Síť výměnných pobytů Airbnb je skvělý vynález pro turisty a špatná zpráva pro hoteliéry
Popoví muzikanti nadávají, že musejí na stará kolena jezdit po koncertech, aby si vydělali; na prodeji nahrávek už dnes kvůli YouTube, iTunes a podobným výmyslům nezbohatne ani Mick Jagger. Autor tohoto textu s podobným znepokojením sleduje, jak zájem o jeho branži upadá; v době internetu je žurnalistou každý, kdo umí zapnout počítač. A knihkupci – pamatuje je ještě někdo vůbec?
Řady těch, jejichž živobytí internetová ekonomika ohrožuje, čerstvě rozšiřují hoteliéři.
Jedním z hlavních důvodů je obrovský úspěch sociální sítě společnosti Airbnb, jež se zabývá zprostředkováním výměnných pobytů svých členů-klientů. Stejně jako eBay (nebo české Aukro) nechá lidi prodávat bez prostředníka cokoli od univerzitního prstenu po ojetý automobil a z každé transakce pobírá mírný poplatek, nabízejí si lidé přes Airbnb ubytování, obvykle krátkodobé. Host zaplatí hostiteli předem smluvenou částku, z níž si firma kousek odloupne (výše této provize se mění podle země, délky pobytu a celkové ceny).
Právě tento obchodní model odlišuje Airbnb od podobných sítí provozovaných přes internet, jako jsou Home Exchange nebo Couchsurfing. U nich zaplatíte za členství poplatek (od zhruba deseti dolarů za měsíc až po 500 dolarů ročně za takzvaný prémiový servis). Vše další je zdarma na bázi barteru, dvou- či vícestranného: buď necháte u sebe týden bydlet Josého Manuela a sami jedete na tu dobu do Lisabonu, nebo José Manuel bydlí u vás, zatímco vy jste v Moskvě u Vladimira Vladimiroviče, který je zase na Sicílii u Silvia, a tak dále.
Vítězové a poražení U Airbnb je členství zdarma, firma vydělává na provizích. A vydělává patrně dobře. Ačkoli žádná čísla na toto téma nezveřejňuje, časopis Forbes odhaduje její tržní hodnotu na 2,5 miliardy dolarů. To celé s sebou nese úžasné možnosti a nejedno riziko.
„Abychom my vyhráli, nikdo nemusí prohrát,“ říká zakladatel, majitel a šéf firmy Brian Chesky. Ne každý jeho názor sdílí. Například American Hotel & Lodging Association, svaz hoteliérů, se obává úbytku zákazníků.
Každé procento nárůstu obratu Airbnb znamená pět promile ztráty pro hotely v dané lokalitě, jak zjistil tým vědců z Boston University. Porovnával data vývoje hotelových tržeb v texaských městech, v nichž Airbnb působí, s těmi, kde firma – zatím – klienty nemá.
Nepřekvapí přitom, že trpí zejména segment nejlevnějších soukromých ubytovacích zařízení, zatímco pro velké drahé hotely Airbnb konkurenci nepředstavuje.
A existují i další argumenty proti. Lidé, kteří někam přijedou na týden, mají nejen sklon mít po ruce více peněz než stálí obyvatelé, ale také jim méně hrozí střízlivost, mají sklon víc a hlučněji se bavit a vůbec nedbat na dobré vztahy se sousedy. Hotel je na to zařízen, což se promítá do cen, jež jsou pak logicky vyšší než ty, za něž nabízejí ubytování hostitelé na Airbnb.
Odpuštění se ovšem získává lépe než povolení. Chesky si toho v roce 2007, když firmu zakládal, byl zjevně dobře vědom. Kdyby byl žádal jednotlivá města v USA či kdekoli jinde po světě o možnost povolit de facto nelicencovaný kvazi hotelový provoz, stoprocentně by narazil. Jenže on prostě byznys rozjel a právní otázky řeší za pochodu. Ne nadarmo jej časopis Fortune zařadil na šesté místo nejvlivnějších podnikatelů za rok 2013.
Města se brání První z nich je pochopitelně otázka zdanění příjmu. Firma nabízí každému hostiteli daňového průvodce a jednoduché pořízení příslušných dokladů. Plus, aby byla z obliga, má ve svých obchodních podmínkách zakotveno, že se pronajímatel bude řídit zákony a vyhláškami platnými v jeho lokalitě.
Šedá však je všechna teorie: největších 35 pronajímatelů v New Yorku loni dohromady utržilo 40 milionů dolarů. Město však krátkodobé pronajímání bytů výslovně zakazuje. Byt je bytem tehdy, když v něm bydlíte déle než měsíc, jinak jste automaticky hotelovým hostem.
Důvod tohoto omezení je překvapivě rozumný: v New Yorku je nájemné velmi komplikovaně a důsledně regulováno. Kdo tedy platí za třípokojový byt pouze dva tisíce dolarů (asi 40 tisíc korun) měsíčně, nemá na tom ještě vydělávat bokem, zní úřední logika.
Lépe na tom nejsou ani města, která výši nájmů více nechávají na neviditelné ruce trhu. Například v Berlíně stouply nájmy od října 2012 do října 2013 o devět procent. Podle tamních úřadů je to následek toho, že mnoho majitelů bytů je raději pronajímá krátkodobě a dráž, než aby se spokojilo se stálým, ale nižším příjmem z dlouhodobého pronájmu. Berlínští radní se proto rozhodli zvednout daň z krátkodobých pronájmů. Doufají, že se tak na běžný trh vrátí až 12 tisíc bytů, což by mělo nájem vrátit na úroveň, kterou si běžní Berlíňané mohou dovolit.
Jinak na to jde starosta San Franciska Edwin Lee. Už v roce 2012 založil iniciativu Sharing Economy Working Group, která sdružuje provozovatele služeb na principu peer-to-peer: pronájmy aut, pomoc v domácnosti, kutilské služby atd. Nakolik se jeho projektu daří zabránit „berlinizaci“, není jisté. Jak s nadsázkou napsala internetová publikace Slate Magazine, „nájmy jsou ve Frisku tak vysoké, že žádný Airbnb jim už neublíží“.
Na vážnější notu to komentoval Steven Jones z tamního listu Bay-Guardian, jenž sám svůj byt nějakou dobu přes Airbnb pronajímal, než se stal jedním z kritiků firmy: „Rozumím individuální motivaci těch, kteří byty pronajímají, a soucítím s nimi. Jenže tyto jednotlivé počiny pomáhají vytvářet občanský a společenský problém.“
Airbnb v číslech
ve světě…
2,5 miliardy dolarů – odhadovaná tržní hodnota firmy
119,8 milionu dolarů – tolik investic rizikového kapitálu
firma získala v letech 2012–2013
9 milionů ubytovaných hostů (do konce roku 2013)
5 milionů ubytovaných hostů (jen za rok 2013)
2,4 milionu stažení aplikací pro iPhone
300 000 nabídek pronájmu po celém světě
(ve 35 000 městech ve 192 zemích)
75 procent obratu generuje firma mimo USA
Zdroj: tyinternety.cz, Forbes
…a v Česku
1500 nabídek ubytování
21 000 ubytovaných turistů za rok 2012, což představuje
nárůst 324 procent ve srovnání s rokem 2011
(za rok 2013 ještě nejsou čísla k dispozici)
7400 celkový počet českých klientů v zahraničí
za rok 2012 (meziroční nárůst 317 procent)
Turisté s Airbnb v Česku průměrně strávili 4,2 noci.
Na Nový rok 2013 se tímto způsobem
v Česku ubytovalo více než 1000 lidí.
Každé procento nárůstu obratu Airbnb znamená pět promile ztráty pro hotely v dané lokalitě, zjistil tým vědců z Boston University.
O autorovi| Daniel Deyl, deyl@mf.cz