sobě kombinuje dva druhy pohonů. Nejčastěji je jako hybrid označován automobil, který kombinuje benzínový motor s elektromotorem. Hlavním zdrojem energie je tedy stále benzín. Druhým zdrojem energie je elektrický proud, který se získává z baterií. Baterie jsou potom během jízdy průběžně dobíjeny generátorem, a to nejčastěji v průběhu brždění. A zde právě spočívá největší rozdíl oproti běžným vozům, u kterých se všechna pohybová energie v průběhu zpomalování maří v brzdách, kde se přeměňuje na teplo bez dalšího využití. Právě regenerace této jinak „ztracené“ energie zvyšuje u hybridů celkovou účinnost a zlepšuje spotřebu ve srovnání s běžnými vozidly. Zde je však velmi důležité uvědomit si limity, na které hybridy narážejí – rozdíly budou největší tam, kde dochází k častému brzdění a rozjezdům, tedy především v městském provozu. Naproti tomu například při dálničním provozu, kde je provoz většinou plynulý, již rozdíl ve spotřebě mezi běžným vozidlem a hybridem nebude tak veliký.
Ačkoliv hybridní automobily mají jak spalovací motor, tak elektromotor, existují tři hlavní typy této technologie, které různí výrobci nabízejí. Prvním typem je takzvaný sériový hybrid, k jehož pohonu slouží výhradně elektromotor. Spalovací motor je spojen pouze s generátorem a využívá se pouze jako zdroj elektrické energie pro pohon elektromotoru. Někdy bývají tyto vozy mylně označovány jako elektromobily. Druhý typ se nazývá paralelní hybrid, který jako hlavní zdroj síly pro pohon automobilu využívá benzínový motor. Elektromotor benzínovému agregátu v některých případech pomáhá, za určitých okolností je dokonce schopen pohánět vozidlo vlastní silou. Tento systém využívají hybridní automobily značky Honda, kde nese označení IMA (Integrated Motor Assist).
Další druh hybridních vozidel se nazývá sériově paralelní nebo kombinovaný hybrid. Jak je zřejmé z názvu, využívá prvky obou hybridních systémů – paralelního i sériového. Tento systém disponuje dvěma motory - spalovacím a elektromotorem, přičemž každý z nich může být použit nezávisle. Každý systém má své výhody a nevýhody, avšak největší výhodou paralelního systému, jako je například systém IMA, v porovnání s ostatními jsou jeho menší rozměry a nižší hmotnost. Tento systém je také méně nákladný z hlediska výrobních nákladů.
Mýtus druhý – Ovládání hybridu je složité
Většina lidí si myslí, že jízda s hybridním vozidlem je něco složitého, obává se odlišného způsobu řízení či speciálních tlačítek, které jsou označeny nesrozumitelnými zkratkami. V případě hybridních modelů Honda jsou tyto obavy zcela zbytečné – vše je naprosto identické jako u každého jiného automobilu. Model Insight může okamžitě a bez speciálního školení řídit každý, kdo někdy řídil vůz s automatickou převodovkou. Všechny ovládací prvky a způsob řízení se v ničem neliší od toho, co má každý řidič nebo řidička zažité. Stačí jen nastartovat otočením klíčku v zapalování a můžete vyrazit. V průběhu jízdy také není nutné provádět žádné zvláštní úkony, či sledovat neznámé ukazatele a kontrolky. Elektronika sama nastavuje jednotlivé jízdní režimy a řídí činnost hybridního ústrojí.
…A doplňování paliva – opět žádné speciální čerpací stanice, žádné speciální palivo nebo dobíjecí zařízení. Pouze běžný bezolovnatý benzín a zcela obyčejná čerpací stanice….
Mýtus třetí – Životnost baterií
Nejčastějším dotazem, který bývá spojován s hybridními vozy, je otázka životnosti baterií. Model Honda Insight používá poslední generaci baterií typu NiMH (Nikl-Metal-Hydrid), které jsou navrženy a dimenzovány na celou životnost vozu. Zkušenosti z minulých generací hybridních vozidel Honda toto tvrzení jenom potvrzují, a proto si může společnost Honda dovolit poskytovat nadstandardní prodlouženou záruku 8 let nebo 160 000 km na všechny součásti systému IMA, a to včetně baterií.
Více na E-flotila.cz.