Airbnb není pro hotely hrozbou a pokoje v Praze jsou zbytečně levné, říká Gorjan Lazarov.
Gorjan Lazarov přišel do Česka z Makedonie na konci devadesátých let za studii a v zemi už zůstal. Pracoval například ve finančním oddělení hotelu Marriott nebo později jako ředitel pražského hotelu Boscolo. Nyní je rok šéfem největší tuzemské sítě Orea a pozoruje, jak trh v Česku rekordně roste. „Měli bychom si ale říkat o více peněz“ ohlíží se na kolegy v oboru.
Jak vnímáte kongresovou turistiku? Města i kraje se ji snaží podporovat, je to důležitý zdroj?
Je to něco, pro co má Praha obrovský potenciál. Nejvíc bychom ocenili, kdyby bylo Kongresové centrum už po rekonstrukci a my měli v ruce tenhle magnet. Je dobré, že se konečně město vzbudilo a začalo v té věci něco dělat. Praha byla vždycky úžasné město, je ale otázkou, co chce nabídnout na druhou návštěvu a jakým způsobem naláká turisty, kteří utratí více peněz. Pracoval jsem v Miláně; tam když jsou veletrhy, je tam obrovský tlak a to prospívá celému oboru. To Praze bohužel chybí.
Jaký tlak máte na mysli?
Myslím tlak na cenu. Praha má v porovnání s ostatními evropskými městy velmi vysokou obsazenost pokojů a přitom neúměrně nízkou průměrnou cenu. To si přece samo říká o zvýšení cen. Ale hoteliéři se bojí riskovat a jít trochu proti proudu. Myslím, že jeden z důvodů je, že tady nejsou velké akce, které by se mohly konat.
Když se díváme na data, není moc měst na světě, která mají kongresové centrum deset minut metrem od centra, navíc s tak úžasným výhledem na Hrad. Jsou tu i další výzvy. Česko mělo třeba vždycky skvělý tenis. Ale nehraje se tu žádný turnaj nejvyššího okruhu. Přesně tohle přitom přivádí klientelu, která je ochotna zaplatit více.
Doma je nejlíp. Návštěvnost českých hotelů dramaticky roste
Obáváte se jako šéf hotelové sítě fenoménu Airbnb a takzvané sdílené ekonomiky?
Je to něco, co existuje, a musíme to tak brát. Technologický vývoj nezastavíme. Záleží ale na tom, jak k tomu přistupujete. Každý na začátku říkal, že hotely jsou mrtvé. Ale není to pravda. Airbnb sice roste rekordním tempem, ale my a zbytek trhu ve světě máme také rekordní čísla. Ukazuje se tedy, že sdílená ekonomika nekanibalizuje hotelový byznys. Míří podle mého na jiný typ zákazníků a my bychom se na to měli dívat jako na příležitost. Můžeme si lépe vyjasnit, jak se coby hotely od Airbnb více odlišit nebo jak v daném segmentu také zaútočit. Tedy říci si, co lidé naleznou a ocení v Airbnb a v hotelech to chybí.
Takže službu nekritizujete?
Pokud jde o její princip, tak ten je pro nás prospěšný, protože nás vytahuje z komfortní zóny a nutí nás přemýšlet, jak věci dělat nově. Na druhé straně chápu majitele bytů, jejichž sousedi pronajímají byty přes Airbnb, takže oni musejí poslouchat neustálé večírky divokých turistů. Normální je mít jednoho souseda, ne každý večer jiného, o němž nic nevíte. Tohle by si nějaká pravidla zasloužilo. Navíc my musíme plnit řadu bezpečnostních pravidel, která tahle služba nemá. Další věcí jsou pak daně. Pokud bude sdílená ekonomika řádně zdaněná a bude plnit pravidla, může dobře fungovat.
Čtěte také: