ZVÝŠENÍ POČTU GYMNÁZIÍ Hospodářská komora je sociální partner ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Ze zákona spolupracuje s orgány státní správy při profesním vzdělávání a vyjadřuje se k zásadním dokumentům rezortu, zejména k dlouhodobému záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy.
ZVÝŠENÍ POČTU GYMNÁZIÍ
Hospodářská komora je sociální partner ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Ze zákona spolupracuje s orgány státní správy při profesním vzdělávání a vyjadřuje se k zásadním dokumentům rezortu, zejména k dlouhodobému záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy. Proto Hospodářská komora Opava nemůže přehlédnout oznámení ministryně školství Petry Buzkové o zvýšení počtu gymnázií. Hospodářská komora Opava považuje za zákonné právo a povinnost vyjádřit se k plánu na zvýšení počtu gymnázií.
- Oznámený plán ministryně odporuje analýze a závěrům, na kterých byl následně sestaven dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy. Pro další případnou vzájemnou komunikací mezi MŠMT a Komorou je nezbytné vypracovat novelizovaný návrh dlouhodobého záměru na základě prohloubené analýzy a závěrů z ní formulovaných.
- Hospodářská komora Opava dlouhodobě eviduje potřeby zaměstnavatelů v regionu a jejich požadavky na absolventy středního vzdělávání. Zejména s výučním listem v oborech strojírenských a stavebních. Tento dlouhodobý trend potvrzují i údaje úřadu práce. Z toho důvodu je plán ministryně školství proti potřebám a zájmům regionu.
- Gymnazijní vzdělání mělo v republice historicky vysokou úroveň a absolventi požívali vážnosti. Lze vyvodit, že zvýšení počtu gymnázií, snadná dosažitelnost přijetí ke studiu na těchto školách spolu se zavedeným způsobem financování středních škol podle počtu žáků budou mít za následek snížení kvality absolventů. Řetězovou reakcí pak bude snížení úrovně absolventů vysokých škol.
- Z obecně známého a vědecky doloženého rozložení intelektuálních a vzdělávacích schopností populace lze vyvodit i maximální možné procentní podíly žáků, kteří mohou uspět na gymnáziích, při středním vzdělávání s maturitou a při středním vzdělávání s výučním listem. Plán ministryně školství to pomíjí.
- Z obecně známých zásad řízení a organizace práce ve výrobních procesech lze stanovit potřebu odborně vzdělaných zaměstnanců ve výrobní sféře. Plán ministryně školství elementární zásady řízení výrobního procesu pomíjí.
- Koncepce rozvoje regionu je postavena na materiálovém a výrobním základě, jeho dopravní obslužnosti a poptávce odběratelů. Právem proto výrobní sféra očekává od školství absolventy odpovídajících potřebných profesí s potřebným stupněm vzdělání. Bude-li v souladu s plánem ministryně školství umožněn větší počet absolventů gymnázií, prohloubí se stávající nedostatek odborně vzdělaných absolventů středních škol. Chybějící lidské zdroje budou následně zatěžovat státní rozpočet nákladem na rekvalifikace absolventů, případně vyvolají náklady na získání kvalifikace pracovníků ze zahraničí.
- MŠMT dosud neiniciovalo účinné legislativní kroky pro participaci budoucích zaměstnavatelů na vzdělávání odborníků. Plán ministryně školství volí cestu pro rezort ekonomicky nejúspornější, a proto nejsnadnější zvýšením počtu gymnázií.
Břetislav Tůma, předseda představenstva OHK Opava
Tuto část připravuje Hospodářská komora ČR