Alternativní poskytovatelé telekomunikačních služeb snížili ceny u volání přes volbu operátora. Lidé však stále upřednostňují mobily.Telefonovat z pevné linky se už dávno nemusí jen přes telefonní síť Českého Telecomu.
Jediná faktura za služby více operátorů je stále hudbou budoucnosti
Alternativní poskytovatelé telekomunikačních služeb snížili ceny u volání přes volbu operátora. Lidé však stále upřednostňují mobily.
Telefonovat z pevné linky se už dávno nemusí jen přes telefonní síť Českého Telecomu. Využít se dá i služeb alternativních operátorů, ovšem za předpokladu, že Telecomu nadále platíte měsíční paušál. Vynechat bývalého monopolního operátora tedy zatím úplně nejde.
K alternativcům se dá dostat dvěma způsoby - buď využitím předvolby operátora, nebo nastavením pevné volby operátora.
Použití předvolby je jednoduché. Uzavřete s alternativním poskytovatelem smlouvu, což lze i přes internet. Před každým hovorem, který chcete uskutečnit přes předvolbu operátora, pak vytočíte příslušné předčíslí. Tím dáte najevo, že chcete, aby váš hovor vedl po drátech jiného operátora, než je Český Telecom. Takové spojení pak bude účtováno sazbou této společnosti. Nezapomeňte si ale nejprve protelefonovat volný kredit od Telecomu, který máte každý měsíc automaticky k dispozici v rámci svého paušálu.
Ještě jednodušší je využít pevné volby operátora. Také tady využíváte služeb i cen menších telekomunikačních společností, ale nemusíte vytáčet před každým hovorem ono předčíslí, l to však znamená, že musíte platit Telecomu paušální poplatky a že máte k dispozici volný kredit. Pokud ho chcete vyčerpat, tak jen zadáte předčíslí sítě Telecomu před hovorem.
Meziměsto za cenu místních hovorů
Právě u této služby - pevné předvolby operátora - někteří alternativní operátoři snížily ceny. Zlevnění se dočkali klienti operátorů Tele2 a Čzech on Line (ČOL), který prodává své služby pod značkou Volný.
Především Volný ušetří peněženky těch, kdo často telefonují z pevné linky meziměsto. V rámci nových tarifů totiž operátor sjednotil ceny za místní a meziměstská volání. Cena meziměstských volání tak klesla na úroveň místních hovorů. Mimo špičku tedy klesly ceny na šedesát haléřů za minutu místního nebo meziměstského hovoru.
Ze statistik telekomunikačních operátorů vyplývá, že i přes nižší ceny fixních operátorů používají lidé raději k volání mobilní telefon.
Mobilní operátoři hlásí za loňský rok dvojciferný nárůst počtu provolaných minut z mobilních telefonů. Počet pevných linek loni naopak klesl o dvě procenta na 3,59 milionu. Více než polovinu provolaných minut lidé stráví připojením na internet.
Celkový počet aktivních mobilních telefonů se loni zvýšil o 1,1 milionu a na konci roku přesáhl 9,7 milionu. Dnes už má mobilní telefon zhruba 97 lidí ze sta. Pevnou linku lidé hlavně využívají pro připojení na internet, a to téměř milion uživatelů. Vysokorychlostní připojení k internetu (ADSL) přitom používá pouze 22 000 zákazníků. To je velké zklamání oproti očekávání.
Omezená volba
Nízký počet klientů pevných linek je podle Sdružení obrany spotřebitele (SOS) způsoben i tím, že nemohou dostatečně využívat možností, které jim dává volba operátora. Sdružení upozorňuje, že klienti Telecomu si nemohou zjistit zbývající volné minuty svého kreditu. Uživatelé by také přivítali jedinou fakturu za služby. Nikoliv jako dosud faktury dvě - od Telecomu a alternativního operátora.
„Volba a předvolba operátora, které měly umožnit spotřebitelům výběr z konkurenčních nabídek telekomunikačních společností, neplní očekávání na ně kladená,“ tvrdí SOS. A pokračuje dál: „Praktické překážky a výše propojovacích poplatků brání uživatelům v levnějším telefonování a ceny jsou tak i přes pokles sazby daně z přidané hodnoty více než dvojnásobně vyšší než třeba v Německu. Tam mohou spotřebitelé s využitím volby operátora volat ve špičce běžně za cca 0,61 koruny za minutu v dálkovém provozu a 0,55 koruny místně. V ČR jsou ceny více než dvojnásobné“.
Kritika Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje i na další problémy. Uživatel si nemůže zjistit zůstatek na účtu volných minut. „Spotřebitelé neví, kdy je jejich kredit vyčerpán a mohli by tudíž začít telefonovat levněji. Buď tedy volají dráž celý měsíc, nebo nechají kredit propadnout,“ konstatuje předseda Republikového výboru SOS František Lobovský.
Nemá tak zcela pravdu. Telecom tuto službu nabízí, ovšem v rámci placené služby e-účet. U tří variant této služby probíhá pravidelná aktualizace dat, která jsou k dispozici zhruba čtyři dny zpětně. Zdarma však není možné výši kreditu zjistit
PŘEHLED NOVÝCH CEN ZA VOLÁNÍ TELE2 A VOLNÝ (COL)
Operátor Typ hovoru Čas hovoru Cena Kč/min
Tele2 Místní hovory PO-PÁ: 7-19 HOD 1,25
Tele2 Místní hovory PO-PÁ: 19-7 HOD 0,69
Tele2 Místní hovory Víkendy a svátky 0,56
Tele2 Dálkově hovory PO-PÁ: 7-19 HOD 1,89
Tele2 Dálkově hovory PO-PÁ: 19-7 HOD 095
Tele2 Dálkové hovory Víkendy a svátky 0,56
Tele2 Do mobilních sítí neomezeně 5,39
COL místní hovory PO-PÁ: 7-19 HOD 1,24
COL místní hovory PO-PÁ: 19-7 HOD 0,60
COL dálkově hovory PO-PÁ: 7-19 HOD 1,24
COL dálkově hovory PO-PÁ: 19-7 HOD 0,60