PRAHA (zdf) – Propad tržeb v žebříčku maloobchodní elity vykazuje jako jediná společnost Delvita. Analytická firma Incoma Research odhadla její loňský propad obratu o tři stovky milionů. Šéfové národní pobočky s ohledem na strategii své mateřské společnosti konkrétní čísla za český trh neuvádí, slabší výkony ale netají. „Výsledky nebyly podle našich očekávání,“ potvrdil marketingový ředitel Delvity Miguel van Bussel.
Za slabší tržby podle něho může zejména současný pokles cen potravinářského zboží. „Má to obrovský vliv, na rozdíl od hypermarketů prodáváme především potraviny,“ uvedl van Bussel. Svůj díl na poklesu mělo i zavření dvou prodejen a srpnové záplavy, které vyřadily z provozu osm prodejen. Voda se na výkonech přitom podepisuje dodnes. „Pražský supermarket na Florenci stále vykazuje slabší výsledky než obvykle,“ potvrdil šéf marketingu. Vliv má jistě i pomalejší expanze. Analytik Zdeněk Skála z Incomy připomíná, že Delvita loni nejenže zavřela dvě prodejny, ale jako novou otevřela jedinou. Pomalejší expanze přitom už předloni vedla k poklesu obratu o 388 milionů korun. „Naše strategie není expandovat za každou cenu,“ dodal šéf marketingu.
Delvita totiž v posledním roce mění svoji strategii, čímž by mohla dosáhnout budoucího růstu. Starší prodejny, zejména v hlavním městě, podrobuje remodelingu. Nově se firma profiluje jako supermarket s důrazem na kvalitu, pohodlí a čerstvost. Proto například přestala používat slogan zdůrazňující nízké ceny a zrušila také diskontní privátní značku Lev-ně, čímž se výrazně odklání od tendence trhu kopírovat strategie hypermarketů. „Proč říkat to stejné? Pro nás je důležité odlišit se,“ řekl van Bussel.
Namísto levnější kategorie nyní nesou obchodní značku řetězce kvalitnější výrobky. Těch nyní Delvita prodává sto, do konce roku by se jejich sortiment měl rozšířit pětinásobně. Letos firma plánuje ke svým 93 obchodům přidat další čtyři prodejny.