Na konci června proběhlo setkání soutěže OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK – OCP. O etice a etiketě diskutovali hosté s Eliškou Haškovou Coolidge.
Eliška Hašková Coolidge
Autor: Helas
Když si zadáte do Googlu termín „etika“ zjistíte, že se jedná o filozofickou disciplínu, která zkoumá morálku nebo morálně relevantní jednání a jeho normy a zabývá se teoretickým zkoumáním hodnot a principů, které usměrňují lidské jednání v situacích, kdy existuje možnost volby prostřednictvím svobodné vůle. Oproti tomu „etiketa“ je součástí společenského mravu. Její pravidla jsou původně nepsaná a někdy není jasné, proč se určité chování předepisuje nebo naopak zakazuje. Většinou však zpříjemňuje vzájemný styk (například zákaz mlaskat při jídle) a často vyjadřují jistou zdrženlivost a respekt k ostatním, k ženám a starším (například přednost u stolu, ve dveřích). Zjednodušeně se dá říci, že etika je morálním základem, zatímco etiketa je soubor naučených dovedností, pravidel v podnikání nebo chování ve společnosti.
Jak vnímá důsledky etiky a etikety v českém a americkém prostředí sdělila hostům paní Eliška Hašková Coolidge, která byla hostem 2. klubového setkání soutěže OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK – OCP. Setkání se uskutečnilo koncem června v klášteře Minoritů sv. Jakuba. Speciální asistentku 5 amerických prezidentů, spoluautorku úspěšné knihy etikety pro děti a ředitelku agentury Coolidge Service Consulting, naučila základům chování a morálky její rodina, vzor měla především v babičce, dědečkovi a tatínkovi. Podle ní má většina mladých lidí v dnešní době problém s etikou a tím pádem selhává společenské a morální chování po celém světě. Zákonem se etika v podnikání neupevní, je potřeba vychovávat člověka již od dětství k tomu, aby žil tak jak má. Všechno je potřeba naučit se, včetně respektu k druhým lidem.
Hlavním rozdílem v podnikání žen a mužů je podle paní Haškové Coolidge to, že ženy více myslí jako MY, muži spíše jako JÁ. Ženy mají také větší schopnost naslouchat a mají větší potřebu se neustále sebezdokonalovat. Muži vidí většinou jen jednu cestu, ženy z ní dokáží odbočit a najít si náhradní. Úspěch v podnikání leží na několika základních kamenech – organizovat – delegovat – dozorovat – chválit – děkovat – důvěřovat – naslouchat.
Během diskuse zástupce generálního partnera, pan David Řehoř, Head of Cashmanagement Sales GE Money Bank poodhalil dámám etický kodex firmy. I ostatní dámy se do diskuse zapojily, ptaly se paní Haškové Coolidge na její pocity po návratu do vlasti, jak vnímá české podnikání nebo zda někdy udělala i ona sama nějaké společenské faux pas.