Menu Zavřít

Hostingu se u nás daří jako nikdy předtím. Trendem je predikovatelnost IT s ohledem na růst byznysu, říká výkonný ředitel ČMIS

24. 1. 2022
Doba čtení: 4 minuty
Autor: ČMIS
Pavel Hofrichter je výkonným ředitelem společnosti Českomoravské informační systémy (ČMIS) zabývající se poskytováním cloudových i tradičních IT řešení. Ve svém komentáři pro Euro.cz se zamýšlí nad úrovní hostingových služeb dostupných v Česku a zároveň i nad tím, jak se tomuto odvětví v našich zeměpisných šířkách aktuálně daří.

První velká veřejná hostingová centra u nás začala zhruba před deseti lety růst jako houby po dešti a cloud byl tehdy ještě horkou novinkou. Od té doby se posunul nejen hardware, ale i celé pojetí služby – dávno nestačí samotný hosting, klienti vyžadují zajištění kompletní IT infrastruktury, nepřetržitého monitoringu, zálohování a podpory. Zároveň se nepotvrdila dominance světových hráčů – čeští poskytovatelé jim zdatně konkurují.

Na trhu je tak k vidění spousta skvělých inovací stejně jako starých neduhů, které si firmy nesou jako dlouhodobou zátěž. V zásadě je spojuje jedna věc: chtějí bezúdržbovou IT infrastrukturu, která bude růst společně s jejich byznysem. Jako obchodník jsem se proto naučil pohlížet na problematiku hostingu komplexně. Klienti se dnes zajímají především o dostupnost služeb a jejich ekonomickou stránku. Právě byznysová spolupráce a nastavení produktů je jedním z trendů, které budou hrát v následujících letech prim.

IT dostane lidský rozměr

Zatímco výkon si lze snadno koupit, trh stále naráží na nedostatek kapacit. A to včetně interních IT oddělení. Diskuze se proto od surového výkonu přesunula k lidem, kteří se o IT provoz starají. Navíc málokterý manažer ví, co jaká konfigurace serverů v reálném provozu znamená. Hlavní slovo tak dostává byznys a dlouhodobá spolupráce. Hostingové služby zkrátka získaly nový, lidštější rozměr.

Pandemie mění situaci. Firmy by se měly bát úniků dat kvůli zaměstnancům více než hackerů, říká šéf Safeticy Brulík
Přečtěte si také:

Pandemie mění situaci. Firmy by se měly bát úniků dat kvůli zaměstnancům více než hackerů, říká šéf Safeticy Brulík

V praxi to znamená dvě věci. Zaprvé, při nastavení služby se bavíme o kapacitách infrastruktury, financích, ekonomice a úsporách. Případně o nastavení jednotlivých produktů a služeb. Zadruhé, klienti vyžadují těsné spojení s IT podporou, která dokáže reagovat do pěti minut. Zároveň musí být daný expert schopný přijít ke klientovi a dokázat se s ním domluvit. Na této důvěře pak lze dlouhodobou spolupráci budovat.

Predikce nákladů umožní hladký růst byznysu

V řadě firem stále funguje léty zažitá praxe: IT oddělení jednoho dne zadá požadavek, že potřebuje dva miliony na nákup nových serverů. Protože je zkrátka potřeba navýšit výkon. Vedle samotného nákupu je to však také čas adminů a dalších techniků, kteří musí nové servery zprovoznit. V tu chvíli se násobí interní kapacity dvěma, protože zároveň nedělají nic produktivního, pouze se zabývají řešením problému.

Predikce je proto z pohledu hostingových služeb třeba zásadně zpřesňovat. Zahrnovat musí nejen potřebný výkon pro cloud, ale i nákup nejmodernějšího (a výkonnějšího, tedy i úspornějšího) hardwaru, rozsah služeb a samozřejmě lidskou práci. Poskytovatel tudíž nepřebírá pouze zodpovědnost za hladký chod IT, ale spolupráce by měla mít přesah i do projektového řízení firmy.

Lokální poskytovatelé drží krok s globálními hráči

Cloudy od velkých poskytovatelů jsou jednoznačným trendem u globálních startupů a firem. Většinu trhu drží nyní tři velcí hráči, Azure, AWS a GCP. Jejich největším úskalím je však cena, dostupnost a reakce podpory na vzniklé problémy, čehož se chopili právě místní společnosti. Uvedu příklad z praxe: klient rozjel svůj byznys v cloudu na AWS, což je velmi flexibilní platforma ideální pro vývoj produktu a hladký vstup na vícero trhů. S růstem však přišlo i neúměrné zvýšení nákladů za cloud. Poslední kapkou pak byla softwarová chyba, kterou poskytovatel nedokázal v řádu dní napravit.

Naopak lokální hráči dokážou malé a střední firmy poměrně snadno oslovit svou cenou a dostupností. A navíc se konkurence za poslední roky značně protřídila – zhruba od roku 2010 totiž vyrostla řada datacenter, často i díky dotacím a relativně nízké ceně hardwaru. Nebyl pak problém navézt kamion starších serverů a nějak je zapojit na jednom místě. Kromě samotného byznysu se tyto firmy potýkaly s častými výpadky. V současnosti se nebojí datacentrům svěřit provoz svého IT i banky, neboť splňují požadavky na spolehlivost i bezpečnost.

Stále jsou firmy, které provozují servery v kumbálu

I nadále platí, že největším nepřítelem firemního IT je držení vlastních serverů. Reálně si jej mohou dovolit jednotky firem – limit totiž není v hardwaru, ale v lidech, kteří se o vše starají. Málokterá firma hardware pravidelně obměňuje, naopak jej většinou ždímou na hranici životnosti. Navíc často zapomínají započítat do svého provozu skutečné náklady: platby za elektřinu (kterou nikdy nebudou mít za velkoodběratelské ceny), za lidi, serverovnu či dostupnost.

Když padají servery. Stát může v IT ušetřit stovky milionů a předejít zbytečným problémům, tvrdí šéf ČMIS Svátek
Přečtěte si také:

Když padají servery. Stát může v IT ušetřit stovky milionů a předejít zbytečným problémům, tvrdí šéf ČMIS Svátek

Skutečné know-how pak tkví ve virtualizační platformě a IT architektuře. Firmy běžně využívají velká sdílená úložiště, která ale reálně nejsou moc bezpečná a stabilní. Když selže jedno z nich, rázem je offline několik (klidně i desítek) klientů.

bitcoin_skoleni

Velký zájem o testovací a vývojové prostředí

Velkým trendem je v posledních měsících poptávka po testovacím a vývojovém prostředí ze strany technologických a e-commerce firem. Například klienti Albatros Media a Storyous za poslední roky násobně zvýšili investice do testovacího prostředí, které je svou velikostí srovnatelné s prostředím produkčním, a nároky na něj jsou tak téměř identické. Dále pak firmy poptávají přechod z on-premise na cloud, přičemž stále větší roli bude mít správa a optimalizace databází.

Nakonec jasnou cestou je zvyšování efektivity IT a automatizace procesů. Z mého pohledu je jedinou překážkou pro růst byznysu nedostatek expertů, kteří by se starali nejen o infrastrukturu klientů, ale třeba také o ERP a další systémy. Na hostingovém trhu tak stále vidím velký potenciál pro spolupráci s řadou firem i projektů.

  • Našli jste v článku chybu?