Menu Zavřít

Hradíme i tu nejnákladnější péči

15. 6. 2015
Autor: Euro.cz

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra má jedny z nejnižších nákladů na provoz, takže mohla převést 660 milionů korun ve prospěch léčení klientů

Hospodaření Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra je zdravé a pojišťovna je schopna dlouhodobě bez výkyvů a bez finanční výpomoci státu platit svým klientům nákladnou a moderní zdravotní péči, říká Jaromír Gajdáček, generální ředitel největší zaměstnanecké Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra (ZP MV ČR).

* Za posledních šest let vaše pojišťovna zvýšila výdaje za léčení svých klientů téměř o devět miliard korun, takže loni už pojišťovna za zdravotní služby zaplatila skoro 26 miliard. O čem tato čísla svědčí?

Především o tom, že hospodaření ZP MV ČR je zdravé a že pojišťovna zvládá nárůst nákladů na zdravotní služby daný značně nekompromisní vyhláškou ministerstva zdravotnictví, ačkoliv výběr pojistného za tempem nákladů o něco pokulhává. Naštěstí ZP MV ČR je schopna krýt tyto rozdíly ze svých rezerv. Znamená to, že jsme schopni dlouhodobě bez výkyvů a bez finanční výpomoci státu platit svým klientům nákladnou a moderní zdravotní péči, že umožňujeme lékařům léčit klienty nejmodernějšími léčebnými metodami a prostředky. Za nejlepší zdravotní pojišťovnu prostě nemůže být považována ta, která naopak omezuje platby lékařům, případně významně reguluje jejich práci, jak se v poslední době snaží občany přesvědčit jisté „nezávislé“ výzkumy.

* Existují ještě další hospodářské ukazatele, které by potvrdily finanční zdraví vaší pojišťovny?

Jistěže, ZP MV ČR má například jedny z nejnižších nákladů na svůj provoz, takže si mohla dovolit postupně převést celkem 660 milionů korun z provozního fondu ve prospěch léčení svých klientů. Může se rovněž pochlubit bezkonkurenčně nejvyšší produktivitou práce ze všech zdravotních pojišťoven na trhu. Měří se počtem klientů připadajícím na jednoho zaměstnance – čím víc klientů na jednoho zaměstnance, tím vyšší produktivita práce. Zatímco u ZP MV ČR je to 2189 klientů na jednoho zaměstnance, u zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven je to 1973, a u největší VZP je to dokonce 1671 klientů na jednoho zaměstnance.

* Každá ze zdravotních pojišťoven kromě úhrady základní zdravotní péče nabízí něco navíc – spravuje tzv. fond prevence, ze kterého hradí to, co není placeno ze základního fondu. Jak jste na tom v tomto ohledu?

V loňském roce jsme na prevenci vydali téměř 110 milionů korun. Je třeba připomenout, že fond prevence je tvořen pouze z penále od neplatičů pojistného a z úroků na bankovních vkladech pojišťovny. Nemá tedy nic společného s penězi vybranými od občanů na zdravotní pojištění. Příspěvky poskytujeme svým klientům především na podporu zdraví a předcházení chorob – jak nakonec předpokládá už i samotný název fondu. Přispíváme všem členům rodiny, od miminek po dospělé, proto je pojištění celé rodiny výhodné. Příspěvky jsou určeny na preventivní prohlídky, očkování, zdravotní pomůcky či sportování – prostě na podporu zdraví. Namátkou mohu připomenout například tisíc korun dětem na fixní rovnátka nebo na bezlepkovou dietu, 500 korun na tábor a školu v přírodě a na sportovní aktivity pro děti s nadváhou. Jako jediná zdravotní pojišťovna přispíváme 500 korun na přípravky proti lupénce, zmírňující projevy této nemoci. Těhotným a kojícím ženám přispějeme 800 korun, na očkování 600 korun, přičemž rodiče se tohoto příspěvku mohou vzdát ve prospěch dítěte, takže to může dosáhnout až na 1800 korun na očkování. Je toho opravdu celá řada, doporučuji podívat se na webové stránky.

* Lidem stále není jasné, jak to je s vaším názvem – Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra. To k vám mohou jen policisté, nebo jste otevřeni všem?

Název naší pojišťovny je pozůstatkem historie, kdy zaměstnanecké a oborové zdravotní pojišťovny opravdu vznikaly pro konkrétní profese či obory. To je dávno pryč a ZP MV ČR je otevřena všem občanům, kteří mají zájem o kvalitní zdravotní péči a pojištění. Proto také máme víc než milion a čtvrt klientů.

MM25_AI

* Přestupní termín je však v roce jen jeden, a pokud se nemýlím, právě se blíží.

Ano, pokud někdo zvažuje změnu zdravotní pojišťovny, má podle zákona čas jen do konce června, aby se stal jejím klientem od ledna příštího roku. Ti, kdo chtějí přestoupit k ZP MV ČR, to mají jednoduché – stačí na počítači či chytrém telefonu vyplnit jednoduchou online přihlášku. Vše ostatní už zařídíme my. (red)

  • Našli jste v článku chybu?