ÚČTY ZA PROTESTY ODBORÁŘŮ - Téměř milion lidí se v úterý minulý týden zapojilo do hodinové výstražné stávky proti vládním reformám. Práci přerušily jen tři stovky tisíc z nich. Účty za stávku zatím nejsou vyčísleny, škody zaměstnavatelů ale nebudou velké. Největší dopady měla stávka na dopravu.
I když odboráři označují výstražnou stávku proti reformě za největší protest od počátku devadesátých let, vicepremiér Petr Nečas upozorňuje, že podpora stávce byla velmi rozdílná. Poukazuje hlavně na to, že na železnici se do protestu zapojila aktivně jen Federace strojvůdců, naopak vlivné Odborové sdružení železničářů sice akci podpořilo, ale práci nepřerušilo.
Z nejsilnějšího svazu Kovo se 140 tisíci členy zastavilo práci asi třicet tisíc lidí. To Nečas považuje za zlomek z asi pěti milionů pracujících osob v Česku. Označovat akci slovem „celostátní“ je proto podle něj přehnané. „Smysl této stávky je politický a dost dobře nechápu, proč si někdo bere za rukojmí své spoluobčany,“ říká Nečas.
Největší škodu mají dráhy
Právě „obyčejné“ lidi postihla stávka nejvíce. V mnoha městech se zastavila městská hromadná doprava. Stávka také narušila provoz zhruba tisíce vlaků v dálkové a regionální dopravě. Některé spoje byly zcela zrušeny, například rychlíky mezi Prahou a Českými Budějovicemi nebo mezi Prahou a Brnem. A tak asi největší škodu – přes 7,5 milionu korun – vyčíslily za stávku České dráhy. Na mnoha místech musely objednat náhradní autobusovou dopravu, do škod počítají také ušlé tržby za odřeknuté vlaky.
Menší výpadky bez větších dopadů pocítily i některé firmy. V mladoboleslavské Škodě Auto kvůli hodinovému prostoji zaměstnanců sjelo z linek asi o dvacet aut méně než obyčejně. „My to jako škodu nevyčíslujeme, ta auta se vyrobí později a plán bude splněn,“ nevidí problém mluvčí automobilky Jaroslav Černý. To konkurenční TPCA v Kolíně ani nemusí nic dohánět. „U nás nestávkoval nikdo,“ potvrzuje mluvčí Klára Bačová. Problém nemá ani dodavatel autobrzd, jablonecký TRW Lucas Varity. „Odbory se u nás sice ke stávce přihlásily, ale pracovalo se a výroby se to nijak nedotklo,“ potvrzuje ředitel společnosti Vladimír Zákoucký.
Na stavbách liberecké společnosti Syner sice část pracovníků stávkovou hodinku dodržela, práce se ale nezastavila. „Sezonní a zahraniční dělníci neměli proč stávkovat, takže žádné zpoždění nehrozí,“ ujišťuje mluvčí firmy Ondřej Paclt. Problémy nemají ani mnohem menší podniky. „Nás to nezajímá – ani podnikatele, ani pracovníky,“ tvrdí šéf Asociace podnikatelů Bedřich Danda. V malých firmách do 50 zaměstnanců podle něj lidé dobře vědí, jestli si mohou na hodinu dovolit přerušit výrobu, aby nepoškodili svého zaměstnavatele. „Vím, že v některých podnicích stávkovali, ale o svém volnu, místo polední přestávky,“ dodává.
Tak to bylo i ve větších podnicích, jako je Mostecká uhelná nebo Opatovická elektrárna. „Pracovníci stávku podpořili jen demonstrativně, a kdo mohl, stávkoval během oběda,“ potvrzuje mluvčí obou firem Liběna Novotná. Celkové škody ale ještě nejsou známy. „Konkrétní dopady vyhodnocujeme,“ uvádí předseda Unie malých a středních podniků David Šeich.
Taxikáři zneužili stávky k vlastním cílům
Taxikáři v Praze využili protestu k vlastním cílům a blokovali příjezd k pražskému letišti. Odborovému sdružení Taxi Praha, které má spojitost s taxikáři ze stanoviště na pražském Staroměstském náměstí a jsou ve sporu s magistrátem, vadí, že jejich vozy nemohou jezdit přímo před haly letiště, kde má stání firma AAA. Letiště tak muselo kvůli blokádě otevřít více přepážek, aby cestující nezmeškali spoje, ale samotný letecký provoz narušen nebyl. Primátor Pavel Bém označil jednání taxikářů za „hyenismus nejhrubšího zrna“, protože podle něj zneužili stávku k prosazení vyššího jízdného.
Asociace samostatných odborů, která se připojila k vyhlašovateli protestu – Českomoravské konfederaci odborových svazů – zase nezákonně zablokovala pražskou magistrálu. Za to hrozí odborářům pokuta. „Každý odpovídá za škodu způsobenou porušením právních povinností. Za zablokování významné dopravní cesty nepochybně hrozí pachateli takového přestupku pokuta,“ potvrzuje náměstek ministra spravedlnosti František Korbel.
Také nevylučuje, že České dráhy mohou vymáhat náhradu škody. „O tom však může rozhodnout výhradně soud,“ dodává. Podle analytiků je vliv hodinové stávky na národní hospodářství zanedbatelný, v ročním úhrnu hospodaření firem i stávkujících zaměstnanců nehraje podle ekonoma Pavla Mertlíka prakticky žádnou roli.