Renault Scénic vás pozná. Když přijdete k zaparkovanému autu, otevřete dveře a nastoupíte. Teprve pak můžete začít hledat po kapsách kartu s dálkovým ovládáním, kterou je potřeba zasunout do přístrojové desky, aby po stisknutí tlačítka start naskočil motor. Bez klíče ale nejezdí každý. Verze 1,9 dCi Dynamique s výbavou luxe testovaná týdeníkem EURO se blíží horní cenové hranici scéniku, která leží těsně pod 750 tisíci korun.
Interiér vyvedený v elegantní kombinaci černé a šedé oplývá především neskutečným množstvím přihrádek, šuplíků a dalších odkládacích prostor. Pasažéři je najdou v podlaze, pod sedadly i ve výplních dveří. Jednou z těch originálních je schránka mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Dá se totiž posouvat, aby jejích služeb mohli využívat i cestující na zadních sedadlech, a vejde se do ní například třicet cédéček. A ani se netlačí. Celkově potom všechny odkládací prostory uvnitř kabiny pojmou 91 litrů různých maličkostí. Jen je nejspíš namístě sepsat si seznam, kde co leží. Bohužel část z přihrádek včetně té prostřední není součástí základní výbavy nejlevnější verze za 509 tisíc a je potřeba připlácet.
Variabilita je vůbec hlavní předností Scéniku. Střední sedačku v zadní řadě lze vyjmout, čímž se vůz sice stane pouze čtyřmístným, avšak více místa získají jednak cestující, jednak kufry v zavazadlovém prostoru. Taková konfigurace má význam hlavně pro zavazadla, neboť těch se dozadu vejde s pěti pasažéry 430 litrů, zatímco ve druhém případě o padesát více. Za největšími konkurenty, kterými jsou Citroën Xsara Picasso a Ford Focus C-Max (EURO 45/2003), ale i tak Renault o nemilých sedmdesát litrů zaostává.
Dieselový motor je pro velkoprostorové vozy jako stvořený, neboť se od nich čekají hlavně dlouhé rodinné výlety nebo cesty na dovolenou. Výrobcem udávané kombinované spotřeby 5,8 litru na sto kilometrů se nám se 120koňovou devatenáctistovkou dosáhnout nepodařilo a měli jsme co dělat, abychom se vešli do 7,4 litru, které charakterizují městský provoz. Jízda po Praze a dalších městech přitom tvořila šedesát procent testování. Na druhou stranu se však většinu minulého týdne teploty pohybovaly kolem nuly, což spotřebě směrem dolů nepomáhá.
V mrazivém počasí se u vznětového motoru zvláště osvědčilo zmíněné startování. Po stisknutí tlačítka totiž následovala krátká pauza žhavení, a až potom se ozval vpředu uložený agregát. Ještě kdyby to topení vůz prohřálo rychleji než za nějakých deset minut.
Renault Scénic 1,9 dCi Dynamique
Motor vznětový čtyřválec
Objem 1870 cm3
Max. výkon 88 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 188 km/h
Průměrná spotřeba 5,8 litru na 100 km
Základní cena 734 000 Kč
Klady
- šestistupňová převodovka
- velké množství úložných schránek
- vnější i vnitřní design
Zápory
- méně výkonné vytápění
- příliš ostrý nástup brzd
- menší zavazadlový prostor než hlavní konkurenti