Prodeje aut v Evropě se v srpnu dotkly dvacetiletého dna. Návrat na úroveň z předkrizových let lze očekávat nejdříve v roce 2017
Právníci a byrokraté mají naslouchat konstruktérům, kteří rozumějí technice. Automobilový průmysl nebude figurkou, s níž si pohrávají úředníci v Bruselu. Bojovná slova Matthiase Wissmanna, šéfa německého Sdružení automobilového průmyslu by mohla nezaujatému uchu znalému poměrů v Evropské unii znít jako bláhové přání. Díky zářijovým volbám v Německu se však tentokrát automobilky „ubránily“. Pomohla jim Angela Merkelová.
Výrobci se od roku 2008 potýkají s dramatickým propadem poptávky po nových osobních vozech v Evropě a letošních devět měsíců nepřineslo změnu k lepšímu. Oproti minulému roku trh klesl o pět procent, a byť si nejspíš momentálně sahá na dno, mnozí zaměstnanci automobilek ještě hodně dlouho klidně spát nebudou. Bojovná slova jsou namístě. Absurdní je, že se týkala emisí oxidu uhličitého.
Evropská komise letos rezignovala na jakoukoli snahu pomoci vyřešit nadbytek výrobních kapacit na kontinentě. Prý se „nenašel konsenzus“, jak prohlásil šéf pro automobilový průmysl při komisi Philippe Jean. O to intenzivněji eurobyrokraté nutí automobilky, aby přistoupily na další cíl snižování exhalací vozů. Do roku 2020 by měly podle nové dohody průměrné emise jednoho nově vyrobeného auta klesnout z loňských 132,4 gramu na 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Německá kancléřka v červnu nejprve oddálila přijetí dohody, načež se proti novým emisním limitům předminulý týden postavily kromě německých automobilek i francouzské koncerny PSA Peugeot Citroën a Renault. Samy rády uznaly, že závažnější otázka zní, kolik aut Evropa v roce 2020 bude vlastně vyrábět.
Čtyři miliony aut navíc Zavírání evropských závodů v současné dekádě zatím nelze rozhodně nazvat epidemií.
Opel skončil s produkcí v belgických Antverpách, Ford uzavřel výrobu tranzitů v anglickém Southamptonu, Fiat už nevyužívá továrnu v sicilském Termini Imerese. Tisíce lidí jsou bez místa, ale nejsou to desetitisíce. Rozhodnuto je rovněž o osudu několika dalších závodů, které do konce příštího roku v západní Evropě uzavřou Ford (Genk), Opel (Bochum), PSA Peugeot Citroën (Aulnay-sous-Bois) a Volvo (Uddevalla). Kapacita dalších zhruba 150 automobilek na kontinentě však nadále výrazně převyšuje současné možnosti trhu.
Více než polovina automobilových závodů v Evropě vykazovala v prvním čtvrtletí podle údajů poradenské společnosti IHS Automotive vytíženost pod 70 procenty, takže výroba generovala pouze ztrátu. Hranice ziskovosti se pohybuje mezi 75 a 80 procenty. Čím dál častěji se proto objevují nucené odstávky. Ford nejnověji kvůli slabé poptávce po malém vozu B-Max přeruší v říjnu na 13 dní provoz továrny v rumunské Krajově. Zaměstnanci budou pobírat 80 procent mzdy, stejně jako již jeden týden v září.
Generální ředitel evropské divize Fordu Stephen Odell v červenci upozornil, že dosavadní opatření sníží produkci v Evropě maximálně o dva miliony vozů ročně. Přesto bude přebytek kapacity v Evropě činit prý ještě čtyři miliony aut. Podobné prognózy potvrzují čísla IHS Automotive. Podle nich je v současné době kapacita evropských továren 26,1 milionu vozů, přičemž letos jich výrobci odhadem vyprodukují 18,7 milionu.
Trhy zemí unijní sedmadvacítky spolu s Islandem, Norskem a Švýcarskem přidruženým v rámci Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) za letošní rok pojmou méně než 12 milionů osobních aut. Něco se exportuje, ale co s těmi ostatními?
Zatímco prodeje klesají, slevy rostou. Zářijový index vypracovaný v Center for Automotive Research při Univerzitě Duisburg-Essen ukazuje, že na německém trhu dosahují pobídky prodejců v průměru rekordních 12,9 procenta. „Na změnu trendu to nevypadá, spíše naopak,“ uvedl pro německý deník Handelsblatt šéf centra Ferdinand Dudenhöffer. Prodejci podle něj mají problémy především s tím, jak přilákat do showroomů mladé lidi. A to německý trh klesl za osm měsíců letošního roku o 6,6 procenta, jen o málo hlouběji než ten celoevropský. V Česku se od ledna do srpna prodeje meziročně propadly o 9,8 procenta.
Seat se musí snažit Automobilky se s přetrvávající krizí potýkají různě. Volkswagen od jejího vypuknutí v roce 2008 upevňuje pozici evropské jedničky a míří za mnohokrát deklarovaným cílem stát se do pěti let největší světovou automobilkou. Přesto se bez osekávání nákladů neobešel. „V následujících měsících bude třeba utahovat opasky na všech úrovních, ve všech odděleních, ve všech regionech i továrnách,“ uvedl koncern v polovině letošního roku.
Prodeje skupiny Volkswagen od ledna do konce srpna v Evropě meziročně klesly o 4,8 procenta, jen o něco méně než průměr Evropy. Částečně ke zmírnění potíží pomohlo, že se od počátku roku prodává nová generace modelu Golf. Svým dílem přispěla osvěžená modelová řada Audi, Škody i Seatu.
A pozitivně se od loňska projevuje i vlastnictví Porsche.
I proto se po nepřesvědčivém začátku letošního roku ve druhém čtvrtletí provozní zisk skupiny vyšplhal na 3,44 miliardy eur. Koncem roku pak šéf koncernu Martin Winterkorn očekává provozní zisk na úrovni loňských 11,5 miliardy, což je prozatímní firemní rekord. Obrat vzrostl o devět procent na 52,1 miliardy eur.
Na rostoucím provozním zisku se mají rovnoměrně podílet všechny klíčové značky.
Snažit by se měl zejména Seat, který loni vykázal další z řady červených čísel, přesně minus 156 milionů. Finanční ředitel Volkswagenu Hans Dieter Pötsch pravil, že značka VW má zvýšit podíl provozního zisku na tržbách z loňských 3,5 procenta na více než šest procent, cílem Seatu je provozní marže pět procent, Škoda by měla minimálně udržet loňských 6,8 procenta.
Od roku 2019 by měla k ziskům koncernu významně přispívat modulární platforma MQB, kterou Volkswagen postupně zavádí do výroby. Ta podle odhadů analytiků finanční společnosti Morgan Stanley umožní zjednodušení produkce a roční úspory ve výši 19 miliard dolarů. Náklady na zavedení MQB dosahující 70 miliard dolarů už jsou v účetnictví, a tedy v suchu.
Pozitivní ztráta Nejdramatičtěji dopadla krize na koncern PSA Peugeot Citroën. Nejenže se výrazně propadly prodeje obou jeho značek, loni navíc PSA musel vytvořit alianci s koncernem General Motors a prodat mu sedm procent svých akcií. A také sáhnout k postupnému propuštění více než deseti tisíc zaměstnanců do konce tohoto roku. Letos však zatím výsledky nevypadají strašlivě. PSA během prvního pololetí vykázal provozní ztrátu 65 milionů eur, obrat klesl o 3,8 procenta na 27,7 miliardy eur.
Čísla, která pozitivně překvapila analytiky, vylepšily mimo jiné prodeje aut koncernu v Číně. Zájem o nedávno uvedené modely předčil očekávání, jak prohlásil generální ředitel koncernu Philippe Varin. Jde především o Peugeot 208 a 2008, velmi slušně se prodává i řada luxusnějších Citroënů DS. „Oživení koncernu probíhá rychleji, než jsme čekali,“ dodal finanční ředitel PSA Jean-Baptiste de Chatillon. Do černých čísel se však koncern nejspíš nedostane ani v příštím roce.
Vedení PSA chce nyní ještě více upevnit pozici v Číně. Podle agentury Bloomberg uvažuje o tom, že by svému partnerovi, společglobal nosti Dongfeng Motor, nabídlo část akcií. Ze získaných prostředků by francouzský koncern mohl financovat další mimoevropskou expanzi, která mu pomůže zbavit se závislosti na evropském trhu. Oproti Volkswagenu (loni v zemi prodal 2,8 milionu aut), General Motors anebo Fordu v Číně PSA zaspal, loni tam však vyrobil už 440 tisíc vozů a po nedávném otevření čtvrté společné továrny s Dongfeng Motor může příští rok vyprodukovat téměř milion aut.
Miliardy na cestě Kouzlo přitažlivých novinek funguje i v případě Opelu. Prodeje německé značky amerického koncernu General Motors (GM) klesaly pomaleji mimo jiné díky novému modelu Mokka, který je podobně jako Peugeot 2008 oplastovaným „dobrodruhem“ do města, jen o něco větším. Přesto má Opel problémů dost. Během prvního pololetí vykázal GM v Evropě ztrátu 285 milionů dolarů, o 400 milionů nižší než loni. Lepší využití kapacity továren a osekávání zbytečných nákladů byly údajně stěžejními důvody. Za celý rok očekává GM ztrátu v Evropě pod 1,8 miliardy dolarů, tedy zhruba 1,3 miliardy eur.
Automobilka podobně jako Ford přeruší na několik říjnových dní produkci, konkrétně modelů Corsa a městského miniauta Adam v Eisenachu, protože zejména poptávka po Corse vázne. A starosti evropské divizi GM musí dělat i Chevrolet, který navzdory jihokorejskému původu zaznamenává letos v zeautomobilový mích sedmadvacítky mnohem větší propad než třeba Hyundai.
General Motors hodlá do konce roku 2016 investovat další čtyři miliardy eur do nových evropských modelů Opelu. V září oznámenou injekci ve výši 130 milionů eur dostane závod v Kaiserslauternu na výrobu motorů a částí karoserie pro modely Astra a Insignia. Koncern rovněž minulý týden uvedl, že v jeho továrně ve španělské Zaragoze se budou od konce roku 2016 vyrábět dodávky ve spolupráci s PSA Peugeot Citroën.
Vůči potenciálnímu vstupu čínské automobilky Dongfeng Motor do PSA Peugeot Citroën viceprezident General Motors Steve Girsky podle agentury Reuters nic nemá. Zároveň GM nehodlá svůj sedmiprocentní podíl ve francouzském koncernu zvyšovat. „Koupili jsme sedm procent nikoli kvůli tomu, že bychom chtěli významně ovlivňovat PSA, ale protože jsme jim chtěli pomoci s nedostatkem prostředků,“ řekl Girsky agentuře.
Americká spása Jen o málo strmější propad v prodejích než Opel smutně sledovalo v uplynulých pěti letech vedení evropské divize Fordu. Podobně jako GM pro letošní rok předpokládá americký koncern ztrátu na úrovni 1,8 miliardy dolarů a podobně jako v případě General Motors tyto ztráty budou sanovat zisky ze zbytku světa.
První pololetí Ford of Europe absolvoval se ztrátou 810 milionů dolarů, přičemž provozní marže činila minus 5,7 procenta. Do negativních výsledků se údajně promítly náklady na restrukturalizaci ve výši 291 milionů dolarů. V samotném druhém čtvrtletí se provozní marže vyšplhala na 4,6 procenta. Každopádně globální strategie One Ford vytvářet jednotné modely pro celý svět musí na našem kontinentu ještě dozrát. Podle automobilky by se do černých čísel v Evropě měla divize překlopit v roce 2015.
Ford se momentálně snaží důrazněji prosadit na ruském trhu, kde bude podle nejnovějších zpráv spolupracovat s tamní společností Sollers. V oblasti Sankt Petěrburgu, v Moskvě a v Tatarstánu hodlá vybudovat střediska pro výzkum a vývoj, jež by měla zlepšit pozici fordů na tamním trhu. Ten sice letos meziročně klesl jako ten evropský o pět procent, nicméně Ford hraje o jeho budoucí potenciál.
Americké peníze drží vysoko nad vodou rovněž italskou skupinu Fiat. Šéf celého koncernu Sergio Marchionne prozíravě před dvěma lety koupil majoritu v Chrysleru a teď si nemůže stěžovat. Zatím je Fiat-Chrysler díky americké akvizici trvale v plusu. Fiat by se v Evropě chtěl do černých čísel dostat v roce 2016, nicméně zatím prodělával přibližně půl miliardy eur ročně. Mizernou situaci v italských továrnách hodlá Marchionne vyřešit tím, že se v nich budou vyrábět luxusní auta s vyššími maržemi, například pod značkou Maserati. Tento plán je však zatím u ledu, stejně jako ohlášený vstup Alfy Romeo na severoamerický trh. Prokleté embargo Šestiletý půst na evropském trhu neprospěl ani Renaultu. Francouzská součást aliance RenaultNissan vykázala za první letošní pololetí provozní ztrátu 249 milionů eur. Podepsalo se na ní jednak embargo, které zasáhlo Írán a kvůli němuž Francouzi prozatím přišli o více než půl miliardy, a jednak bankrot společnosti Better Place spolupracující s Renaultem na infrastruktuře pro elektromobily. Aspoň že provozní marže na každém vyrobeném autě vzrostla na 2,9 procenta. Obrat koncernu klesl v pololetí o 0,9 procenta na 20,4 miliardy eur.
Renault po dohodě s odbory sníží počet pracovních míst ve Francii o 7500 do roku 2016. Zároveň se letos zmrazí mzdy a pracovní týden bude místo dosavadních 32 činit 35 hodin. Francouzské automobilce pomáhá japonský Nissan, velmi dobré výsledky vykazuje rovněž rumunská značka Dacia. Ta se od svého vzkříšení stala synonymem pro úspěšnou výrobu nízkonákladových aut.
Asijské automobilky prošly v Evropě důkladným očistcem podobně jako ty evropské. Prodeje Toyoty klesly za uplynulých šest let o více než třetinu, v případě Hondy či Mazdy platí totéž. Nastalá situace je přinutila přehodnotit plány a minimalizovat náklady stejně jako jejich evropskou konkurenci. „Prodávali jsme sice o třetinu více aut, ale ztráty šly do stovek milionů eur. Naše struktura nákladů byla úplně špatná,“ citoval šéfa Toyoty Europe Didiera Leroye server Automotive News Europe. Evropská divize značky se dostala do černých čísel teprve v minulém fiskálním roce, který skončil posledního března 2013.
„Pokud hovoříte se zástupci většiny automobilek, je to samá bída s nouzí. Náš příběh je ale úplně opačný,“ řekl témuž serveru šéf evropské Mazdy Jeff Guyton. Mazda se spolu s Hondou zatím drží v elitním klubu osmi značek, jimž od ledna do srpna v Evropě oproti stejnému období loni vzrostl počet prodaných aut. Ostatními jsou Dacia, Mercedes, Kia, Jaguar, Land Rover a Seat.
Viditelný vzestup během uplynulých šesti let mezi asijskými výrobci zaznamenal především koncern Hyundai Motor zahrnující značky Hyundai a Kia. Jeho současný kombinovaný podíl na trhu převyšující šest procent ho dokonce pasuje na asijskou jedničku. A vlastně je jedno, zda se tak stalo díky prodloužené garanci, anebo vzrůstající kvalitě jihokorejských aut.
V nejnevhodnější okamžik pro evropské automobilky se osmělují také Číňané. Automobilka Changan uzavřela smlouvu s ruským distributorem a hodlá v zemi příští rok prodat 12 tisíc vozů. Qoros 3 jako první čínský model letos získal 5 hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP a zahajuje prodej na Slovensku.
Hitem je Brazílie PSA Peugeot Citroën a Renault se nepřiklonily koncem září v otázce emisí oxidu uhličitého k německému postoji pro modré oči Angely Merkelové. Renault poslední dobou významně spolupracuje s koncernem Daimler, PSA si rozumí s General Motors. Kooperace mezi automobilkami je přitom základem toho, aby se udržely v centru dění.
Iluzi, že by evropský trh táhl prodeje nových aut, momentálně nepodléhá žádný z výrobců. Většina lidí z oboru spíše soudí, že návrat na úroveň z předkrizových let lze očekávat nejdříve v roce 2017 a spíše až okolo roku 2020. I proto se dnes každá evropská automobilka poohlíží po byznysu v zámoří.
Nejnovějším lákadlem je Brazílie. Automobilky plánují podle agentury Bloomberg v zemi, která je v současnosti čtvrtým největším automobilovým odbytištěm světa, investice v celkové výši přesahující 30 miliard dolarů. O slovo se hlásí hlavně luxusní výrobci, jako je Audi, BMW a Mercedes. Audi bude v Sao José dos Pinhais vyrábět sedan A3 spolu se sportovně užitkovým modelem Q3, Mercedes hodlá produkovat nedaleko Sao Paula sedany a malé SUV. BMW se usídlilo ve státě Santa Catarina. Společně doufají, že se brazilský trh luxusních aut do roku 2017 ztrojnásobí. Celková tamní produkce osobních vozů by za tu dobu měla vzrůst ze současných 4,3 milionu na 5,7 milionu aut.
Srpnové prodeje aut v Evropě byly nejhorší od roku 1990. Ty zářijové by se měly objevit co nevidět. Horší už to ale nebude. Evropské automobilky si nicméně od osekávání nákladů jen tak neodpočinou. Současná bída s nouzí tady bude totiž ještě docela dlouho.
Kam se poděly dva miliony
Prodeje osobních vozů v zemích Evropské unie a EFTA v letech 2008 až 2013, v období leden až srpen (vývoj podílu na trhu v procentech)
Celý trh EU a EFTA (Island, Norsko a Švýcarsko)
VW Group 25,0
Aliance Renault-Nissan
12,3
PSA Peugeot Citroën
GM Group
9,7
Ford
BMW Group
Hyundai Motor 6,2
Fiat Group
6,2
Daimler
5,6
Toyota Group
4,3
Zdroj: ACEA
HUBENÝ ROK Vybrané koncerny a jejich jednotlivé značky, prodej aut v Evropě v období leden až srpen 2013 (v závorkách meziroční změna v procentech)
VW Group 2 037 643 (-4,8 )
Seat 194 753 (+9,0)
Ostatní 31 687 (-6,0 )
Škoda 322 443 (-3,8)
Audi 467 011 (-3,6 )
Volkswagen 1 021 749 (-7,9 )
Aliance Renault-Nissan 996 450 (-2,8 )
Dacia 193 640 (+18,3 )
Nissan 283 393 (-4,3 )
Renault 519 417 (-8,2 )
PSA Peugeot Citroën 899 417 (-12,3 )
Citroën 406 007 (-14,4 )
Peugeot 493 410 (-10,5 )
GM Group 647 784 (-8,2 )
Chevrolet 101 128 (-21,6 )
GM (US) 289 (-18,6 )
Opel/ Vauxhall 546 367 (-5,2 ) Ford 596 517 (-7,1 %)
BMW Group 514 864 (-0,8 %)
Mini 98 596 (-3,6 )
BMW 416 268 (-0,1 )
Hyundai Motor 508 704 (-1,3 %)
Kia 223 519 (+0,4 %)
Hyundai 285 185 (-2,7 %)
Fiat Group 507 751 (-8,9 )
Alfa Romeo 44 866 (-31,2 )
Lancia/ Chrysler 51 281 (-23,5 )
Jeep 14 934 (-21,6 )
Ostatní 3093 (-17,6 )
Fiat 393 577 (-2,1 )
Daimler 454 870 (+3,7 )
Smart 43 891 (-10,5 )
Mercedes 410 979 (+5,5 )
Toyota Group 350 805 (-5,4 )
Lexus 13 844 (-27,0 )
Toyota 336 961 (-4,3 )
Zdroj: ACEA
O autorovi| Tomáš Pohanka • pohanka@mf.cz