Německý finanční gigant nehodlá nechat na internetu nikomu nic
Minulý týden oznámil generální ředitel německé Deutsche Bank Rolf Breuer, že finanční ústav uzavřel dohodu o spolupráci s největší evropskou softwarovou společností SAP a poskytovatelem internetových služeb America Online (AOL) Europe, která je napůl společným podnikem americké AOL a německého mediálního koncernu Bertelsmann. Německý bankovní obr zároveň vyčlenil na podporu svých globálních internetových projektů zahrnutých do takzvané Global E-Strategie ročně téměř miliardu eur. Peníze půjdou jednak z provozního zisku, jednak z případného prodeje balíků akcií velkých průmyslových podniků, jako například automobilky DaimlerChrysler či pojišťovny Allianz. Tyto prodeje by měl osladit nový daňový zákon (EURO 8/2000). Hodnota balíků akcií v držení Deutsche Bank se pohybovala na přelomu roku okolo 22 miliard eur. „Půjde o výměnu našich aktiv, budeme peníze investovat do banky budoucnosti, řekl Rolf Breuer k otázce prodeje akciových podílů v průmyslových a jiných „klasických odvětvích. Představitelé Deutsche Bank minulé pondělí oznámili i založení dvou fondů dotovaných sumou 150 milionů eur na podporu rozvoje internetových firem. Bohulibá činnost jistě přispěje k rozkvětu projektů začínajících nadšenců, zároveň bude mít banka jistotu, že jí s velkou pravděpodobností neunikne jediný talentovaný mozek či nápad. Prostředníků netřeba. Rolf Breuer ohlášené kroky finančního gigantu zdůvodnil především potřebou reformovat celou finanční branži, aby byla schopná fungovat v rámci virtuálního internetového světa. „Přeneseme Deutsche Bank do světa internetu, řekl doslova. Důvodů k tomu je dost. Například právě podle odhadů této největší německé banky vzroste během příštích pěti let objem obchodů na bázi e-commerce jen v Německu z loňských 1,6 miliardy euro na 400 miliard. Další velká německá banka WestLB odhaduje ve své sektorové studii, že v roce 2004 by mohl obrat elektronických obchodů v Evropě dosáhnout hodnoty 1,5 bilionu eur. Bankovní domy se budou muset při prosazování svých služeb v nejbližší budoucnosti hodně činit. Jejich role zprostředkovatele služeb a přístupu na finanční trhy je právě díky nástupu digitální ekonomiky nejvíce ohrožena. Naopak devizou zůstává silný potenciál pro poradenství a schopnost být profesionálním garantem uzavíraných obchodů. U Deutsche Bank však fyzický zákazník zůstane pánem. Internet je podle ředitele banky i přes veškeré úsilí k jeho podchycení stále jen doplňkovou nabídkou ke stávajícím filiálkám. „Jedno potřesení rukou bylo a bude vždy více než tisíc kliknutí myší, tvrdí Breuer. Firmy, pak i zaměstnanci. Strategická spolupráce Deutsche Bank se SAP zpřístupní služby bankovního domu více než třem tisícům společností, které softwarové aplikace SAP využívají. Obě společnosti tak budou moci společně budovat nová obchodní místa a trhy v rámci www stránek. Do konce roku 2002 hodlá banka uzavřít na takto vybudovaných celosvětových virtuálních trzích obchody v objemu 60 miliard eur. Deutsche Bank se zároveň se softwarovou firmou dohodla, že budou společně poskytovat finanční a obchodní služby pro elektronické obchodní transakce založené na platformě MySap.com, která od svého uvedení na trh zpřístupní každému ze zaměstnanců zatím zúčastněných zhruba tří tisíc společností běžně využívané obchodní aplikace SAP. Podle odhadů by mělo jít o potenciál klientů v řádech desítek milionů osob. Již v průběhu třetího kvartálu letošního roku tak budou moci oba partneři společně zvýšit počet osob a firem obchodujících díky aplikacím SAP a majícím zároveň přístup k finančním službám Deutsche Bank. Marketingová spolupráce s AOL by měla pro německý bankovní dům znamenat především nové možnosti v on-line bankovnictví a brokerských službách, které by tak mohly zásadně zvýšit jeho výkonnost. Jedna loď, a velká. Oznámené aliance jsou zatím poslední ze série navázaných vztahů mezi poskytovateli internetu či mobilního spojení a finančními institucemi, které hodlají své produkty nabízet on-line. Softwarová společnost SAP se spolu s AOL v alianci s Deutsche Bank rozhodně nebudou cítit osamoceně. Evropská bankovní jednička totiž nehodlá přenechat konkurenci bez boje ani kousek lákavého „e-koláče . Proto se její vedení rozhodlo, že na své straně musí mít hvězdy z oboru. Německá banka se může pochlubit uzavřenými dohodami o strategickém partnerství například s nejúspěšnějším evropským internetovým portálem a vyhledávačem Lycos, s mediálním gigantem RTL, španělskou bankovní skupinou LaCaixa nebo vydavatelstvím Frankfurter Allgemeine Zeitung. Dalším významným partnerem Deutsche Bank na internetovém trhu je například finská Nokia, která je světovou jedničkou v produkci mobilních telefonů. Díky tomuto spojenectví bude moci banka jako první finanční ústav v Německu nabídnout v těchto dnech své služby přes mobilní telefony prostřednictvím technologie WAP. Začal to člověk. Jednou z prvních významných investic směrem k podchycení internetového trhu byl člověk. Dnešní člen představenstva Deutsche Bank a ředitel pro sekci Global Technology and Services Hermann-Josef Lamberti byl před svým nástupem do banky v říjnu 1998 ředitelem počítačového koncernu IBM pro Německo. Právě pod jeho vedením připravil finanční dům svou globální e-strategii, která je mozaikou poskládanou ze strategických partnerství s nejvýznamnějšími společnostmi operujícími v oblasti internetu, vlastních miliardových investic a důkladné restrukturalizace celé společnosti a nabízených služeb. Jen pro letošní rok připravil Lambertiho tým více než 200 nových projektů a aktivit, které počítají s rozvojem produktů či služeb právě v rámci internetu. Jedním z prvních významných kroků při skládání mozaiky bylo ustavení dceřiné společnosti Deutsche Bank 24, která je retailovým specialistou operujícím on-line. Společnost zaměřená na drobnou klientelu byla loni schopna vykázat roční obrat uskutečněný prostřednictvím elektronického obchodu ve výši přibližně tří miliard marek. Nejdůležitějším partnerem DB 24 byl od prosince loňského roku nejnavštěvovanější internetový portál Yahoo!, se kterým by měla divize drobného bankovnictví spolupracovat v zákaznicky orientovaných bankovních službách. Přes portál se klient může například dostat k informacím o stavu svého konta nebo může využívat služeb oběma společnostmi společně vydávaných kreditních karet. DB 24 v lednu letošního roku oznámila, že připravuje ve spolupráci s telekomunikačním koncernem Mannesmann společný celoevropský projekt Tele-Commerze-Bank. Tento projekt byl zároveň jedním z posledních obranných kroků vedení koncernu Mannesmann předtím, než bylo nuceno 11. února kapitulovat před nepřátelskou nabídkou na převzetí od britské společnosti Vodafone AirTouch (EURO 7/2000). V této souvislosti informoval minulý týden německý deník Die Welt, že britský koncern Vodafone se kvůli nedávnému převzetí společnosti AirTouch a před několika týdny i Mannesmannu dostává do značných finančních potíží. Akcionáři Mannesmannu, kteří přistoupili na výměnu akcií, údajně přijdou v nejbližší budoucnosti zkrátka, neboť nebude na slibované dividendy. Důvodem je suma 24 miliard marek, kterou bude muset ročně Vodafone po nákupu obou firem odpisovat. Podle mluvčího této firmy je však informace nepravdivá a zmíněná suma nebude mít vliv na dosažení plánovaného zisku a rozdělení dividend. Závody ve zbrojení. Deutsche Bank se v pronikání na internet má co otáčet. Její konkurenti na domácím trhu vědí, že z případného zahálčivého spánku by se již nikdy nemuseli probudit. Německá Commerzbank tedy před několika dny oznámila partnerství s dceřinou společností Deutsche Telekomu - T-Online, která je největším poskytovatelem internetových služeb na místním trhu. Aliance pro oblast internet-bankingu bude podpořena i kapitálovým provázáním dceřiných společností obou firem - Comdirekt a T-Online. Další z velkých německých finančních domů, HypoVereinsbank, zase ustavila vlastní speciální sekci pro rozvoj internetových aplikací v oblasti firemního a realitního bankovnictví a oznámila, že bude tímto směrem v nejbližší době investovat 100 milionů eur.