Menu Zavřít

Hranatá vzpoura

1. 12. 2009
Autor: Euro.cz

Kompaktní SUV razí nový design značky

Kdyby mohla být kola auta hranatá, u Mercedesu GLK by to nebylo nijak překvapivé. Firma, která doposud razila cestu oblých tvarů za každou cenu, až se některým limuzínám kvůli jejich protáhlé oblé siluetě přezdívalo banány, zavelela „zurück“, a nové kompaktní SUV je doslova explozí hran a ostrých úhlů.
Krabicovitý design může být jak absolutním pro, tak proti. Čím více se ale řidič s vozem sžije, tím se mu praktičnost karoserie dostává víc a víc pod kůži. Hranaté tvary a pravé úhly nepotřebují tak velkou obestavbu interiéru, aby uvnitř vznikl dostatek prostoru. Takže i relativně malé SUV je zevnitř jaksi větší, než by člověk se zkušeností z ostatních prémiových kříženců off-roadu a silničního auta čekal. Stejně tak se rozměry auta dobře dostanou do paměti při couvání a jiných městských manévrech, kde zejména BMW X6 se svými tvary zamrzlého vlnobití často přichází k úrazu. Vyšší posaz a díky rovným hranám i dobrý výhled ven všemi směry pak praktičnost auta a vynikající přehled o okolí ještě zvyšují – bez toho, aby člověk do vozu musel lézt po žebříku a při parkování potřeboval dvě standardní místa.
Totéž platí o interiéru. Pořád jde o klasický mercedes, tedy o ultimativní kvalitu zpracování, špičkové materiály a ergonomii. Kdo ale zůstával věrný značce po několik posledních let, zařadí tohle auto do krabice s nápisem Made in Stuttgart snad jen podle nesmrtelného drátěného tykadla tempomatu a zarytě jednopáčkového ovládání světel a stěračů. Tradičně je nutné pochválit sedačky, které dělá Mercedes jedny z nejlepších na světě, opět s výjimkou pro přerostlé jedince. Těm rovněž tradičně bude vadit zpětné zrcátko omezující výhled směrem k chodcům na pravé straně přechodu. Kufr vozu není vzhledem ke kompaktním rozměrům největší, nicméně krabicovitý design opět boduje. Pravidelné kolmé tvary totiž činí zavazadlový prostor skvěle využitelným.
Testovaný vůz byl poháněn základním vznětovým čtyřválcem o výkonu 170 koní. Základní motorová varianta sice z auta nedělá zrovna trhače asfaltu, nicméně na běžnou jízdu i s plným vozem bohatě stačí a odměnou navíc je relativně nízká spotřeba, která se pohybuje kolem sedmi litrů v kombinovaném režimu. Při plně naloženém vozu při jízdě do prudšího kopce už nezbývá velká výkonová rezerva pro předjíždění, na všechno ostatní je ale síly dost. Včetně lehčích terénních vyjížděk, které GLK zvládá až překvapivě dobře na to, že nedisponuje prakticky žádnou terénní výbavou. GLK má dobře nastavený podvozek, který si poradí jak s rozbahněnými polními cestami, tak s městskou džunglí v podobě rozmlácených vozovek, výtluků a vyjetých kolejí. Komfort, který vůz poskytuje na špatných cestách, se dá plně srovnat s třídou E. Auto se téměř nenaklání v zatáčkách, brzdí opakovaně bez náznaku vadnutí účinku a milion korun za něj chce Mercedes naprosto oprávněně.
Jediným záporem při každodenním používání je obří převod řízení. Kroucení volantem při sebemenší zatáčce řidiče staví spíše do role kormidelníka parníku. Je sice pravda, že lehčí převod řízení je ve městě pohodlný, jenže všeho s mírou. To je ale jediný nedostatek jinak nadmíru povedeného auta.

klady
Prostorný interiér
Kvalitní materiály a zpracování
Vynikající ergonomie
Tlumení nerovností
Schopnosti v terénu

zápory
Převod řízení

FIN25

Tabulka:
Mercedes GLK
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 2143 ccm
Výkon 125 kW
Převodovka: 7G-TRONIC
Zrychlení 0–100 km/h: 8,8 s
Nejvyšší rychlost 205 km/h
Spotřeba: 7 l/100 km kombinovaná
Cena: 996 000,-

  • Našli jste v článku chybu?