Menu Zavřít

HRAJE SE O PRVENSTVÍ

24. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Nestlé

NEW YORK (WSJ, Agefi) – Švýcarský potravinářský kolos Nestlé chce získat pod svá křídla americkou potravinářskou firmu Nabisco. Očekává se, že o ni svede souboj s hlavními konkurenty – Philipem Morrisem a Danone. Francouzi se na utkání chystají společně s Heinzem, či Cadbury Schweppes.

Pokud Nestlé uspěje, má šanci dostat se zpátky na první příčku ve světovém potravinářství, o niž přišla po nedávné dohodě britsko–nizozemského Unileveru s americkým Bestfoods (EURO 24/2000). Právě Bestfoods a Nabisco označovali analytici v posledních měsících jako lukrativní akviziční terče vyhlédnuté předními potravinářskými společnostmi.

Donedávna se o Nabisco, předního výrobce cukrovinek, sušenek, crackerů Ritz či oříšků, zajímal pouze finančník Carl Icahn. Letos v dubnu nabízel třináct a poté šestnáct dolarů za akcii, což Nabisco odmítlo. Cena akcií vzrostla od té doby na 25 dolarů.

WT100

Podle zdrojů blízkých vedení Nestlé zní nabídka za Nabisco na patnáct miliard dolarů, což je zhruba o deset procent více, než činí současná tržní kapitalizace americké firmy. Ani Nestlé, ani Danone nehodlají dávat prémie. Postoj Philip Morris není jednoznačný.

Někteří experti uvádějí, že Nestlé však nebude ochotna za Nabisco zaplatit jakoukoli cenu, tolik výhod totiž celá transakce údajně nemá. Švýcaři by v USA rádi ovládli trh sušenek a oříšků, které představují šedesát procent prodejů Nabisca. Snaha Švýcarů omezit výrobu pouze na klíčové značky by tak mohla převzetím amerického cíle vzít za své. Jiní odborníci se zase domnívají, že je to ovšem Nabisco, díky kterému si může Nestlé upevnit pozici za Atlantikem, kam jde zhruba třetina její současné produkce.

  • Našli jste v článku chybu?